Projektor til hjemmekino i et mørkt rom til maks 10.000kr?

kimakerholdt

Medlem
16 Feb 2012
30
0
0
Prøver igjen før jeg kjøper noe.

Skal ha 120" i kjellerstuen vår og blir 3,5 meter fra lerret til projektor.
Hvis man ser bort ifra de dyre som dere ønsker å anbefale som er best så ønsker jeg å vite hvilke som er bra.
Kommer ikke til å kunne kjøpe for dyrere enn 10.000 kr da mye annet også skal kjøpes og ordnes til rommet.

Kikker overalt på nett og ser at det er mange fra Optoma som har både høyere kontrast og lumen enn Epson og flere.
Prøvde en Optoma HD27 fra jobb, men den ga uansett for lite bilde på denne avstanden. Lurer da på å enten kjøpe en short throw projektor som vil bli hengt nærmere i taket eller om det er en annen bra som kaster langt nok på 3,5 meter.

Finnes mange billigprojektorer ute, men lurer på hvilken som er god nok og er ikke gira på å gi flere tusen mer for en projektor i den prisklassen hvis enn til 2-5 lapper er like grei. Får heller kjøpe en bra projektor om noen få år:)
Fant noen eksempler her som jeg lurer på eller er det ikke noe av disse som er gode i deres øyne?

https://www.komplett.no/category/397/tv-lyd-bilde/projektorer/projektorer?nlevel=10719§10350§397&manufacturer=Epson&manufacturer=Optoma&manufacturer=BENQ&manufacturer=Viewsonic&cnet=Vanlig oppløsning_A06261 §3840 x 2160&cnet=Vanlig oppløsning_A06261 §1920 x 1080&cnet=Projektortype_Projektortype §Short Throw&cnet=Projektortype_Projektortype §Hjemmekino&pricegross.min=4390&pricegross.max=13458&pricegross.omin=4390&pricegross.omax=32999

https://www.komplett.no/product/1103361/demovarer/tv-lyd-bilde/demo-tvprojektor/benq-4k-dlp-projektor-tk800-demo

https://www.proshop.no/Prosjektor/Optoma-Prosjektor-GT1080e-DLP-projektor-1920-x-1080-3000-ANSI-lumens-/2546255?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

Håper på å få noen konkrete svar på 2-3 stk som jeg kan vurdere:)

Sist redigert:

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.021
55
48
51
Jessheim
Se etter en pent brukt BenQ w1070 på Finn. Den er helt overlegen de nye XPR utgavene når det gjelder bildekvalitet. Er også MYE bedre kalibrert fra fabrikk enn noe som helst fra Optoma.
Med 3,5 meter mellom projektor og lerret klarer den bildestørrelse fra 105 til 121 tommer. Jeg ville nok ikke valgt noe større enn 110 tommer, basert på lysstyrke

kimakerholdt

Medlem
16 Feb 2012
30
0
0
Se etter en pent brukt BenQ w1070 på Finn. Den er helt overlegen de nye XPR utgavene når det gjelder bildekvalitet. Er også MYE bedre kalibrert fra fabrikk enn noe som helst fra Optoma.
Med 3,5 meter mellom projektor og lerret klarer den bildestørrelse fra 105 til 121 tommer. Jeg ville nok ikke valgt noe større enn 110 tommer, basert på lysstyrke

Da skal jeg sjekke ut den. Den ligger på rundt 3800-5000kr for en som er noen få år. Det er verdt det kontra å kjøpe noe nytt for 6-9 lapper?
Alt jeg har lest om på nett om lumen og kontrast så er denne langt fra det jeg har lest er bra. Mange projektorer med 25000:1 - 30.000:1 i kontrast og 3000 lumen og oppover kontra denne her og da er ikke prisen så sykt forskjell.

Kona er veldig gira på å kjøpe nytt så hvis det blir valget, hvilken vil du da valgt? Gjerne kom med et par alternativer av de jeg enten fant eller andre så skal jeg avslutte mitt mas her:)

grandiS

Medlem
17 Jun 2011
2.487
45
48
Da skal jeg sjekke ut den. Den ligger på rundt 3800-5000kr for en som er noen få år. Det er verdt det kontra å kjøpe noe nytt for 6-9 lapper?
Alt jeg har lest om på nett om lumen og kontrast så er denne langt fra det jeg har lest er bra. Mange projektorer med 25000:1 - 30.000:1 i kontrast og 3000 lumen og oppover kontra denne her og da er ikke prisen så sykt forskjell.

