Plombere TV?

harbart

Medlem
9 Sep 2005
432
0
0
Går det an å få plombert TV slik at en ikke kan ta inn NRK, slik at en kan slippe den hersens lisensavgiften? Mener jeg leste om det en plass, men husker ikke hvor??

olemt

Medlem
25 Des 2005
936
0
0
harbart skrev:
Går det an å få plombert TV slik at en ikke kan ta inn NRK, slik at en kan slippe den hersens lisensavgiften? Mener jeg leste om det en plass, men husker ikke hvor??
Du kan plombere TV slik at du ikke har en TV-tuner i det hele tatt. Men det betyr at du skal ta bort muligheten til å se på TV. Ikke bare muligheten til å ta inn NRK.

TorTorden

Medlem
21 Jan 2012
12.544
0
36
Mener det var en artikkel på hardware.no rundt lisens dagene, men de tok vel bare opp forskjellige verksteder i oslo området.

superman

Medlem
26 Mai 2005
882
0
0
Hvorvidt du faktisk må plombere eller ikke er litt uklart, etter det jeg har lest.

I "Forskrifter om fjernsynsmottakere" § 9 står det:

§ 9. Mottaker ikke i bruk
FOR 1980-10-23 nr 8798: Forskrifter om fjernsynsmottakere

Tar du en tang og presser antennekontakten flat, er mottakeren etter mitt skjønn ikke lenger i bruk, selv om du bruker andre finesser på apparatet (som HDMI / scart inngang). Da burde det holde å send en melding om at mottaker ikke er i bruk.

Og

"Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak". Det står ikke nevnt i forskriften at dette skal gjøres av autorisert TV-reperatør.

Har lest om flere som har kranglet på dette, der NRK har gitt seg etter litt brevveksling. Sikkert fordi de ikke gidder å kverulere med kranglende kunder.

Lars

MindWaste

Medlem
12 Apr 2008
4.164
0
0
Gi NRK beskjed om at du vil avslutte lisensforholdet og at dokumenter at du ikke har noen tv abb hos andre leverandører.

Så blir det opp til de om de vil komme for å plombere tv'n din