Pen og stillegående HTPC.

yannz

Medlem
9 Jun 2003
408
0
0
yannz.sliter.nu
Sett meg litt om etter en stilig og stillegående HTPC her, mener noen andre på forumet har nevnt mini-itx, men here goes:

De har en pc som kalles "Hush Technologies Silent Mini-ITX PC". Som bare ser så sinnsvakt pen ut, er nesten helt stillegående, og vil iallefall gå under kategorien "høy WAF".

Specs:
• Black or Silver Hush Mini-ITX PC Enclosure
• VIA EPIA M Mini-ITX Form Factor motherboard
• 1GHz Nehemiah VIA C3 CPU
• VIA CLE266 Chipset
• Passive cooling solution utilising heatsink linked to finned chassis
• 128MB PC2100 DDR RAM (configurable up to 1GB)
• 40Gb Seagate Barracuda Hard Drive (configurable up to 160Gb)
• TEAC Slimline CD, DVD or Combo DVD/CDRW Drive
• 6-Channel Audio and SP/DIF
• VGA and TV-Out (RCA and S-Video)
• 10/100 Base-T Ethernet Port
• 4 x USB 2.0 Ports
• 2 x IEEE 1394 Firewire Ports
• Serial, Parallel, Mouse, Keyboard Ports
• 32MB Integrated VIA "Castlerock" Graphics with MPEG2 Decoder
• Full-length PCI Slot for PCI Expansion
• External Universal 110V - 240V Power Supply
• Supplied without Operating System (or with Windows XP Pre-installed)
• Case dimensions: 370mm x 340mm x 59mm (W X D x H)

så da lurer jeg på to ting; om folket mener denne vil egne seg i hifi-hylla, eller om den bare er en pen støymaskin (tenker på lyd og bilde.)?

og; i norge selges denne gjennom quad.no for 7938,- inkl mva., mens i utlandet går den for 5.515,2 (med dagens kurs, uten brititsk vat.) - vil det isåfall lønne seg å kjøpe fra mini-itx? (merk at de har bedre options for hva du vil ha med enn på quad, hvor du må ha med tastatur og mus om du vil ha dvd/cd-rw.. )

Dette var iallefall minste prisen, en løsning som ville passe fint for meg. koster noe mer om du skal ha større disk og/eller dvdspiller.

yannz

Medlem
9 Jun 2003
408
0
0
yannz.sliter.nu
Billigere ja, men aldri i livet om jeg får den like stillegående og pen. :?
Det finnes jo andre alternativer til ferdiglagde stillegående pc'r, som er små osv, men det var nå først og fremst akkurat denne "pc'n" jeg stiller spørsmål ved..

Merk at den skal kun brukes til avspilling, ikkeno' annet tullball. :lol:

Zamot

Medlem
27 Mar 2003
2.508
0
0
Så lenge du setter sammen de riktige komponentene, så får du den stillegående. Og utseende, må du velge det kabinettet du liker.. Forslaget mitt var å søke litt på hardware.no, sikkert noen som har peiling/formeninger om den PCen du nevner. Post samme innlegg der, så får du nok mange kloke svar! Min stue PC er også helt dønn stille (bortsett fra DVD-spiller), se hjemmesiden for info.

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.010
50
48
51
Jessheim
Ikke noe "skikkelig" grafikkort, ikke operativsystem og ikke nok ram til å drive XP effektivt (anbefalt minimum 256Mb ram).
Men veldig liten og lekker.

yannz

Medlem
9 Jun 2003
408
0
0
yannz.sliter.nu
Veldig liten og lekker, ja. 8)

den går jo opp til 1gb ram, og uten os er jo for å gjøre det billigere. (men man kan få med, selvsagt)
Uansett kjører jeg linux, så det er ikke noe stort problem.

Til å være så lite og lekker, så syns jeg nesten den er litt overdimensjonert. :shock:
skepsismen ligger i skjermkort og lydkort, egentlig.

og zamot; jeg trodde dette var HTPC delen av forumet, ikke en "gå til et annet forum", greie.. er AV-delen av pc'n som er mest interessant..