Kona er veldig gira på å kjøpe nytt så hvis det blir valget, hvilken vil du da valgt? Gjerne kom med et par alternativer av de jeg enten fant eller andre så skal jeg avslutte mitt mas her:)
Ja, den er bedre enn de andre du nevner:) Ikke heng deg opp i lumen, ingen fordel med 3000 i lumen i hjemmekino sammenheng;) Det går ofte utover sortnivå. Skal du holde foredrag på jobben er det greit med lysstyrke. Rommet den skal stå i teller såklart noe :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

kimakerholdt

Medlem
16 Feb 2012
30
0
0
Ja, den er bedre enn de andre du nevner:) Ikke heng deg opp i lumen, ingen fordel med 3000 i lumen i hjemmekino sammenheng;) Det går ofte utover sortnivå. Skal du holde foredrag på jobben er det greit med lysstyrke. Rommet den skal stå i teller såklart noe :)

Takk for bra input her.
Sliter med å skjønne alt jeg har lest på nett siste uken om projektorer i forhold til at denne "gamle" W1070 skal være bedre enn alle de nye til 6-10 lapper. Så mange av de som får sykt bra reviews på tester og på youtube.
Så da enten W1070 brukt, men hvis vi da velger å kjøpe nytt hvilken burde vi kjøpe oss da? Brukes til film og ps4 med lys i rommet både av og på. Enten brukt eller nytt så må den funke bra til gaming (ps4), men det gjør vel de fleste uansett?

Venter i spenning på svar på et par alternativer til å nye projektorer og så er det bare å kline til etter det:)

Sist redigert:

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.021
55
48
51
Jessheim
I prisklassen du kikker i er både lysutbytte og kontrast bare tull og tøys. Ingen av projektorene du har sett på er i nærheten av 1000:1 kontrast, på tross av voldsomme spesifikasjoner. Produsentene "overbyr" hverandre på dette området hele tiden, og tallene er like troverdige som gode gamle "bilstereo-watt". Jo nyere projektor, desto høyere oppskrytte tall. Dette til tross for at nyere DLP teknologi ("liksom 4K", via XPR) drastisk har redusert kontrasten på alle DLP-er. Og jo høyere oppgitt lumen, jo dårligere native kontrast måler DLP projektorene.

Sist redigert:

kimakerholdt

Medlem
16 Feb 2012
30
0
0

Hva er for mye å gi for denne brukte projektoren?
Hvis vi velger å kjøpe en ny en hvilken er da en som er nok utenom w1070 brukt?

kimakerholdt

Medlem
16 Feb 2012
30
0
0
Hva er for mye å gi for denne brukte projektoren?
Hvis vi velger å kjøpe en ny en hvilken er da en som er nok utenom w1070 brukt?

Er 3000-4000kr grei pris på W1070 brukt?
Litt usikker på om vi skal kjøpe ny eller ikke, men hvilken projektor burde vi kjøpe i denne lave prisen?

Har et par projektorer jeg kikker på nå på Finn så lurer ekstra på det nå:)

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.021
55
48
51
Jessheim
De kostet vel 7-8 tusen på slutten, så om det er projektorer med moderat timetall så er det vel en god pris. Du bør uansett unngå DLP-projektorer med type 2000+ timer om du ønsker å ha glede av den en stund

kimakerholdt

Medlem
16 Feb 2012
30
0
0
De kostet vel 7-8 tusen på slutten, så om det er projektorer med moderat timetall så er det vel en god pris. Du bør uansett unngå DLP-projektorer med type 2000+ timer om du ønsker å ha glede av den en stund

Skal vel sies at de fleste jeg har hørt med har gått såpass mange timer. Da ønsker jeg gjerne et forslag eller to på ny projektor hvis du kunne tipset om det Gorm?

