Optoma 4K HDR DLP Projektor UHD550X. må jeg ha 4k Lerrett eller... holder d jeg har?

motorkent

Medlem
26 Jul 2009
56
0
6
Jeg har kjøpt en : Optoma 4K HDR DLP Projektor UHD550X

3840x2160 UHD, 2800 Ansi, 500000:1, Speakers, VGA/HDMI/HDMI2.0

og har dette lerrette : https://www.komplett.no/product/7761...ETT-310-776198

lurer på om d går greitt.. eller om jeg må pantsette rompa mi for å kjøpe nytt lerrett...

håper på svar på forhånd takk

kent åge julnes (motorkent@hotmail.com)

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.849
13
38
Tror du slipper å pantsette noe.... :mrgreen:

Har ikke sett Optoma UHD550 modellen selv, men har testet litt med den som heter UHD65, den ga skarpe og lyse fine bilder, men sleit en smule i sortnivået når den skulle vise mørke filmsener.

Har inntrykk av at definisjonen "4K" lerret er en måte å få solgt nye lerret, og det er andre parametere mellom egenskapene til projektor, kinorom og lerrett som er viktigere enn oppløsning.

Det er vel stort sett bare Sony som har ekte 4K brikker i hjemmekino projektorne sine fortiden, og mange av de andre produsentene skriver 4K på projektoren, men bruker andre teknikker for å øke oppløsningen og for å ivareta mer av 4K oppløsningen de får via kilden.

Ettersom slike Optoma DLP projektorer har litt lav grunnkontrast på selve DLP delen, så kan det hende en grå duk vil være et bedre valg, men ettersom lerretet du viser til er 150" og vil trenge en del lys, så kan det tenkes det i hvitt 1.1 gain vil fungere fint det også.

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.010
50
48
51
Jessheim
Optikken i UHD550 er visstnok en helt annen kvalitet enn den i UHD65. Sistnevnte får skryt for god skarphet, selv om oppløsningen fra 4K kildemateriale ikke er 1:1. Så altså god skarphet, men ikke allverdens oppløsning, sammenliknet med native 4K (Sony).
Når det gjelder UHD550, så er linsen såpass dårlig at det er tilnærmet umulig å oppnå piksel-skarphet over hele lerretet. Tipper derfor at lerretet ikke er en avgjørende faktor her. Flere rapporterer at optikken i den knapt holder mål for 1080p. Har ikke testet den selv, men det ligger flere seriøse tester på nett

her er ett eksempel (via google translate fra fransk til engelsk): https://translate.google.com/transla...%2F&edit-text=

motorkent

Medlem
26 Jul 2009
56
0
6
takker så mye for at dere tok tid til å svare meg, er min 4 prosjektor dette. fra hd-ready til full-hd, til epson eh-tw 53ett eller annet 3d prosjektor og nå til denne.
hadde ikke råd til dyrere. måtte jo ha nye kabler,. spiller og filmer å hehe.
har kun testet den med the martian 4k uhd, var sylskarpt bilde synes jeg. (kanskje synet begynner å svikte da.. ;) )
men blir ordentlig testing i morgen kveld, da det ankom 15 filmer denne uken. + får stillt inn den skikkelig.

men skal sjekke alt det du skrev. må vel bare begynne å spare til en sony i 100000 klassen,., når jeg er ferdig med å betale denne =)

John Doe

Medlem
12 Jan 2018
4
0
0
Hei Gorm,

Hvis du skal uttale deg som ekspert så bør du kvalitets sjekke det du skriver.
Du skriver i ditt innlegg at det er forskjell på optikken på UHD550X vs UH65. Dette er ikke riktig, det er den samme optikken i disse produktene.
måten du uttaler deg på så får folk inntrykk av at det sitter en dårlig optikk i UHD550X og en bra optikk i UHD65.
Jeg pleier ikke uttale meg på disse forumene da jeg jobber for Optoma og synes det blir for useriøst, men når jeg leser noe så vilt fra en som jeg har store tanker om som jeg har om deg og som så mange i dette landet velger å lytte til så kan jeg ikke la være og snakke.
ser frem til en beklagelse, og om du eller noen ønsker dokumentasjon på at det er samme optikk så er du fri til å kontakte meg hos Optoma Scandinavia og mitt Navn er Andreas Rosvold

Sist redigert:

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.010
50
48
51
Jessheim
@John Doe
Hvis du leser innlegget mitt, så skriver jeg følgende:
Flere rapporterer at optikken i den knapt holder mål for 1080p. Har ikke testet den selv, men det ligger flere seriøse tester på nett
I tillegg linker jeg til en av testene som konkluderer med at optikken i UHD550X ikke holder mål for 4K. Om UH65 har samme optikk, så er vel det bare trist? Beklager selvsagt at jeg antok at UH65 hadde bedre optikk

Sist redigert:

Ballis

Medlem
1 Jul 2007
3.945
8
38
@John Doe
Hvis du leser innlegget mitt, så skriver jeg følgende:

I tillegg linker jeg til en av testene som konkluderer med at optikken i UHD550X ikke holder mål for 4K. Om UH65 har samme optikk, så er vel det bare trist?
Om den ene får skryt for god skarphet, mens den andre nærmest ikke kan gjengi 1080p, når chippen og optikken er lik, da er det vel grunn til å stille spørsmål rundt hvor seriøse disse testene du linker til er? Kanskje sjekke dem selv før du uttaler deg på denne måten? Virker useriøst

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.010
50
48
51
Jessheim
Det står faktisk i den aktuelle testen jeg linket til at disse projektorene deler samme optikk, og jeg beklager som sagt at jeg overså dette, og antok at UH65 hadde bedre optikk

EDIT: testen er forøvrig veldig grundig. Anbefaler å lese den

Sist redigert:
12 Jan 2018
8
0
0
Hei.

Jeg har lært at den som tror han er ferdig utlært, er ikke utlært, men ferdig :) Så derfor skal jeg ikke påberope meg å være en ekspert. Når det er sagt så har jeg jobbet for forskjellige projektor-produsenter siden 1999. Jeg har jobbet med alt fra design og OEM tilpassninger for feks Sim2 og Runco, til service og salg av projektorer, og de siste 9 årene har jeg jobbet som Nordisk Produktsjef for Optoma. Selv om jeg ikke er ferdig utlært, så vet jeg en god del allikevel :) I min tid i denne bransjen har jeg lært at mange gir gode tester til de produsentene som annonserer hos dem. Og noen gir litt dårligere tester, fordi produsenten ikke annonserer hos dem. Det forundrer meg veldig, for det betyr jo i praksis at en god test kan "kjøpes", og det er jo ikke i forbrukernes interesse. Derfor tror jeg det er viktig å lese så mange tester som mulig før man går til det skrittet å kjøpe seg en projektor. Eller et annet produkt, for den saks skyld.

Det opprinnelige spørsmålet i denne tråden var om man trenger nytt lerret bare fordi man har oppgradert til en 4K projektor. Etter min mening er svaret på dette "NEI". I 99 av 100 tilfeller vil et helt normalt matt hvitt lerret være midt i blinken. I "gamle dager" var det ganske vanlig med et grått lerret, for å bedre kontrasten i bildet. Det vil det fortsatt gjøre, men er det strengt tatt nødvendig? De fleste projektorer har et betydelig bedre kontrastnivå enn feks for 10 år siden, så etter min mening er ikke det nødvendig å bruke. Dessuten vil det introdusere andre bi-effekter, som kanskje ikke er så heldig. Som feks at farger ikke blir like korrekt gjengitt. Dersom høy kontrast er viktig, så bør man feks velge en DLP projektor fremfor en LCD projektor. Men det er også snakk om smak og behag, selvsagt.

Jeg kan også bekrefte at det sitter identisk optikk i UHD550X, UHD60 og UHD65. Optikken utgjør en betydelig del av utviklingskostnaden på en projektor, så det ville ikke vært hensiktsmessig å utvikle flere "optical engines" og linser til disse tre modellene, som alle sammen er basert på samme plattform. Da er det bedre å utvikle en god optikk, og putte den i alle tre modellene. Da kan utviklingskostnaden nedskrives raskere, og det blir mindre "logistikk" for oss som produsent. Det betyr også færre reservedeler på lager, dersom noen skulle ha behov for en reparasjon. Alle slike ting er med på å holde kostnadene nede, og har gjort at Optoma, som første produsent, kan tilby 4K oppløsning til disse prisene. Forskjellene på disse tre Optoma modellene ligger altså andre steder enn i optikken.