Zamot

Medlem
27 Mar 2003
2.508
0
0
yannz skrev:
og zamot; jeg trodde dette var HTPC delen av forumet, ikke en "gå til et annet forum", greie.. er AV-delen av pc'n som er mest interessant..
Okei, det er greit skal ikke komme med flere tips til sider hvor det står VELDIG mye om akkurat dette.

yannz

Medlem
9 Jun 2003
408
0
0
yannz.sliter.nu
Whoey :shock:

Mener såklart ikke å trampe på tær, altså. ville bare holde det innad i forumet...

Må jo bare takke for tipset, men jeg hadde håpet det skulle være folk her inne med iallefall noe inne på området.

er litt teit òg, for jeg har jo ikke skrevet noe om hvilken chip den bruker eller noe. (og, ærlig talt, det har jeg ikke sett etter heller, heh. makan til gjennomtenkt man er idag)

tZar

Medlem
2 Aug 2003
1.273
0
0
Nå husker jeg ikke om hush'en kommer med riser card for 2 pci kort, eller om det er bare for et.

Hvis det er for 2, så er det jo en smal sak å finne et passelig bra pci-skjermkort i tillegg til et bra lydkort.

Hvis det nemiha cpuen som blir brukt, er dette en stor fordel kontra de tidligere mini-itx kortene da denne takler multimedia på en mye bedre måte.

Som du sikkert har sett så er det en på mini-itx.com som har lagd seg en maskin med passiv kjøling utifra en gammel forsterker, kanskje dette kunne vært et alternativ ?
Ellers så ser unektelig denne veldig pen ut :)

For å komme tilbake til topic så har du noen reviews av maskinen her:
hexus.net
envynews.com

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.010
50
48
51
Jessheim
Sorry jeg så på feil PC, den jeg så på het The Biostar IDEQ 200S.
Men den er også lekker. :D

yannz

Medlem
9 Jun 2003
408
0
0
yannz.sliter.nu
Den _var_ riktignok ment som å være en seriøs diskusjon rundt specs og slikt til maskin.. At man blir opphengt i pris var vel heller litt feil.. "den er så dyyr" vs. "den er så braa" er en ganske lett felle..

SnOopy

Medlem
12 Des 2002
1.813
0
0
www.kallevag.com
Jeg hadde ikke benyttet en VIA CPU. Har den ikke litt lite cache bla.

Jeg hadde klokket ned en AMD med CPU vifte på 5V istenden for 12V.

Det beste hadde vært en Inten P4 CPU, men den koster da også litt.

Kabinett hadde jeg kjøpt hos microplex.no. Det andre får du hos komplett.no eller PSdata f eks.

12 Aug 2003
62
0
0
Hush PC erfaringer

Hei

jeg har en Hush 1000M med XP, 256 Ram, CDR/DVD med Revo lydkort. Bruker den først og fremst til å spille CD samlingen min som jeg har lagt inn på en ekstern Firewire disk på 250 GB i lossless kvalitet.

Den fungerer veldig godt til det og spiller merkbart bedre enn min gamle Pioneer 717, i tillegg til alle andre fordeler som playlists, lett tilgang til alle CD'er artister sjangere osv. Hush'en er koblet til internett via wireless, derfor for man tilgang til all info om artist plate osv.

Anbefales som et alternativ til hyllemetere med CD'er.

roffe

Moderator
24 Apr 2003
25.146
0
0
www.invelos.com
Re: Hush PC erfaringer

chrds@online.no skrev:
jeg har en Hush 1000M med XP, 256 Ram, CDR/DVD med Revo lydkort. Bruker den først og fremst til å spille CD samlingen min som jeg har lagt inn på en ekstern Firewire disk på 250 GB i lossless kvalitet.
Interessant! Hvor kjøpte du Hush'en? Bruker du den på bildesiden også?

Når du sier lossless kvalitet, betyr det ukomprimert eller et eller annet komprimeringsformat med høy bitrate?

12 Aug 2003
62
0
0
Kjøpte den på hjemmesiden til mini-itx. Kom etter 3 uker.

Komprimerer i Windows Media Player 9, WMA lossless, som reduserer størrelsen til alt fra 1/3 til 2/3. Typisk bitrate er ca 700 til 900 kbps.

Jeg har ca 750 CD, noe som har brukt opp 180 gig av 250. Holder nå på å konvertere LP samlingen min inn på samme harddisk. Kan eventuel koble til en til, noe som skulle være nok til ca 2000 CD'er. Via CD-R funksjonen er det også lett å kopiere til CD for å ta med seg.

mvh