PB13-Ultra - alt om den nye bokssuben fra SVS

Kokken

Moderator
1 Sep 2004
12.553
1
0
RoKo skrev:
Nei, ikke ennå....
Det kommer nok - "en vakker dag"... ;-)

og

Pøh!
Som fotograf i 14 år, nedverdiger jeg meg ikke til slike remedier for livets viktigste bilder... :wink:
Fikk meg til å tenke på ordtaket om "skomakerens barn"... ;-)

RoKo

Medlem
30 Des 2004
16.026
0
0
Nja, det er vel kanskje mer snakk om travle dager...
Men, selvsagt - ikke noe man kan dekke seg bak over lengre tid... ;-)

Nytt minnekort på 8Gb skal for øvrig hentes i dag, men om jeg får tid til å ta noen bilder av den grunn - det tviler jeg på. Travelt, dessverre...

Årsmøte hele helgen, og jeg skal til Roma hele neste uke (og feire vår 25-års bryllupsdag), så kanskje etter det?

Men - dette er vel garantert feil tråd for denne diskusjonen! :eek:

I'll keep you posted!

a|ex

Medlem
29 Sep 2004
10.944
0
0
RoKo skrev:
Eh... du mangler det opplagte valget:

• 2 stk SVS PC13-Ultra foran

• 2 stk SVS PC12-Ultra bak

Det ultimate valget! Tro du meg...! :eek::twisted::eek:

Eller alt plassert foran, slik som jeg har...
Du må gjerne ta deg en tur en gang det passer...
Det må vi prøve å få til en gang. Men av estetiske årsaker blir det nok ingen tuber i front i kinoen min. Jeg synes at et par PB13 tar seg mye bedre ut foran - med mindre du kan slenge ut noen bilder og overbevise meg om det motsatte ;)

Spørsmålet er om det ikke blir litt drøyt å benytte PB13 til hestespark-effekten og de gamle tubene bak til kjellerbassen. Men jeg har veldig lyst på et par PB13..

Blir det to par SVS ser jeg for meg å bruke det ene paret fra 25-80Hz og det andre fra 10-40 Hz. Så får man en glidende overgang.

Hellnoob

Medlem
4 Aug 2005
16.389
0
36
a|ex skrev:
Det må vi prøve å få til en gang. Men av estetiske årsaker blir det nok ingen tuber i front i kinoen min. Jeg synes at et par PB13 tar seg mye bedre ut foran - med mindre du kan slenge ut noen bilder og overbevise meg om det motsatte

a|ex skrev:
Blir det to par SVS ser jeg for meg å bruke det ene paret fra 25-80Hz og det andre fra 10-40 Hz. Så får man en glidende overgang.
Hvordan får du sub-paret til å kutte på 40hz i toppen?

a|ex

Medlem
29 Sep 2004
10.944
0
0
Alex Fossum skrev:
får man ikke en anner grill en denne jærngriller? får man ikke tak i vanlig grill med trekk?
Jerngrillen er nå utpreget barsk synes jeg da.. 8)

a|ex

Medlem
29 Sep 2004
10.944
0
0
Hehe. Ja, og i dette tilfellet vil jo begge deler med fordel benyttes. Først sender man ut signalet under 80Hz på LFE-utgangen, før man sprer splitter signalet til de to ulike sub-parene.

Planen er å kjøre 25Hz-setting på frontparet, og deaktive det innebygde delefilteret, og kjøre 10/12 Hz-setting på bakparet og dele på 40Hz med det innebygde delefilteret slik at dette sub-paret kun tar seg av kjellerbassen....har troen på dette, men spørsmålet er hvorvidt det fungerer i praksis mtp på utfasinger osv. Er ikke sikker på om jeg selv har bass-kompetanse nok til å få dette til å fungere tilfredsstillende :)

harman/kardon

Medlem
25 Apr 2005
43.993
0
0
38
Nord-Trøndelag
a|ex skrev:
Hehe. Ja, og i dette tilfellet vil jo begge deler med fordel benyttes. Først sender man ut signalet under 80Hz på LFE-utgangen, før man sprer splitter signalet til de to ulike sub-parene.

