Pr3tec's hjemmekino - Byggetråd

Pr3tec

Medlem
7 Aug 2014
14
0
1
Hei,

Velkommen til min hjemmekinotråd!

Litt bakgrunn:

Jeg har lenge vært medlem her på AV forum, men ikke veldig aktiv. Det har jeg tenkt til å snu på nå.
Jeg har i mange år hatt lyst på et dedikert hjemmekino-rom, men vi har ikke hatt mulighet til å ha dette da vi har bodd i en liten tomannsbolig.
Når vi da fikk 2 barn fant vi ut at vi trengte noe større og da hadde jeg ET krav, det var at vi skulle ha et hus med et stort nok rom for å bygge en hjemmekino.
Etter en stund ute på markedet fant vi ut at dette ikke var så lett å få til (Min kone ønsket seg ikke kjeller og jeg ville ikke ha hjemmekino på "loftet" (skråvegger)). Da måtte vi enten ta 2 soverom og slå ned veggen eller bruke stuen som hjemmekino-rom. Dette var selvfølgelig ikke akseptabelt. Så etter en stund bestemte vi oss for å heller bygge oss et nytt hus.

Huset sto ferdig i Mars 2018, da med et helt uferdig rom for hjemmekino. Jeg er nå halvveis igjennom en utstasjonering på ca 2 år, så planen er å starte å bygge dette rommet til neste år når jeg kommer hjem. Men tenkte det kunne være lurt å starte prosjekttråden allerede nå for å begynne å samle inn informasjon og forhåpentligvis få litt hjelp av andre erfarne AV-entusiaster. Jeg er utdannet elektronikk ingeniør, så jeg er forholdsvis teknisk. Men har nærmest null erfaring når det gjelder byggtekniske ting. Derfor kommer jeg til å starte helt fra bunnen når det gjelder dette rommet. Men til gjengjeld så er jeg ganske nøye med ting, så tror dette skal gå bra. Jeg kommer ikke til å haste igjennom dette prosjektet for å få det ferdig så fort som mulig. Dette kommer til å være et "koseprosjekt" hvor jeg skal ta meg god tid og bygge det akkurat slik jeg vil ha det. Så det er rom for litt prøving og feiling.

Jeg tenkte å legge opp denne tråden ganske enkelt. Jeg har et hovedinnlegg (denne) hvor jeg legger inn linker til alle store innlegg jeg lager. På denne måten trenger man ikke å lete seg igjennom hundrevis av sider for å finne relevant informasjon ang bygget.

Innholdsfortegnelse:

1. Krav til Rommet HER
  2. Intro til rommet HER
  3. Planlegging: Subframe HER

Takker for oppmerksomheten.

Sist redigert:

Pr3tec

Medlem
7 Aug 2014
14
0
1
Krav

Hei igjen,

Jeg tenkte at jeg skulle starte med kravene jeg har til rommet for å gi et inntrykk av hva jeg har planer om å bygge.
Disse kravene kan endre seg i løpet av byggeprosessen.

1. Extremt god lydisolasjon mot resten av huset (mulighet for høyt volum når alle har lagt seg "Rom-i-rom")
  2. Dolby Atmos 7.1.2 minimum
  3. Plass til 4 personer minimum
  4. "Sweetspot" på første rad (oddetall på antall seter)
  5. 2 rader med seter hvor en er opphøyd i forhold til den andre
  6. Universalt rom (Mulighet for arbeid/kontorplass med pc, spillrom, lytte-rom osv m/god belysning)
  7. Komfortabelt både på vinter og sommer (temperatur og inneklima/ventilasjon)
  8. Ingen vinduer etc som slipper inn lys
  9. Fremtidsrettet (klargjort for fremtidige teknologier)
  10. Synlig elektronikk/høyttalere (ingen baffelvegg osv)
  11. Estetisk pent rom uten alt for mange detaljer/ting

Tar gjerne i mot tips for om andre krav jeg burde vurdere.

Takk for oppmerksomheten.

Sist redigert:

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.199
274
83
Spennende prosjekt. Hvor stort blir rommet ? Har du planer om å bruke det til musikk lytting ? Akustiske tiltak er en ting du må ha med på lista.

