Panamorph Paladin DCR @ lygren

Klaus.s

Medlem
17 Jul 2017
21
3
3
Hej med jer

@lygren, jeg skrev om anamorphic lens, tilbage i slut 2018. Du skrev dengang at du ville få mulighed for at teste en Panamorph Paladin DCR.
Har du nogensinde fået teste en og hvad synes du om den.

Hvis andre har en eller prøvet en må de selvfølgelig også gerne give info her.

Overvejer meget at købe en.

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.401
225
63
43
www.avforum.no
Ja, har testet DCR over lang tid nå ja, både på showroom og messer. Fungerer absolutt greit. Fordreier jo geometrien litt, samt introduserer noe kromatisk abberasjon, men langt mindre enn tidligere tids linser fra f.eks. Isco. Vi har ikke klart å måle så mye ekstra lys som spesifikasjonen angir, men 20-25% mer lys kan en nok forvente som følge av linsen.

Klaus.s

Medlem
17 Jul 2017
21
3
3
Ja, har testet DCR over lang tid nå ja, både på showroom og messer. Fungerer absolutt greit. Fordreier jo geometrien litt, samt introduserer noe kromatisk abberasjon, men langt mindre enn tidligere tids linser fra f.eks. Isco. Vi har ikke klart å måle så mye ekstra lys som spesifikasjonen angir, men 20-25% mer lys kan en nok forvente som følge av linsen.

Hvordan med brug af alle pixels. Kan I se forskel på opløsningen?

Hvad ville dit råd være i min situation. Køb/ikke køb

Har et 4 meter bredt 2.39 lærred. JVC N7 fra 6,8 meters afstand. Er ikke ked af mit billed, men kunne jo godt bruge noget mere lys.
Kan også se en fodel i at man med et tryk på remote kam gå fra scope til 16:9

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.401
225
63
43
www.avforum.no
Hvordan med brug af alle pixels. Kan I se forskel på opløsningen?

Hvad ville dit råd være i min situation. Køb/ikke køb

Har et 4 meter bredt 2.39 lærred. JVC N7 fra 6,8 meters afstand. Er ikke ked af mit billed, men kunne jo godt bruge noget mere lys.
Kan også se en fodel i at man med et tryk på remote kam gå fra scope til 16:9

Hvilket type lerret har du og hvilken projektor? Spørsmålet er jo gjerne om det er verdt alt bryet for 20% mer lys, men har du f.eks. en duk med 0.8 gain og en JVC projektor har du rundt 15 foot lambert eller 51 nits, som funker OK til SDR materiale, men nok kanskje er litt blodfattig for HDR. 20% økning er jo da 18 fl / 61 nits. Nå har jo imidlertid tone mappingen på de nye N-serie JVC projektorene blitt mye bedre, så jeg hadde nok testet først uten linsen.

Klaus.s

Medlem
17 Jul 2017
21
3
3
Lærred er dit :) DreamScreen UltraWeave pro v6. Som sagt 4 meter bredt 2.39. Afstand til projektor ca 6,8 meter.
Projektor er en JVC N7.
Har haft dette setup i 4 måneder. Så har testet meget.

Have en ude og kalibrere og vi målte ikke 15 FL, vi målte knap 10,5. Men fordi mit rum er 100% optimeret er billedet stadig fint.
Så er lidt nysgerrig efter hvordan i kan få 15 FL ud af dette på et så stort lærred. Hvad måler i, når i bruger JVC i jeres demo rum? Og hvor stort er jeres lærred?

Bruger en HTPC med madvr, til tonemapping, som er meget bedre en JVC's tonemapping og overordnet set også fint.

Synes jo faktisk 20% lyder ret godt. Men prisen er selvfølgelig også høj, men der er vel flere fordele frem for kun de 20%?

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.401
225
63
43
www.avforum.no
Lærred er dit :) DreamScreen UltraWeave pro v6. Som sagt 4 meter bredt 2.39. Afstand til projektor ca 6,8 meter.
Projektor er en JVC N7.
Har haft dette setup i 4 måneder. Så har testet meget.

Have en ude og kalibrere og vi målte ikke 15 FL, vi målte knap 10,5. Men fordi mit rum er 100% optimeret er billedet stadig fint.
Så er lidt nysgerrig efter hvordan i kan få 15 FL ud af dette på et så stort lærred. Hvad måler i, når i bruger JVC i jeres demo rum? Og hvor stort er jeres lærred?

Bruger en HTPC med madvr, til tonemapping, som er meget bedre en JVC's tonemapping og overordnet set også fint.

Synes jo faktisk 20% lyder ret godt. Men prisen er selvfølgelig også høj, men der er vel flere fordele frem for kun de 20%?