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.021
55
48
51
Jessheim
Epson TW6700
BenQ W2000

I den rekkefølgen
Begge klarer 120" på 3,5 meter, men Epson har best lysstyrke til såpass stort lerret

kimakerholdt

Medlem
16 Feb 2012
30
0
0
Epson TW6700
BenQ W2000

I den rekkefølgen
Begge klarer 120" på 3,5 meter, men Epson har best lysstyrke til såpass stort lerret

Takk for svar.
Har lest at LCD projektorer blir dårligere etterhvert i forhold til farge, er det noe dere er enig i? DLP skal ikke ha det problemet.
Lurer litt på om det er verdt å gi 4000-5000kr for en 4-5 år gammel w1070 kontra enn nesten ny tw6700 til 5000-6000kr brukt? Hva er best?
Er tw6700 mye bedre enn w1070? Hvor lenge vil de vare før man eventuelt syns de er dårlige?
Funderer på å finne en tw6700 brukt eller ny, men hvis fargene blir dårligere ganske fort så er ikke det noe kult da.

kimakerholdt

Medlem
16 Feb 2012
30
0
0
Takk for svar.
Har lest at LCD projektorer blir dårligere etterhvert i forhold til farge, er det noe dere er enig i? DLP skal ikke ha det problemet.
Lurer litt på om det er verdt å gi 4000-5000kr for en 4-5 år gammel w1070 kontra enn nesten ny tw6700 til 5000-6000kr brukt? Hva er best?
Er tw6700 mye bedre enn w1070? Hvor lenge vil de vare før man eventuelt syns de er dårlige?
Funderer på å finne en tw6700 brukt eller ny, men hvis fargene blir dårligere ganske fort så er ikke det noe kult da.
Vi skal male tak og begge mørkere farger enn det er nå. Kommer også til å ha på lys endel da barna våre vil se film og spille ps4 med lys på så håper disse projektorene klarer å vise bra med lys på. Hvis ikke må vi kanskje velge noe annet.
Hvis vi hadde gått opp til 8-11.000kr for en projektor som der virker som vi nesten må her for å noe bedre, er det da bedre å kjøpe en av de billig 4K projektorene? Både Optoma,Benq og Viewsonic har noen til rundt 10-11.000kr.

Syns fortsatt det er vanskelig å velge da det er så mye fra 6000-11000kr som får så bra reviews, men som dere skriver at ikke er bra nok.

Noen som kan gi et siste svar her før jeg er ferdig med å mase:)?

Sist redigert:

grandiS

Medlem
17 Jun 2011
2.487
45
48
Vi skal male tak og begge mørkere farger enn det er nå. Kommer også til å ha på lys endel da barna våre vil se film og spille ps4 med lys på så håper disse projektorene klarer å vise bra med lys på. Hvis ikke må vi kanskje velge noe annet.
Hvis vi hadde gått opp til 8-11.000kr for en projektor som der virker som vi nesten må her for å noe bedre, er det da bedre å kjøpe en av de billig 4K projektorene? Både Optoma,Benq og Viewsonic har noen til rundt 10-11.000kr.

Syns fortsatt det er vanskelig å velge da det er så mye fra 6000-11000kr som får så bra reviews, men som dere skriver at ikke er bra nok.

Noen som kan gi et siste svar her før jeg er ferdig med å mase:)?
Jeg tror nok du blir relativt fornøyd uansett hvilken du velger i samme prisleie:)

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.021
55
48
51
Jessheim
Takk for svar.
TW6700 er nok et bedre valg på 120" lerret, spesielt om du skal ha på litt lys i rommet. At LCD projektorer "taper seg" skal du ikke tenke mye på. Før det blir et problem, så har antakelig lageret til fargehjulet i DLP-projektoren tatt kvelden, og DLP-en gått rett i søpla. ;)

kimakerholdt

Medlem
16 Feb 2012
30
0
0
TW6700 er nok et bedre valg på 120" lerret, spesielt om du skal ha på litt lys i rommet. At LCD projektorer "taper seg" skal du ikke tenke mye på. Før det blir et problem, så har antakelig lageret til fargehjulet i DLP-projektoren tatt kvelden, og DLP-en gått rett i søpla. ;)

Takk for alle svar :)

Da blir det innkjøp av TW6700 enten brukt eller ny. Og så et billig lerret eller et med tab tension eller hva det het.

Da er jeg ferdig med maset mitt.