Det er utrolig gøy for oss i Optoma at våre 4K projektorer har fått så utrolig god omtale, som de har fått, og det er faktisk uten at vi har "kjøpt" testene :) Her er noen flere tester av UHD550X, som dere kan kose dere med:

https://www.hifitest.de/test/beamer/optoma-uhd550x_14974
http://www.techradar.com/news/should-i-buy-the-optoma-uhd550x-4k-uhd-2800-projector
http://www.expertreviews.co.uk/tvs-entertainment/1405436/best-projectors-of-2017-the-best-1080p-and-4k-ready-projectors-from-450
https://hexus.net/ce/reviews/audio-visual/109586-optoma-uhd550x-dlp-home-entertainment-projector/?pa

Kos dere med mye bra hjemmekino i 2018. Og hvis Gorm har lyst til å teste både UHD65 og UHD550X, så er han hjertelig velkommen til å ta kontakt :)

Mvh
Vegard

motorkent

Medlem
26 Jul 2009
56
0
6
har kjørd mange forskjellige filmer i 4k på prosjektoren nå.
må si at jeg er imponert over bildet når det er mørke scener.

sjekka nettet i 3mnd før jeg gikk til innkjøp av optoma 4k...
å leste uttalige tester, og nesten alle var veldig positive.

John Doe

Medlem
12 Jan 2018
4
0
0
har kjørd mange forskjellige filmer i 4k på prosjektoren nå.
må si at jeg er imponert over bildet når det er mørke scener.

sjekka nettet i 3mnd før jeg gikk til innkjøp av optoma 4k...
å leste uttalige tester, og nesten alle var veldig positive.
Og den er i fokus og ikke uskarp?

motorkent

Medlem
26 Jul 2009
56
0
6
nei nesten knivskarpt i alt som er 4k og når jeg streamer full hd fra netflix. enkelte scener noen ganger når det er litt grått kan være litt kornete...
tror jeg har stillt den inn optimalt da. men er i lyst rom jeg har den å. men er 1000 ganger bedre enn min gode gamle epson eh.tw 5910 ja

motorkent

Medlem
26 Jul 2009
56
0
6
men synes kvaliteten på 4k filmene varierer mye å da. nesten d samme variasjons mønstre som hos 3d, det jeg kalte billig 3d.... så kan jo være ordinære oppskaleringer..

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.849
13
38
Om den ene får skryt for god skarphet, mens den andre nærmest ikke kan gjengi 1080p, når chippen og optikken er lik, da er det vel grunn til å stille spørsmål rundt hvor seriøse disse testene du linker til er? Kanskje sjekke dem selv før du uttaler deg på denne måten? Virker useriøst
Det kan jo være en så enkel forklaring på dette som at det er individuelle forskjeller på optikken på disse modellene.
Det er generelt dyrere å produsere med små toleranser og høy nøyaktighet, og skal optikk produseres billig (som man vel nesten må gjøre for "4K" projektorer i dette prisleiet) blir det fort større variasjoner på de samme linsekonstruksjonene.

Testes bare ett eksemplar av en projektor, på en kastelengde og zoom område osv, og en annen test gjør det samme på et annet eksemplar, da vil man vel fort kunne få slike tester som virker ganske selvmotsigende.

motorkent

Medlem
26 Jul 2009
56
0
6
en ting som burde ha vært på prosjektoren,... er bedre innstillinger på linsen,. flytte bilde og bøye bilde---

Ballis

Medlem
1 Jul 2007
3.945
8
38
Det kan jo være en så enkel forklaring på dette som at det er individuelle forskjeller på optikken på disse modellene.
Det er generelt dyrere å produsere med små toleranser og høy nøyaktighet, og skal optikk produseres billig (som man vel nesten må gjøre for "4K" projektorer i dette prisleiet)
Små chipper tilsier rimeligere linser, uten at det betyr de ikke er «bra nok».

12 Jan 2018
8
0
0
Oj... Andre innlegget mitt på en og samme dag... Det er ikke dårlig :)

Jeg føler bare behov for å skrive noe, fordi det virker som at noen her vet hvordan vi som projektor-produsent tenker. Og for alt jeg vet kan det godt hende at de også jobber for en projektor-produsent, så jeg understreker at jeg bare uttaler meg på vegne av Optoma.

Det er ikke så svart-hvitt at vi setter likhetstegn mellom rimeligere chipper og rimeligere linser. Det finnes i all hovedsak 3 chip produsenter i verden:
Texas Instruments lager DLP chipper
Sony lager LCD chipper til egen produksjon
Epson lager LCD chipper til egne- alle andre LCD projektorer

Alle disse produserer chipper i de fleste prisområdene. Men vi i Optoma setter ikke kategorisk en rimeligere linse på en projektor med en rimeligere chip. Kanskje snarere tvert om. En rimeligere chip gjør at vi kan bruke en dyrere linse, uten at produktet blir dyrere til sluttkunde av den grunn.