Planen er å kjøre 25Hz-setting på frontparet, og deaktive det innebygde delefilteret, og kjøre 10/12 Hz-setting på bakparet og dele på 40Hz med det innebygde delefilteret slik at dette sub-paret kun tar seg av kjellerbassen....har troen på dette, men spørsmålet er hvorvidt det fungerer i praksis mtp på utfasinger osv. Er ikke sikker på om jeg selv har bass-kompetanse nok til å få dette til å fungere tilfredsstillende :)

Har tengt i slike baner en gang i tiden jeg oxo, det skal fungere men mye justering må en regne med.

Ellers så er det det "basstårn ideen" til Flageborg`en da :-D
Det funker jo :-D

Xinhua

Medlem
22 Sep 2006
3.047
0
0
34
Lurer litt på å kjøpe meg PB 13 ultra boxen. Og har bare plass til en i den stuen eg har. Har to DIY SVS PC 20-39 bak på hver side av sofaen og tenker på å plasere pb 13 ultra i venstre hjørne med ytterveggen. Blir da stående litt bak ene 946 høytalerene. Men det blir vel mer en nok bass i hele rommet selv om ?
Og hvor høyt spiller den fra 10-25hz ?

Ville det vert bedre å gå for to PB12Plus/2 eller to SB12Plus. Alt etter hva eg har plass til ?

harman/kardon

Medlem
25 Apr 2005
43.993
0
0
38
Nord-Trøndelag
Xinhua skrev:
Lurer litt på å kjøpe meg PB 13 ultra boxen. Og har bare plass til en i den stuen eg har. Har to DIY SVS PC 20-39 bak på hver side av sofaen og tenker på å plasere pb 13 ultra i venstre hjørne med ytterveggen. Blir da stående litt bak ene 946 høytalerene. Men det blir vel mer en nok bass i hele rommet selv om ?
Og hvor høyt spiller den fra 10-25hz ?

Ville det vert bedre å gå for to PB12Plus/2 eller to SB12Plus. Alt etter hva eg har plass til ?

Noe med litt pønsh i kansje :D

RoKo

Medlem
30 Des 2004
16.026
0
0
PB12-Plus/2 er sluttsolgt, men selvsagt tilgjengelig nå og da på bruktmarkedet.

Jeg vil nok anbefale deg to slike, mye på grunn av antall elementer osv., men dersom du har råd - gå for to PB13-Ultra. Det nye Ultra-elementet har mye mer slam og trøkk - i dette tilfellet vel og merke dersom du velger to.

harman/kardon

Medlem
25 Apr 2005
43.993
0
0
38
Nord-Trøndelag
RoKo skrev:
PB12-Plus/2 er sluttsolgt, men selvsagt tilgjengelig nå og da på bruktmarkedet.

Jeg vil nok anbefale deg to slike, mye på grunn av antall elementer osv., men dersom du har råd - gå for to PB13-Ultra. Det nye Ultra-elementet har mye mer slam og trøkk - i dette tilfellet vel og merke dersom du velger to.
Word !!!
Opplevd 2 stykk pb13 ultra og det blafter bra i buksene og enda her de litt og gå på :-D
PB13 er bedre en plus/2

Per Thomas

Medlem
18 Sep 2003
2.311
0
0
Hører rykter om at pb13 også trykker bra oppover i frekvens, stemmer dette? dere som har den....

knutinh

Medlem
24 Okt 2003
14.106
0
36
a|ex skrev:
Forstår jeg deg rett ved at du vil kjøre et par subber fra 25-80Hz og annet par fra 10-40 Hz. Hvorfor det?

For meg virker det viktigte ved å ha flere subber at man får overlapp i frekvens, slik at man kan får flere variable i å variere posisjon (inntil responsen ved alle sitteposisjoner er mest mulig homogen), og så kan bruke EQ/korreksjon for å jevne ut den globale responsen?

Det mest fleksible ville selvsagt være å ha N subber og N uavhengige korreksjoner, basert på N målinger i P posisjoner.

-k

13 Sep 2003
2.742
0
0
Bruker man subbene til musikk kan det være mye å hente på å kjøre et slikt oppsett a|ex beskriver. Har ikke hørt den nye ultraen, men ellers trives jo SVS subbene best under 60 hz. Deler man ved 40 hz og bruker en annen sub/midbass over det som spiller opp til f.eks 150 hz får man med svært mange anlegg en ganske stor aha-opplevelse...

Krever naturligvis en del kalibrering, men det er vi jo vant med ;)

EDIT: Så ikke at du tenker å bruke to SVS subber. Da stiller det seg jo litt annerledes…