Overspenningsvern; et "must"???

Scorpioen84

Medlem
9 Sep 2006
4.029
0
0
høres ut som svante har måttet kjøpe nye moduler til en kunde... :mrgreen:

Neida, både grovvern og finvern kan lage havock når man megger, men,
akkurat det har jo ingenting med effektiviteten på et overspenningsvern å gjøre
at det gjør mere ugangn en gagn som det du skrev kunne tolkes...
Man kan ikke ØDELEGGE elektronikken i anlegget sitt med Overspenningsvern.. :rolleyes:

Men jeg er enig i at det er en lost cause å kjøpe fancysmancy Monster Strømmrensker, overspenningsvern og annen trolldom til 5000kr om man ikke har jording i hustet å ikke Grovvern i skapet...
(litt som å montere stoor ostehøvel (spoiler) på en opel kadett... spoilern ser tøff ut (alene), men lite virkning sammen med skropelen..)

Jeg tror kanskje den strømrenske biten fungerer til en viss grad ute jording, det som ikke er så ille det må føres til jord... *gjetting*

FSHelgeland

Medlem
8 Sep 2007
578
0
0
En annen ting som vi må ta i betraktning når det gjelder dette med støy er jo at vi ønsker jo å få støyen bort fra nettet vårt og ut. Vi vil jo ha dritten bort. Da er det viktig med gode utjevningsforbindelser og en lav overgangsmotstand til jord slik at det som måtte oppstå av feil raskt blir ledet dit som vi vil ha det, ned i bakken. Når det gjelder dette med megging, så må vi vel etterhvert begynne å tenke på å kaste meggern, neida vi kan jo fortsatt bruke den ute i industrien til megging av motorer og sånt. Bortsett fra det, glem den. Nå blir det mer og mer elektronikk i det utstyret som settes opp, og f.eks en T5 lysarmatur (for uinvidde så er dette den nye lysrørteknologien med veldig tynne rør) Inneholder så mye elektronikk at de ikke skal megges med mindre man kobler sammen fasene før megging.

Svantekiller

Medlem
11 Mar 2006
10.509
0
0
38
Scorpioen84 skrev:
høres ut som svante har måttet kjøpe nye moduler til en kunde... :mrgreen:

:oops: :mrgreen:

[QUOTEChristian]en rutinert elektriker napper ut overspenningsvernmodulene før han megger ;D[/QUOTE]

Det får man dessverre ikke når man er 25 og det er Fredag ;)

Jeg mente heller ikke at meggingen hadde noe med effektiviteten å gjøre. Det ar bare et lite side innspill, som en "grunn" til at mange oversepnningsvern er ødelagte UTEN at det har vært noe tull.....

[QUOTEFSHelgeland]Når det gjelder dette med megging, så må vi vel etterhvert begynne å tenke på å kaste meggern,[/QUOTE]

Enig, men har vi noen reele valg da?? altså hva annet kan man bruke for å finne en jordfeil?? Megge funksjonen i en installasjonstester er vel den samme?? og multimeter finner ikke jordfeil ;)

FSHelgeland

Medlem
8 Sep 2007
578
0
0
Hva aldri hørt om lekkasjestrømstang, den er jo et must. Vi har flere, noen små personlige i hver servicebil og noen større som vi må inn og hente til større anlegg. Ser ut som et vanlig tangamperemeter, du kliper du den rundt samtlige ledere på kursen og leser av lekkasjestrømmen i mA. akkurat samme prinsipp som en jordfeilvarsler. Det fine er at du kan bruke tanga også som tangamperemeter. Slipper å koble ut noe for kunden også, med unntak av kursene med feil da. Nei nå må du ut å handle Svante...

spade

Medlem
29 Aug 2006
3.042
0
0
FSHelgeland skrev:
Hva aldri hørt om lekkasjestrømstang, den er jo et must. Vi har flere, noen små personlige i hver servicebil og noen større som vi må inn og hente til større anlegg. Ser ut som et vanlig tangamperemeter, du kliper du den rundt samtlige ledere på kursen og leser av lekkasjestrømmen i mA. akkurat samme prinsipp som en jordfeilvarsler. Det fine er at du kan bruke tanga også som tangamperemeter. Slipper å koble ut noe for kunden også, med unntak av kursene med feil da. Nei nå må du ut å handle Svante...

Rundt samtlige ledere, men ikke jordinga, ikke sant?

Christian

Medlem
23 Jan 2004
1.822
0
0
det må være fryktelig knotete i små sikringsskap, spes med uz-elementer? knot å komme til altså. sikkert enkelt og greit i større tavler med automater.

FSHelgeland

Medlem
8 Sep 2007
578
0
0
Christian skrev:
det må være fryktelig knotete i små sikringsskap, spes med uz-elementer? knot å komme til altså. sikkert enkelt og greit i større tavler med automater.

Kommer ofte an på tanga det også, men i gamle trange sikringsskap så er det ofte ikke like mye elektronikk ute i innstallasjonen og den er derved mindre sårbar for megging.

Gelbear

Medlem
2 Nov 2006
1.288
0
36
Har et overspenningsvern med 63amp sikring, så da kan jeg vel kjøpe en slik kontakt/finvern for å føle meg bedre?;)

Svantekiller

Medlem
11 Mar 2006
10.509
0
0
38
Gelbear skrev:
Har et overspenningsvern med 63amp sikring, så da kan jeg vel kjøpe en slik kontakt/finvern for å føle meg bedre?;)

Du blander vel ikke overbelastingsvern meg overspenningsvern nå??