Det er også slik med projektorer, som med all annen hjemme-elektronikk, at man betaler mer og mer for en mindre og mindre kvalitetsforskjell. Og for noen er det lille ekstra av stor betydning, og de kjøper de dyreste modellene. Men for Kari og Ola Nordmann, så handler det om å finne hva som er "bra nok", som Ballis skriver. Kanskje en 4K projektor til 15.000,- er mer enn bra nok, sammenliknet med en Sony 4K for kanskje det tredobbelte. Kanskje noen synes Sony'en er verdt det, men de aller fleste vil heller bruke de pengene på en ferie med familien feks OG en Optoma 4K projektor. Nettopp fordi en Optoma 4K projektor er bra nok. Og for de som vil bruke litt ekstra, så kan de feks se på Optoma UHZ65, som er identisk med UHD65, men den bruker laser som lyskilde.

Mvh
Vegard

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.849
13
38
Små chipper tilsier rimeligere linser, uten at det betyr de ikke er «bra nok».
Joda linser for mindre chipper med mindre lysåpning trenger nok mindre av de dyre optiske materialene og kan nok bli litt billigere av den grunn.
En mindre chip som skal projiseres og forstørres opp og fylle et 150" lerret vil vel trenge en ganske skarp og nøyaktig laget optikk den også. Alle eventuelle optiske feil og svakheter vil jo bli forstørret opp tilsvarende størrelsen på utgangspunktet.

Kjenner ikke Optoma og optikken den bruker, og det er mer generelle basis jeg uttaler meg her.

tor rasmussen

Medlem
4 Des 2003
10.245
0
36
Hei Vegard, og takk for at du tar del i AVForum.
Alltid kjekt når vi har direktekontakt med produsent/merke.
Synes stort sett er flink til å argumentere på generelt nivå, og det står respekt av.
Ser at du samtidig nok har et behov for å løfte ditt eget merke. Det er forståelig.
Men det blir litt bismak for meg når du legge inn som sitert under.

...
Kanskje en 4K projektor til 15.000,- er mer enn bra nok, sammenliknet med en Sony 4K for kanskje det tredobbelte. Kanskje noen synes Sony'en er verdt det, men de aller fleste vil heller bruke de pengene på en ferie med familien feks OG en Optoma 4K projektor. Nettopp fordi en Optoma 4K projektor er bra nok. Og for de som vil bruke litt ekstra, så kan de feks se på Optoma UHZ65, som er identisk med UHD65, men den bruker laser som lyskilde.

Mvh
Vegard
Da lyser "selgeren" plutselig frem i mine øyne.
Du legger litt "ord i munnen på oss", at klart vi må prioritere ferie med familien og en Optoma er god nok.
Men samtidig er dette et entusiastforum der mange av oss er villige til å strekke budsjette for hobbyen langt. MEN.....det betyr ikke at vi hopper over ferie med familien av den grunn.
Vi klarer å balansere budsjett og prioriteringer så begge deler kan oppnås.
Og da lyser selgeren litt igjen, når sitatet viser at for dem som "likevel" er villig til å investere mye i bilde, så "bør" en se på UHZ65.
Takk for tipsene, de er alle gode.
Det er vanskelig å balansere mellom objektivitet og å representere et merke.

Håper du leser det jeg skrive i beste mening. For jeg vil gjerne at du og slike som deg blir en del av våre forum, men uten at det blir salgsargumentativt.

Tor

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.849
13
38
Dersom høy kontrast er viktig, så bør man feks velge en DLP projektor fremfor en LCD projektor. Men det er også snakk om smak og behag, selvsagt.
Regner med du mener "sjakkbrett" ansi kontrast her, og ikke den type kontrast som er viktig for sortnivå i mørke film sener?

Der er vel fortsatt JVC med sine D-ILA løsninger blant de beste i klassen.

Ellers veldig fint å høre fra en bransjeaktør i forumet, og håper du synes det er fint å diskutere og komme med teknisk info fra Optoma.

Mine opplevelser av merket er at de bryter litt med resten av projektor produsentene og kommer med mange nytenkende tekniske løsninger, tenker da f.eks på lyskilde siden, men som kanskje ikke alltid gir de beste testene og resultatene på bildesiden.

Sist redigert: