Pro kinoutstyr klubben

Ender

Medlem
15 Jan 2009
1.734
0
0

Vi er ikke så mange her inne men noen er det blitt som bruker pro kinoutstyr til hjemmebruk.

Vis frem og diskuter hva slags galskap som dere har dratt i hus. Som de fleste av oss har erfart er det ofte en litt andre utfordringer som melder seg når man hopper over i pro-klassen, så kom med erfaringer/utfordringer/problemer.

Selv kjører jeg JBL 4000 serie frontrekke med tilhørende sub som mates av crown amper, herregud som det spiller!

Vedlegg

Ender

Medlem
15 Jan 2009
1.734
0
0
@Rojoh

Sweet, syntes disse horna ser fantastiske ut!!!

Jeg har selv 4670 med 2380A hornlinser. Antar det er 2360A munning som sitter på dine. Har du hørt disse side om side noen gang? Syntes horna er fantastiske til det meste men opplever at de kan være litt skarpe på enkelte typer musikk ved høye volum.

Ender

Medlem
15 Jan 2009
1.734
0
0
Din galskap overgår oss alle BEF 8)

Må nesten legge inn et bilde selv også. Litt gammelt bilde men viser frontrekka før jeg fikk det inn bak lerretet.

Sorry for dårlig bildekvalitet men det jeg hadde liggende på ipaden..

Og ja, horna står i samme høyde nå og ikke slik bildet viser.

Vedlegg

Rojoh

Medlem
21 Aug 2005
1.899
0
0
Ender skrev:
@Rojoh

Sweet, syntes disse horna ser fantastiske ut!!!

Jeg har selv 4670 med 2380A hornlinser. Antar det er 2360A munning som sitter på dine. Har du hørt disse side om side noen gang? Syntes horna er fantastiske til det meste men opplever at de kan være litt skarpe på enkelte typer musikk ved høye volum.
Ja, 2360 her. Eller Dolly Parton-horna som noen liker å kalle dem. Anyway. Folk med erfaring mener at man bør ha "supertweeter" hvis man benytter storformat kompressjonsdriver aka. 2245/2246 (4"). Dernest ikke drive hornet for lavt i frekvens. 2360 bør etter pålitelige kilder ikke deles lavere enn 500 Hz. Helst noe høyere. (6-800Hz). Kjenner ikke 2670/2680, desverre.

Hard lyd skyldes muligens at stor driver (2245/2246) spiller helt opp uten deling/supertweeter @~10kHz?

TorTorden

Medlem
21 Jan 2012
12.544
0
36
Og familien syns jeg passerte overkill når jeg bytta dali subben med 2 12" xtz subber...

Sjøl har jeg i de mørke natte timer tenkt tanken at hvis jeg slår ned en vegg og lekter ned gulvte med 30cm (ikke så lett jobb, det er jo betong) så kunne jeg fått plass til no morro..

F**n hvorfor ringer aldri norsk tipping så jeg kan bygge den 'borgen' jeg designa i lego når jeg var 8.

Ender

Medlem
15 Jan 2009
1.734
0
0
Haha, Dolly Parton-horn har jeg ikke hørt før.

Lurt litt på om jeg skulle kjøpt et par supertweetere for å høre hvordan det låter. Så noen JBL ST-350 til en 60ish dollar stk hos part express. Koster jo ikke stort å prøve.

Rojoh

Medlem
21 Aug 2005
1.899
0
0
Ender skrev:
Haha, Dolly Parton-horn har jeg ikke hørt før.

Lurt litt på om jeg skulle kjøpt et par supertweetere for å høre hvordan det låter. Så noen JBL ST-350 til en 60ish dollar stk hos part express. Koster jo ikke stort å prøve.
Hvis du har mulighet til å dele @~10kHz, så er det verdrt å prøve. Uansett finner du personer med erfaring både på hfs og f.eks. Diy Audio. Altec-Lansing forumet er ikke feil heller. Kanskje "Grelv" stikker innom? Erfaring er gull verdt.

Ender

Medlem
15 Jan 2009
1.734
0
0
Rojoh skrev:
Hvis du har mulighet til å dele @~10kHz, så er det verdrt å prøve. Uansett finner du personer med erfaring både på hfs og f.eks. Diy Audio. Altec-Lansing forumet er ikke feil heller. Kanskje "Grelv" stikker innom? Erfaring er gull verdt.
Har lest litt om bruk av supertweetere på andre forum og hører folk er fornøyd med resultatet. Jeg må først få meg noe ordentlig måleutstyr, har bare ikke fått ut fingen enda. Har så jeg kan aktivt dele i dag men igjen, uten måleutstyr blir det mye prøving og feiling.

Leser også at noen demper utsiden av horene for å fjerne uønsket resonans, noen som har testet dette?

Høres ut som jeg klager på lyden, det gjør jeg altså ikke. Syntes lyden i 4670 er såpass rå at jeg vurderer å selge jbl LS80 som jeg i dag har i kinoen til musikk. Dette skal jo være en duganes høyttaler men syntes den blir platt og kjedelig sammenlignet med kinohøytalerene 8)

Ender

Medlem
15 Jan 2009
1.734
0
0
Er det noen av dere som har åpnet 4638 kassene før? Jeg mistenker at delefilteret mitt bugger. Får en skrapelyd ved enkelte toner (rundt 100-300Hz) i hornet(!). Crossover ligger på 500Hz, derfor jeg mistenker delefilteret..

Må jeg ut med ett av elementene eller kommer jeg til delefilteret via høyttaler terminalen? Finner ikke noen tegninger på innmaten av denne kassa noe sted.

Edit: Selvfølgelig etter at jeg posta tror jeg at jeg fant ut av det. Ser ut som delefilteret sitter som en del av selve terminalen. Skulle gjerne hatt skjematikken for dette. Post en link hvis noen vet hvor man kan finne dette.

Edit: Etter litt leting fant jeg skjematikken hvis noe skulle trenge den.

Vedlegg

Ender

Medlem
15 Jan 2009
1.734
0
0
Har du tre stk av disse?! Ser sånn ut fra bildet du la ut. Det må da låte noe infernalsk!

teddytusen

Medlem
27 Des 2005
25.816
0
0
Nordfjord
Er litt "himkok" her også.

Tre stk Beyma FR15A/2 (eller miniMiles om man vil).
To stk subber med Presicion Devices pd.186.
t.amp TA2400 til å drive subbene.
Har Miles-kasser stående til en eventuell utvidelse av rommet. Beholder da senter som mini med en stk 15".

Vedlegg

Ender

Medlem
15 Jan 2009
1.734
0
0
Ser lekkert ut teddytusen. Har dessverre aldri hatt gleden av å høre Miles, står på to do lista.

Noen som har gjort et forsøk på en Miles surroundhøyttaler? Tenker da ikke BEF type surround høytalere men noe mere i gata av JBL 8340a, 10" og horn evt bånddiskant.