MIN erfaring ( er på 3 kino bygget nå) at en ikke må låse seg på plassering, altså bygge forhøyning osv før du faktisk har funnet sweetspot for en person. Jeg vet ikke hvor seriøst du tenker lydmessig men kjipt å bygge en flott forhøyning så kommer den i veien for godlyden på første rad, så blir det en mellomløsning pga det, for du får ikke plassert deg der det låter best.

Jeg er midt i byggeprossesen, har en tråd du kanskje vil følge for å få litt inspirasjon.
Det blir nok ikke sånn du tenker å ha det, men kanskje noen idèer du kan ta med på veien.

Pr3tec

Medlem
7 Aug 2014
14
0
1
Takker så mye for god tilbakemelding!

Rommet blir ca 3.6*6,8 m (målt utifra plantegning). Så grovrommet slik det stå nå er nok litt større, men med lydisolering så blir det nok litt mindre. Jeg kommer tilbake med mer informasjon rundt selve rommet senere.

Visjonen min er å ha et rom som fungerer utmerket til hjemmekino, men som også kan brukes til andre ting. Ser at hvis jeg kun lager et reint hjemmekinorom så kommer ikke rommet til å bli brukt så mange timene i uken. Så planen var å bruke et "universalt" rom jeg kan bruke til de fleste hobbyene mine. Så planen er da å også bruke det som lytterom (ønsker et litt mer hi-fi rettet hjemmekino enn klassisk hjemmekino) samt arbeidsplass for pc/spilling andre prosjekter osv.
Som du ser så har jeg et veldig lagt og smalt rom. Lydmessig er ikke dette helt optimalt, men tror da at jeg skal få mulighet til å få plass til det jeg ønsker pga lengden.

Basert på "The golden ration" (se bilde under) så er jeg langt på utsiden av skalaen. Jeg burde ha en lengde på 4.3 til 6 m. Muligheten blir da å sette opp en ekstra vegg for å komme innenfor. Men jeg prioriterer arbeidsplassen istedenfor optimal romstørrelse. Men litt justeringer frem og tilbake så har jeg et håp om å få dette til å fungere.

239638

Jeg føler det er veldig vanskelig å lage målbare krav når det gjelder akustikk. Jeg skal selvfølgelig gjør det jeg kan for å forbedre akustikken, men dette er temaet jeg kan minst om. Så dette føler jeg at jeg må lese meg mer opp på før jeg kan sette krav til rommet.

Jeg har heller ikke låst meg på forhøyning, går det ikke så går det ikke. Men håpet mitt er at ved et så langt rom så skal "sweetspot" være nærmere midt i rommet og da vil jeg muligens ha plass til alt.

Men det er derfor jeg har har startet denne tråden for å kunne planlegge så mye som mulig før jeg låser meg til løsninger. Har prøvd å søkt litt rundt og det ser ut som i nærheten av midten av rommet skal være en god plass basert på lengden på rommet. Men dette skal jeg selvfølgelig lese endel mer om og prøve det ut i praksis i rommet. Så hvis noen har noe god informasjon for å finne ut optimal sitteposisjon så blir jeg meget glad. Skal se om jeg får lest meg litt opp på Dolby Digital og THX standardene og se om jeg får noe ut av det.

Man må jo også tenkte på størrelse og plassering av lerretet. Her føler jeg at jeg har funnet endel informasjon om anbefalt høyde, lengde synsfelt osv. Men hvis noen har noe aktuell informasjon rundt dette så blir jeg kjempe glad.

Jeg skal absolutt ta en titt på byggetråden din!

Sist redigert:

Pr3tec

Medlem
7 Aug 2014
14
0
1
Rommet

Her kommer en kort intro til rommet.

Størrelse: 359*671 cm
Høyde: standard høyde ca 240 cm
Overflate: Åpne vegger, betonggulv
Ventilasjon: Inn og utluft via balansert ventilasjon
Strøm/nettverk: på teknisk rom "vegg-i-vegg"
Plassering: Se tegninger
Dører: 2 stk (Gang og teksnisk rom)
Vinduer: Ingen

239720

Planløsning underetasje

239719

Planløsning hovedetasje

239715

Dør til venstre er til teknisk rom, dør til høyre ut til gang. Bokser på veggen er baksiden av sikringsskap på teknisk rom.

239716

Sett fra dør inn til hjemmekino. Dør til høyre går til teknisk rom.

239717

Vegg mot teknisk rom, boks til svakstrømsdel under, sterkstrøm over.

239718

Innerste del av hjemmekino rom, midlertidig vegg på høyre side. Fjernes når yttervegg er fylt inntil med masse.

Hjemmekino rommet (merket hobby) ligger da i sokkeletasjen i et hus med totalt 3 etasjer. Rommet er plassert helt bakerst i sokkeletasjen for å minske støy til andre rom. Soverommene til barna er også plassert så langt unna som mulig for å minske støy fra rommet. Nærmeste soverom er soverommet i hovedetasjen som ligger over deler av hjemmekino rommet. Dette var den beste plasseringen av hjemmekino rommet i forhold til andre oppholdsrom vi klarte å få til under tegneprosessen.

Dette var bare en kort intro til rommet jeg har til rådighet. I de neste ukene kommer jeg til å ta for meg forskjellige temaer ang rommet og dens oppbygging.

Takk for oppmerksomheten.

Sist redigert:

oes

Medlem
18 Nov 2006
238
0
16
Dette blir spennende å følge med på Artig at du skriver om fokus på god lyd i hjemmekinoen, samt flerbruksrom. Dette er ting jeg kan kjenne meg igjen i. Har litt større rom enn ditt (7.5x4.7x2.36), men har ikke isolert noe ut mot øvrige rom bortsett fra at jeg har bygd et kott mellom dette og nærmeste soverom med isolert vegg. Jeg bruker Harbeth C7ES3 hovedhøyttalere, ingen i senter (phantom center via Denon 4200x receiver), 2 stk BK Electronic sub xxls400 som deles på 80 Hz og rimeligere, små ht rundt om i rommet (DLS Flatbox bak og i tak som jeg har kjøpt brukt, og tenårings-ht mine på siden (Kirksaether).
Her er mine erfaringer + diverse innlegg i tråder her på avforum.
https://www.hifisentralen.no/forumet/vennetra-der-hifimerker/26552-harbeth-113.html#post2650105
https://www.hifisentralen.no/forumet/vennetra-der-hifimerker/26552-harbeth-123.html#post2766478
https://www.hifisentralen.no/forumet/vennetra-der-hifimerker/76762-b-k-electronics-venner.html

Om akustikk: det kan andre enn meg svare på (det trengs i mindre grad i gamle hus med trevegger slik jeg har når - men vil nok forsøke å optimalisere litt etter hvert). Mange flinke selvbyggere har lagt ut tråder her på avforum og inne på hifisentralen. Her er et godt eksempel på oppbygging under lyttestol/sofa som også fungerer som bassfelle:
https://www.hifisentralen.no/forumet/diy-og-utvikling-ha-yttalere-forsterkere-etc/90351-kjellern-superkort-byggetra-d-2.html#post2630650

Pr3tec

Medlem
7 Aug 2014
14
0
1
Takk for innput, jeg tenker at når man først bygger noe så kan man bygge det ordentlig. Så setter pris på alt av tilbakemeldinger/tips.

Pr3tec

Medlem
7 Aug 2014
14
0
1
Subframe

Hei,

Beklager at det har tatt litt tid med denne posten her. Jeg hadde en plan i hodet om å lese meg opp et par dager før jeg startet med arbeidstegninger osv. men DET var lettere sagt enn gjort. Viser seg at det er svært mange "proffer" ute på nettet med alt for mange meninger samt alt for mange faktiske proffer som kan lage en helt rapport på de akustiske forskjellene mellom planker av furu og gran. I mellom all denne informasjonen svever jeg, en vanlig kar i gaten som bare vil ha meg et hjemmekino rom som jeg kan bruke uten å vekke familien. Derfor har jeg etter mye lesing bestemt meg for å følge eget hjerte, samt enkle tommelfinger regler med mange referanser. Dette er tross alt mitt hjemmekino rom! Men ikke bli skremt, jeg blir fortsatt evig takknemlig for all hjelp jeg får her på forumet.

Så til den faktiske løsningen. Jeg hadde tidlig i prosessen bestemt meg for å gå for en rom-i-rom løsning hvor hele gulvet i hjemmekinoen ligger å flyter over eksisterende gulv. Basert på min egen erfaring blant annet fra DB-drag med bil så skal dette være den løsningen som stopper mest lyd fra å spre seg videre i huset. Dette var det da flere på nettet som var uenige om og mente at en løsning hvor gulvet på hjemmekinoen ligger rett på eksisterende gulv var like bra hvis ikke bedre. Jeg er enig med argumentet men ikke med konklusjonen. Dette gikk da ut på U-Boat fra Auralex Acoustics hvor denne ble sammenlignet med en fjær.

Forklaringen var som følger:

En fjær har et bestemt arbeidsområdet. Hvis denne fjæren ikke har en statisk masse + påført belastning som ligger innenfor arbeidsområdet så vil ikke fjæren virke etter hensikten. Hvis du har en fjær som har arbeidsområdet mellom 10-20 Kg og utsetter den for 30 Kg så vil fjæren bli 100% komprimert og vil derfor ikke gi noe virkning. Dette gjelder også andre veien hvis den blir utsatt for si 5 Kg. Derfor var det meget viktig at vekten fjæren blir utsatt for ligger i arbeidsområdet til fjæren. Du må da vite vekten på rommet samt arbeidsområdet til fjæren for å beregne korrekt antall fjærer.

Jeg er da enig i argumentet. Men U-Boat er laget av gummi og fungerer da på en ganske annerledes måte. I følge produsenten så vil 2"*4" brekke før U-Boat komprimeres nok til å ikke gi en effekt. Så slik jeg ser det så er arbeidsområdet fra 0-∞ Kg (Jeg drar litt på sannheten her for å vise et poeng). Selvfølgelig har U-Boat (eller andre gummibaserte tilsvarende produkter) en optimal tyngde for å dempe mest mulig. For å oppnå denne anbefaler produsenten 12" mellom hver U-Boat langs kanten (pga ekstra vekt fra vegger) og 16" alle andre steder.

Så for å oppsummere, jeg tror at flytende gulv med gummiklosser vil gi bedre støydemping enn å ha gulvet til hjemmekino direkte på gulvet i rommet (hvis begge alternativene gjøres ordentlig etter forskriftene). Hvis noen er uenige så får dem si ifra, sier ikke at dette utsagnet er riktig. Er bare min egen mening.

Jeg har derfor tegnet første delen av hjemmekinoen, kaller denne da "Subframe" da dette er rammen gulvet skal bygges på inkludert floaters.
Foreløpig så ser det ut som jeg går for U-Boat fra Auralex, da denne er enkel å legge samt at du får kjøpt den i Norge (AVshop). Har også sett på andre alternativer (billigere og dyrere) men føler Auralex leverer ytelse og pris jeg synes er akseptabel. Men det er lenge til jeg skal starte å bygge så mye kan endre seg før den tid. Så disse tegningene er bare "midlertidige" tegninger. Jeg må blant annet få tatt nøyaktige mål på rommet (nå har jeg bare målt på tegninger). Planen er å måle rommet når jeg skal hjem i juleferien.

Blir da også vanlig 2"*4" til hele rammen. La også inn et par avstivere mellom lagene, mye diskusjon om dette har en effekt eller ikke. Men jeg gambler ikke på at det fungerer fint uten når det er så enkelt å legge inn. Planen er da å skru og lime hele rammen.

Da vet jeg ikke om så mye mer å si, kommer jeg på noe så oppdaterer jeg bare innlegget. Vedlagt er noen bilder samt en PDF med alle målene.

