plast på begge sider av rockwool i en rom-i-rom vegg?

tigerdyr

Medlem
28 Feb 2007
36
0
6
Jeg skal sette opp rom-i-rom i et eksisterende rom over bakkenivå. Veggene vil stå uten direkte kontakt til de eksisterende vegge med 4-6 cm luftrom mellem eksisterende vegg og stenderne til den nye veggen.

Spørsmålet er om jeg må legge et lag plast (som f.eks. vindsperre) på utsiden av den nye veggen så partikler eller hva vet jeg fra rockwool'en ikke ender opp i ventilasjonsanlegget (eller lungene)? Usikker på hvor skadelig det er og om jeg ev også bør legge plast på innsiden før montering av gipsen? og vil det ev ha negative konsekvenser for lydisoleringen?

Snooky

Medlem
27 Sep 2005
2.059
27
48
Hvis et er isolasjon inni veggen du tenker på trenger du bare plast, som fuktsperre, mot yttervegg. Når du lydisolerer må nødvendigvis kledning av veggen bli helt tett, ellers går bare lyd rett i gjennom. Er det store nok sprekker til at isolasjonsstøv kommer inn er det heller ikke spesielt lydisolert.

tigerdyr

Medlem
28 Feb 2007
36
0
6
Jeg forklarte det sikkert dårligt. Her er en tegning. Jeg tenkte ikke på risikoen for at isolasjonsstøv kommer i kinoen, men derimot resten av huset da luftrommet ikke vil være avspærret på annen vis.

vegg1.png

Snooky

Medlem
27 Sep 2005
2.059
27
48
Du skal ha såpass mellomrom ja. Jeg hadde fylt hulrommet. Men hvis det ikke er et alternativ må jo isolasjonen holdes på plass. Fuktsperre er neppe nødvendig. Pustende duk, som f.eks vindsperre fungerer.

PureHifi

Medlem
15 Aug 2011
1.088
51
48
noe grunn til du vil ha så mye mellomrom til den nye veggen? har du noen skisse av hele kinoen. plast benyttes kun mot yttervegg, du bør ikke ha det på hver side av de nye veggene, da kan det oppstå fuktproblemer. Rockwool platene vil vel ikke støve noe når det blir inne i veggen, men ser ikke helt hvordan rommet blir mtp det 4-6cm luftlommen du har planlagt. rom i rom prinsippet fungere veldig bra, men det innebærer du er 100% på å tette rundt alt av gjennomføringer. har du planer om å avisolere gulvkonstruksjonen også?

tigerdyr

Medlem
28 Feb 2007
36
0
6
noe grunn til du vil ha så mye mellomrom til den nye veggen? har du noen skisse av hele kinoen. plast benyttes kun mot yttervegg, du bør ikke ha det på hver side av de nye veggene, da kan det oppstå fuktproblemer. Rockwool platene vil vel ikke støve noe når det blir inne i veggen, men ser ikke helt hvordan rommet blir mtp det 4-6cm luftlommen du har planlagt. rom i rom prinsippet fungere veldig bra, men det innebærer du er 100% på å tette rundt alt av gjennomføringer. har du planer om å avisolere gulvkonstruksjonen også?
Grunnen til mellomromet er dels at det i Byggforsk 727.305 står at der skal være minst 1 cm mellomrom fra det indre rommet til veggene i det ytre rommet og pga mulig tripple-leaf effekt har flere anbefalt å legge til noen ekstra cm luft så en eventuel resonansfrekvens blir lavere. Noen ville sikkert ta steget helt ut og rive de eksisterende vegger, men det kan jeg ikke få meg selv til å gjøre; huset er helt nytt.

Jeg bygger altså komplett nytt rom i det eksisterende rommet med nytt gulv som hviler på gummi (u-boats), vegge (som hviler på egne u-boats) og himling montert på toppsvill til veggene uten direkte kontakt til eksisterende himling (dog skal jeg kople meg på den eksisterende ventilasjonsgreia i taket for frisklufttilførsel til kinoen)

Ang fukt, det burde vel ikke kunne være et problem i et rom over bakkenivå som uansett vil holde en grei temperatur? Men jeg aner ikke, litt derfor jeg spør :) Jeg tenkte bare at det måtte være usunt med eksponert rockwool som kan blande seg i luften der pustes i resten av huset.

Utklipp fra Byggforsk 727.305:

1570792573422.png
1570792627625.png
1570793305637.png
1570792708880.png

Nedenfor er skisse over rommet. Ytre ramme viser eksisterende vegg. Tre av veggene er ytervegge (som man ser pga vinduerne). Det er i en enebolig. Det ytre rommet er 7,5 x 4,3 x 2,7. Det indre rommet vil bli ca. 6,9 x 4,0 x 2,4.

1570794134877.png

Indgang til kino fra spisestuen. Bak venstre dør skal det være en lyddør i det indre rommet, og bak høyre dør vil man kunne aksessere diverse forsterker og slikt.

1570794623977.png

De første byggematerialer kommer neste uke, så får vel opprette en byggetråd etterhvert. Setter pris på alle innspill!