15fl er nok mer et teoretisk mål enn fakta etter kalibrering av en N7. Hvis du har rundt 10.5fl betyr det at du sitter igjen med rundt 1300 lumens etter kalibrering av projektoren som nok virker litt lavt. Antar du kjører full lampespenning og iris pip åpen? Du har jo flere muligheter for å øke lysnivået, bytter du til nye v7 øker du med 16%, dvs. 12,2fl. Legger du da i tillegg til en DCI-linse er du oppe i nesten 15fl. Klart; jeg er enig med deg at 10.5fl på et så stort lerret og med den kontrasten en får med N7 i et kontrollert rom oppleves dynamisk, så beste løsning er kanskje å bare si seg fornøyd og kanskje heller vente på en projektor som kan levere mer lys?

Klaus.s

Medlem
17 Jul 2017
21
3
3
15fl er nok mer et teoretisk mål enn fakta etter kalibrering av en N7. Hvis du har rundt 10.5fl betyr det at du sitter igjen med rundt 1300 lumens etter kalibrering av projektoren som nok virker litt lavt. Antar du kjører full lampespenning og iris pip åpen? Du har jo flere muligheter for å øke lysnivået, bytter du til nye v7 øker du med 16%, dvs. 12,2fl. Legger du da i tillegg til en DCI-linse er du oppe i nesten 15fl. Klart; jeg er enig med deg at 10.5fl på et så stort lerret og med den kontrasten en får med N7 i et kontrollert rom oppleves dynamisk, så beste løsning er kanskje å bare si seg fornøyd og kanskje heller vente på en projektor som kan levere mer lys?

Du har nok ret i jeg blot burde læne mig tilbage og nyde min bio. Men man søger jo altid forbedringer :)

Iris er helt åben og så sat tilbage i Auto 1. Er dette ikke ok? Giver et bedre sort niveau i nogle scener.

Full lampespenning? Hvad er det for en indstilling hvis oversættes til engelsk?

Så skriver du også bytte til en nye v7? Hvad er det. Tror der er noget jeg har overset her.

Tror det var de sidste spørgsmål :)

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.401
225
63
43
www.avforum.no
Hva er prisen på V7 lerret i NOK, finner det ikke på avshop :)

v7 er p.t. under produksjon, og skal etter planen være klart innen tidlig sommer / sommer i år. Pris blir relativt høy da det er enda et lag og mer avansert oppbygning, så typisk rundt 20.000NOK for 2,3x4m, så dette er jo et "hi-end"-lerret sånn sett. Nå skal det jo sies at v6 fremdeles har bedre audiotransparens, 1,5db i snitt vs. 3,3dB på v7, så v7 er først og fremst for de som ønsker å presse maksimalt av "juice" med tanke på lysutbytte (+16% lys sammenlignet med v6). Spesielt på større lerreter kan dette være aktuelt...

riclarsen

Medlem
29 Okt 2008
4
0
1
Vestfold
Jeg vurderer også DCR-Linse for ltt mer lys , men et nytt v7 lerret er muligens et bedre og enklere forslag?
Har i dag 13,5fl med High lamp, iris=0 på mitt 3,5m v6 ultraweave 2.40:1 lerret og JVC-DLA N5.

Er redd at utfordringene med DCR linse og geometri/kromatisk abberasjon ved throw-ratio på 1.5 vil irritere meg, samt at man 16:9 blir langt fra 1:1 pixels.
Usikker på hvordan det blir med film/serier i format 2.0:1...

Kan ikke se at 1,5dB vs 3,3dB audiotransparens på det nye v7 lerret skal ha så mye å si? er det ikke bare å skru opp litt ekstra? :) eller er det noe mer å tenke på?

Ser også på StudioTek 130 G4 gain:1.3 microperf lerret, men usikker på sparcle blir for irriterende.

Usikker på hva som blir best :) Noen tips?

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.401
225
63
43
www.avforum.no
Ja, bytte til v7 er nok et bedre bet enn DCR om du er fornøyd med +16%. Nå er det jo ikke stort mer enn får via DCR-linsen heller - i det minste ikke på de målingene vi har foretatt oss, men det er jo mulig vi har gjort noe feil ... - og den introduserer jo litt issues rundt geometri og abberasjon selv om den er meget god på det området sammenlignet med andre linser.

Når det gjelder 1,5 vs 3,3dB er det som du sier stort sett bare å kompensere med EQ. 3,3dB er fremdeles godt under det nivået som gir "muffled" lyd.

Når det gjelder ST130 i microperf snakker vi 10dB loss, og da er vi godt innenfor "muffled"... I tillegg må en huske at 1,3 gain kun gjelder innenfor en veldig begrenset visningsvinkel, 30 grader ut fra midt snakker vi half gain, og dermed 0,65 (og derfra fortsetter det videre nedover...). Problemet med høyt drop i gain off axis øker jo større lerret en har sett i forhold til sitteavstand. I tillegg har du da speckle... Har egentlig aldri helt forstått hvorfor folk velger +gain-lerreter i dedikerte kinorom, men meg om det...