På tide med en større tv...

klondrik

Medlem
18 Mai 2019
3
1
3
Har en LCD philips 52pfl9703h/10 (ambilight) som nærmer seg 10 år og jeg er fortsatt storfornøyd med denne modellen, men synes likevel at tiden er inne for en større tv og en enda bedre tv-opplevelse, da jeg har en følelse av at denne modellen aldri tar kvelden.

Siden jeg er godt fornøyd med den jeg har nå så faller valget naturlig på en Philips 65OLED803 , men jeg leser at det kan by på problemer da jeg har mye dagslys som slipper inn fra den ene siden av stuen. Derfor har jeg også begynt å tenke på Samsung 65" Q9F QLED 4K UHD Smart TV QE65Q9FNAT

Hvor stor forskjell er det egentlig på en Oled og Qled i dagslys? Det er ingen tvil om at jeg hadde gått for Oled dersom det var snakk om et mørkt rom, men jeg må nesten ta en helhetsvurdering dersom det er snakk om store forskjeller på dagslys og kveldslys.

Er det noen som har en Oled plassert i et rom hvor det slipper inn dagslys og hvor mye gjenskinn gir det?

Sist redigert:
Reactions: MrErling

vaktmestern

Medlem
7 Des 2010
1.807
10
38
Alle oled tvne som er ute har et glossy panel så det blir refleksjoner. Er mere et valg om du vil ha et referanse bilde mot Qled lcd.
Blitt bedre men ... ingen oled

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.010
50
48
51
Jessheim
For et par uker siden satt jeg i diskusjoner med to høyt oppe i display utviklingsavdelingen til LG. De var skjønt enige om at OLED var eneste panel med skikkelig sort, og stusset veldig når jeg hevdet det ikke fantes sortnivå på OLED panelene. De ble veldig overrasket over argumentasjonen om at displayet blir til et speil i mørke områder, og at man da sitter og ser refleksjon av seg selv og rommet man sitter i. Diskusjonene gikk livlig rundt bordet en god stund, og både teknikere og utviklere var skjønt enige om at dette faktisk kunne være et problem. Jeg håper jeg har sådd et frø som vokser til et anti-refleks filter på neste års utgave 🆒

2019 Samsung Q90R har forøvrig fått antirefleks filter, og det er VELDIG godt synlig når den står side om side med årets OLED-modeller. Mye mindre refleksjoner, og det lille som er, oppleves veldig diffust og "ufokusert"

klondrik

Medlem
18 Mai 2019
3
1
3
De ble veldig overrasket over argumentasjonen om at displayet blir til et speil i mørke områder, og at man da sitter og ser refleksjon av seg selv og rommet man sitter i.
Vil det si at OLED også kan gi en del gjenskinn på kvelden da det er mørkt ute? At inne-lamper bør skrus av?
2019 Samsung Q90R har forøvrig fått antirefleks filter, og det er VELDIG godt synlig når den står side om side med årets OLED-modeller. Mye mindre refleksjoner, og det lille som er, oppleves veldig diffust og "ufokusert"
Ja, jeg var nettopp innom elkjøp og kikket på denne modellen. Meget bra kvalitet, jeg synes bare det er en enorm prisforskjell på de nyeste modellene opp mot fjorårets modell, noe som gjelder både QLED og OLED.

Blir det tv i år, så tror jeg det går mot QLED18-modellen som ligger på rundt 20k...evt vente til neste år når 19modellen er på vei ut.

Sist redigert:

vaktmestern

Medlem
7 Des 2010
1.807
10
38
Forstår ikke helt hva du mener?
En Qled er bare en lcd tv med et Qled plast film lag på skjermen. Så samme lcd problemene med blooming dirty ,Screen har alt få få zoner for å få kontroll over pixlene . Mot en oled der alle pixler er aktive og presis dimmer 8.3 millioner mot noen få zoner på en lcd Qled.

Reactions: MrErling and Gorm

MrErling

Medlem
30 Mai 2019
4
0
1
En Qled er bare en lcd tv med et Qled plast film lag på skjermen. Så samme lcd problemene med blooming dirty ,Screen har alt få få zoner for å få kontroll over pixlene . Mot en oled der alle pixler er aktive og presis dimmer 8.3 millioner mot noen få zoner på en lcd Qled.
Hva er '' blooming dirty''?