Plassering av Atmos i taket

Chasin

Medlem
6 Apr 2006
180
35
28
Hei

Har kommet et stykke med byggingen i kjelleren 4K og Atmos på budsjett, og det neste nå er å bestemme plassering av 4 Atmos kanaler i himlingen.
Skal felle disse inni gipsen, og må legge opp rør samt gjøre plass til backbokser i glavaen før jeg kler igjen.
På bildet har jeg markert plassering, som er 45 grader fra sweetspot og på linje med frontkanal, ref Dolby sine guider.
Finner jeg en høyttaler med riktig spredning skal det ikke være noe problem å treffe sweetspot.

MEN: Med plassering så nærme sidekassene, kan det bli uønskede refleksjoner derfra? Burde jeg finne meg høyttalere med vinklet diskant? Eller er det bedre å trekke inn plasseringa nærmere midten? Det er ca 2,85 meter mellom kassene på hver side, så det blir i overkant to meter mellom høyttalerne i taket slik det er tegnet nå. Full 2,40 takhøyde i rommet. Vidvinkel bilde, så det ser smalere ut enn det er :)

Atmos left.jpg

christr

Medlem
6 Jul 2011
155
17
18
Hei! Jeg får ca. samme løsning som deg, dog med smalere rom og lavere takhøyde... Jeg hadde ikke selv tenkt så mye på plassering nær kassene - du får vel fort 15-20 cm uansett - som i mitt hode vil være nok. Greit å få samme bredde som fronthøyttalerne. Jeg får 40-45 grader opp fra sweetspot i lengderetning, men litt smalere den andre veien grunnet rombredden.

En ting jeg angrer på nå er at jeg ikke gitt for større innvendig høyde på kassene enn det jeg gjorde. Jeg holdt meg på en relativt lav høyde for å gi plass til så mye isolasjon som mulig mot gulvet over. Jeg la opp plass til høyttalere med byggedybde 10cm. Det jeg ser nå er at høyttalerne jeg helst ville hatt gjerne har mer enn dette, 10-15 cm. KEF (med Uni-Q driver) og Monitor Audio (med IDC) er vel høyttalerne jeg har funnet med størst spredning (finnes sikkert andre gode). Nå ser jeg derfor på vegghøyttalere (som ofte har 10cm byggedybde).

Vedlegg

• Skjermbilde 2020-04-16 kl. 09.59.00.png
    Skjermbilde 2020-04-16 kl. 09.59.00.png
    24,5 KB · Sett: 55
  • Skjermbilde 2020-04-16 kl. 09.59.11.png
    Skjermbilde 2020-04-16 kl. 09.59.11.png
    18,5 KB · Sett: 51

Chasin

Medlem
6 Apr 2006
180
35
28
Jeg får ca 45 grader til sweetspot, selv om de er såpass langt ut. Det eneste jeg bekymrer meg for er refleksjoner fra sidekassene i rommet. Det er CC40 cm på de taklektene der, så det vil si at det blir ca 10-15 cm fra høytalerkant og bort til kasse.

Lagde du kasser til atmosene før du kledde taket? Jeg har 30 cm glava oppi der, så regner med å grave ut til høyttaleren får plass evt montere backbokser, litt avhengig av hva jeg velger av type.

christr

Medlem
6 Jul 2011
155
17
18
Ja, jeg lagde dem før jeg la plater i taket. Det er absolutt det enkleste - og enkelt å få det tett og rigid. Jeg bygde dem direkte mellom de nye bjelkene i taket. Det fremgår delvis av tegningene over.

Chasin

Medlem
6 Apr 2006
180
35
28
Proffe tegninger :)
Hvordan beregnet du kassemål? Mange av innfellingshøyttalerne e rjo beregnet på å stå åpent eller med evt en tilpasset backbox?

christr

Medlem
6 Jul 2011
155
17
18
Takk:) Det ble bare på ca. mål, da høyttalere ikke var bestemt da jeg lagde dem. Har ikke fått dem på plass enda - men nærmer seg:) Kassene er 7,5 liter - uten at det er noe fasit. Har mulighet for å redusere volumet noe når jeg installerer høyttalerne - hvis det skulle være nødvendig.