problemer med høytaler kobling

¨satyrion

Medlem
12 Jan 2011
764
0
0
Har det noe si når du kobler høytalerene med høytaler ledning til forsterkr at rød går i rød og svart går i svart?

Koblet helt random nå og føler noe er skjedd med lyden, akkurat som d ikke er noe bass...

Ostemannen

Medlem
25 Okt 2009
15.748
0
36
¨satyrion skrev:
Har det noe si når du kobler høytalerene med høytaler ledning til forsterkr at rød går i rød og svart går i svart?

Koblet helt random nå og føler noe er skjedd med lyden, akkurat som d ikke er noe bass...
Bare koble likt på begge høyttalerene

omv

Medlem
29 Sep 2008
174
0
0
Høyttalerkablene er nok merket på et eller annet vis, så du slipper å følge kabelen hele veien.
Hvis du har greid å koble den ene med rød -rød og svart - svart, og den andre rød - svart og svart - rød, vil de utfase hverandre og bassen uteblir.

¨satyrion

Medlem
12 Jan 2011
764
0
0
omv skrev:
Høyttalerkablene er nok merket på et eller annet vis, så du slipper å følge kabelen hele veien.
Hvis du har greid å koble den ene med rød -rød og svart - svart, og den andre rød - svart og svart - rød, vil de utfase hverandre og bassen uteblir.

tak for info!

siste spørsmål:

hva har høytaler ledning tykkelse og si?

kjøpte en super kjukk høytaler ledning med den så feit at den ikke en gang gikk inn i høytalerene...

omv

Medlem
29 Sep 2008
174
0
0
Jo lengre ledningsstrekk du har, jo større tverrsnitt må hu ha på kabel for å unngå spenningsfall.
Vil tro 2.5mm2 vil være rikelig til de flestes bruk.

Ostemannen

Medlem
25 Okt 2009
15.748
0
36
Vil tro det skal funke bra.

Kabler er som regel merket. Hvis du kjenner på kabelen så er det ofte at en av kabelsidene er rundere enn den andre. Og den andre er mer firkantet form. Det er en måte å skille de på. Bare se etter forskjeller på kabelen, også ser du hvordan den er koblet i endene.

BoGGis

Medlem
30 Okt 2006
4.736
0
0
Det finnes noe rart i de norske skoger, og jeg tror vi er på sporet av det her muligens :)

Niels Nielsen

Medlem
28 Jun 2003
24.452
0
0
BoGGis skrev:
Det finnes noe rart i de norske skoger, og jeg tror vi er på sporet av det her muligens :)
Hmm, ja, ser det.

Kunne tenke meg å vite hvilken kabel det er der er du har fått tak i der som er så enorm, og ikke merket på noen måte. Om det er en grøftekabel må du passe på kablen ikke river de små høyttalerne dine overende da.

¨satyrion

Medlem
12 Jan 2011
764
0
0
var egentelig bare den kjukkeste de hadde poå class olson :D, får den ikke inn i høytalerne, så bruker bare de gamle heller

Niels Nielsen

Medlem
28 Jun 2003
24.452
0
0
Merker du på siden av kablen, den ene leder har vel en "rille" på yttersiden som du kan merke med fingeren.

Supertramp

Medlem
24 Jun 2010
14.989
7
38
Niels Nielsen skrev:
Merker du på siden av kablen, den ene leder har vel en "rille" på yttersiden som du kan merke med fingeren.
Nettopp.

Og så lar du den som har "rille" være rød (f.eks) i begge ender.
Om du har en rød sprittusj, så merk isolasjonen ved begge endene på den delen hvor du kjenner "rillene".

merik82

Medlem
29 Apr 2010
1.242
0
0
37
Er vel mer stress å lage denne tråden enn å følge kablen fra ende til annen,
uannsett om den er 20 eller 30 meter lang..

Om kabelen er for tjukk for terminalen, kan du kjøpe plugger som gjør at det vil passe..
Måtte gjøre det sistnevnte selv, for å få mine magnum hybrid kabler på cm9..

cptNilsson

Medlem
3 Feb 2013
270
0
0
Hei, jeg sliter med å få lyd ut av høyttalerene.
Høyttalerkablene er koblet til forsterkeren, xlr er koblet til input cd på forsterkeren og usb er koblet fra dac og inn til pc'en. Hva er det jeg har gjort feil?

TorTorden

Medlem
21 Jan 2012
12.105
0
36
Mener jeg har denne clas ohlsen kabelen sjøl og de fikk 'plass' i terminalene mine, men absolutt litt overkill.

Disse kabelene skulle ha en flat kant på en av lederne og jeg har konsekvent brukt denne lederen til de sorte terminalene.