239797

Subframe isometric

239798

Subframe kortside

239799

Subframe langside

239800

Subframe ovenfra​

Takk for oppmerksomheten :)

Vedlegg

Sist redigert:

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.294
161
63
42
www.avforum.no
Jeg har selv U-boats i mitt gulv og kan ikke tenke meg annet enn at dette har en god effekt. Har nå imidlertid ikke noe med og uten å sammenligne mot selv, men har etterhvert opplevd relativt mange oppsett både med og uten U-boats... Både som følge av at bassen holder seg bedre innenfor avkoblingens grenser og dermed demper støy ut til omgivelsene, men også rent ytelsesmessig mener jeg U-boats har noe for seg. Rom som har avkoblet gulv får etter mitt syn også mer "snert" i bassen, sikkert som følge da av at nettopp avkoblingen reduserer vibrasjonen til omgivelsene og dermed på et vis også - spesielt i det subsoniske området selvsagt - bedre opplevd respons.

Pr3tec

Medlem
7 Aug 2014
14
0
1
Jeg har selv U-boats i mitt gulv og kan ikke tenke meg annet enn at dette har en god effekt. Har nå imidlertid ikke noe med og uten å sammenligne mot selv, men har etterhvert opplevd relativt mange oppsett både med og uten U-boats... Både som følge av at bassen holder seg bedre innenfor avkoblingens grenser og dermed demper støy ut til omgivelsene, men også rent ytelsesmessig mener jeg U-boats har noe for seg. Rom som har avkoblet gulv får etter mitt syn også mer "snert" i bassen, sikkert som følge da av at nettopp avkoblingen reduserer vibrasjonen til omgivelsene og dermed på et vis også - spesielt i det subsoniske området selvsagt - bedre opplevd respons.
Tusen takk for tilbakemelding! Flott å høre at du har hatt gode opplevelser med en slik løsning. Det at det gir bedre akustiske egenskaper i rommet har jeg faktisk ikke tenkt på. Men når du nevner det så ser jeg jo logikken i det. Skal bli spennende å prøve det ut.

Pr3tec

Medlem
7 Aug 2014
14
0
1
Hei,

Da har jeg endelig fått flyttet tilbake til Norge, så da får jeg startet litt smått med rommet. Vi har endel uteområde som må prioriteres til sommeren før vi får startet ordentlig opp med rommet. Så blir nok lite fremskritt med rommet frm mot sommeren, men satser på større innsats etter sommeren.

Men litt har vi fått gjort. Første del av planen var å flyte gulvet. Vi var ikke helt fornøyd med betonggulvet på rommet. Var blant annet endel søl på gulvet etter flislegging, maling etc som gjorde gulvet ugjavnt. Mureren kom da for å flyte hele gulvet gratis. Så stor takk til mureren for flott kundeservice. Da blir det mye enklere når jeg skal starte med u-boats og sub frame. Her er noen bilder fra arbeidet:

bilde1.jpg

Flyting av gulv

bilde2.jpg

Ferdig flytet

bilde3.jpg

Ferdig tørket

bilde4.jpg

Ferdig tørket mot lerret

Takk for oppmerksomheten.​

BullFire

Medlem
24 Apr 2003
2.454
14
38
Spennende prosjekt, digg å begynne helt fra bunnen av selv om det selvfølgelig blir mye jobb. Men så lenge du klarer å la det forbli et koseprosjekt så blir det sikkert helt topp.
Det er en ting jeg ser som mulig utfordring for høytaler plassering bak i rommet hvis du skal kjøre 7 kanaler og det er døra inn til teknisk rom. Den ser ut til å komme akkuratt der den ene surround bak høytaleren kommer. Slik rominndelinger ser ut, så ser det vanskelig ut å flytte den, men det er nå du eventuelt har mulighet.
Skulle jeg har laget nytt kino rom helt fra bunden av ville jeg hatt dører inn på siden foran alle side og bakhøytalere, men ikke så langt frem at den kommer ved første refleksjon for fronthøytalere. Det ville gitt mest mulig fleksibilitet. Fordel med å ha byggningsmessige usymetrier bak er at det ikke er like viktig der.
Siden du har langt rom vil nok ikke døra du har på siden bak være noe problem, for side høytaler(e) vil nok komme foran denne.

Et slikt prosjekt er jo en evig balanse mellom diverse kompromier:)
Jeg ser du har to barn, vet jo ikke hvor gamle de er, har selv to jenter på 13år. De har hatt hjemmekino hele livet og bruker det masse så du bør ikke være så bekymret for at det blir lite brukt selv om du skulle velge å ha det som dedikert rom;) Slipper en del kompromier da.