Planlegging av kino, rom i rom

BeemerZ1

Medlem
6 Sep 2005
804
0
0
Prøver for tiden å planlegge kinoen som skal bygges i kjelleren etter hvert. Har håp om å komme i gang på nyåret :)
Trenger litt input, da jeg ser flere mulige løsninger her og der...

Rommet i dag:

- Bare lecavegger på 3 sider (2 er yttervegg, den siste bærevegg mot boder), ingen vegg ennå på den siste
- Tak, bare bjelker med spon på topp og Glava mellom
- 245cm fra betonggulv til bjelkelag
- Ca 5cm betonggulv som KAN fjernes og bygges nytt, evt bare kuttes løst fra vegger og resterende gulv
- Har kun 3,55 bredde, så må bruke minst mulig av denne...
- Det jeg ser som den største utfordringen blir å dempe godt nok mot stuen over

Alternativer:

Vegg:
- Isolert 2x4 vegg, med eller uten gips på utsiden?, et par cm fra leca

Tak:
- Takbjelker mellom eksisterende bjelker, dobbel gips under, for maks høyde, bygger 2-5cm
- Takbjelker under eksisterende bjelker, 10cm isolasjon, med/uten gips på topp?, dobbel gips under, bygger 12-15cm

Gulv:
- Akustikkplater (12mm?) med gulvspon på?

Begrunn gjerne hvorfor :)

Sist redigert:

BeemerZ1

Medlem
6 Sep 2005
804
0
0
Ingen som kunne hjelpe meg med dette?
Vet det er kloke hoder der ute som har kunnskaper jeg trenger :eek:

St_Thomas

Medlem
14 Des 2014
184
0
16
Er gulvet isolert?

Du trenger ikke gips på baksider av vegger/tak, det gjør faktisk lydisolering dårligere (triple-leaf effekt)

Jeg ville starta med å lime gips og fuge alle eksisterende spon/gips-konstruksjoner med minst 2 lag gips. Dette hjelper betraktelig på lydisoleringen. Så isolere med rockwoll lydplater, bygg så rom-i-rom noen cm innom dette.

BeemerZ1

Medlem
6 Sep 2005
804
0
0
I gulvet er det kun 5 cm isopor.

Den er grei, var noe sånt jeg mente å ha lest.

Tenker du på å lime gips mellom bjelkene under spongulvet til rommet over? Der er ingen eksisterende spon/gips-konstruksjoner utenom gulvet i 2. etg som er 25mm spon.