Optisk vs coax

ragwo

Medlem
13 Jan 2007
7.655
0
0
Er det noen som har en formening om hva som er best å bruke av optisk kabel og coax mellom drivverk og DAC?

asvaberg

Medlem
14 Feb 2007
17.772
0
0
vent vent vent - ikke svar noe ennå, må hente noe først:

nyhet6.jpg

og

s_can-of-coke.jpg

sånn - kjør debatt! :)

HoJ

Medlem
14 Nov 2005
18.132
1
38
45
Stavanger
Har testet mye digitalkabler i det siste alene og med fler med mitt anlegg.

Har til gode å høre forskjell mellom optisk og coax i den samme serien (produsent og "kvalitet"\pris), men det jeg\vi har hørt mye forsjell på det er kvalitet på lyd mellom de forskjellige produktene som finnes, enkelte av de dyre eller "gode" digitalkablene holdt rett og slett ikke hos meg. Av de ferdigkablene som jeg synes har vært best er Hama digitalkabel og denne til en grei pris, hos meg så låt den mye bedre en Xindak sin.

Men som sagt kunne ikke høre forskjell mellom optisk og coax i samme merke.

AVFredrik

Medlem
7 Mai 2007
2.260
0
0
Uten noen som helst grunn føler jeg at jeg liker Coax bedre enn optisk. Mulig det er fordi det var det jeg kjøpte først og da kjøpte jeg Nordost Optix Digital.

asvaberg

Medlem
14 Feb 2007
17.772
0
0
Coax sitter bedre fast også - noen av de optiske kablene har en latterlig dårlig låsemekanisme som gjør at kontaktene spretter av etter eget forgodtbefinnende.

ragwo

Medlem
13 Jan 2007
7.655
0
0
Takk for svar! Jeg skulle nok søkt litt rundt her på forumet før jeg laget en ny tråd... Liker innlegget til Tiger i en tilsvarende tråd om optisk vs coax. :-D
Tiger skrev:
Standardsvar på trådstarters spørsmål:

- Coax er best, fordi signalet ikke må konverteres til lys og tilbake igjen slik som optisk krever
- Optisk er best, fordi med coax så kan man få innstrålt støy i signalveien
- Coax er best, fordi optisk bare kan brukes innenfor 5 meters lengde
- Optisk er best, fordi det med lengden er avhengig av lysets styrke og kan derfor ofte sendes over lengder mer enn 5 meter
- Optisk er best, fordi det skaper et galvanisk skille mellom komponentene
- Coax er best, fordi det har jeg hørt i en blindtest
- Optisk er best, fordi det har jeg hørt i en blindtest
- Optisk og coax er like gode, fordi det er digitalt signal med 0 og 1
- osv...

Med andre ord: Et godt spørsmål. Men det finnes ikke et éntydig svar. Jeg bruker forresten optisk. Hvorfor? Aner ikke.

GrEmLiNgS

Medlem
6 Feb 2008
627
0
0
det må du prøve selv hva du liker, enkelt å greit:)

det er så mye delte meninger og vi er så forskjellige:)

HotSpur

Medlem
28 Okt 2005
320
0
0
AVFredrik skrev:
Uten noen som helst grunn føler jeg at jeg liker Coax bedre enn optisk. Mulig det er fordi det var det jeg kjøpte først og da kjøpte jeg Nordost Optix Digital.

Sikkert et dumt spørsmål, men...
Fant i kabelkassa en Nordost optix video-kabel her om dagen. Kan denne brukes som digital coax lydkabel eller er den kun beregnet for videosignaler?

Niels Nielsen

Medlem
28 Jun 2003
24.452
0
0
Du kan bruke hvasomhelst som digital kabel.....

Ellers, trådstarter, det er det samme hva du bruker, Toslink har kanskje den "fordel" at den lager et galvanisk skille imellom komponentene, dette kan utnyttes ved pc bruk f.eks.

maxjeger

Medlem
29 Mar 2008
603
0
0
har altid brukt coax kabler... men har prøvd litt optisk no fra tuner og ps3...
virker som de er mindre tap av kvalitet me optisk kabel... me coax må eg opp på -20db å har de samme volumtrykke,men minndre "sus" på -35db me optisk..
så optisk har blitt min favoritt.. og åverser de at den virker litt mindre robust og kvalitets preget som en go coax kabel

Bønna

Medlem
16 Feb 2004
2.943
0
0
HoJ skrev:

Har til gode å høre forskjell mellom optisk og coax i den samme serien (produsent og "kvalitet"\pris), men det jeg\vi har hørt mye forsjell på det er kvalitet på lyd mellom de forskjellige produktene som finnes, enkelte av de dyre eller "gode" digitalkablene holdt rett og slett ikke hos meg. Av de ferdigkablene som jeg synes har vært best er Hama digitalkabel og denne til en grei pris, hos meg så låt den mye bedre en Xindak sin.

Hvordan foregikk disse lyttetestene ?

baxter

Medlem
11 Sep 2008
249
0
16
HoJ skrev:

Jeg er ute av stand til å forstå hva som overhode kan være forskjellen i lydkvalitet mellom en billig og en dyr optisk kabel. Enten overfører den signal, eller så gjør den det ikke. Der er ikke eksterne forstyrrelser på optisk, og siden signalet er digitalt består det av 0 og 1.
Det er jo et enten eller, en hver som sier at der er forskjell har jo ikke fått med seg grunnprinsippene hverken i binærsystemt, eller fiberopptikk. Lyset gir ikke et renere lyssignal i en tykkere kabel, eller en tynn kabel gir ikke 0 og 1 med en viss feilprosent, det kan bare være 0 og 1. Eneste avvik er brudd.

Doc.G

Medlem
18 Sep 2005
4.817
0
0
47
Steinkjer
ragwo skrev:
Er det noen som har en formening om hva som er best å bruke av optisk kabel og coax mellom drivverk og DAC?

Det kan variere basert på hvilket drivverk og hvilken Dac du skal bruke. Jeg bruker optisk men det skyldes tilfeldigheter.

UllForEver

Medlem
11 Feb 2009
87
0
0
coax vs optisk

Interessant at det er såpass få sterke meninger om dette temaet. Jeg har bare en billig coax-kabel mellom DVD-spilleren og recieveren, men lurer selvfølgelig på om det har noen som helst betydning å bytte til en kostbar optisk kabel.

Maxjeger:
me coax må eg opp på -20db å har de samme volumtrykke, men mindre "sus" på -35db me optisk
Er dette susing som du hører så lenge du ikke spiller noe?

Bønna

Medlem
16 Feb 2004
2.943
0
0
UllForEver skrev:
Interessant at det er såpass få sterke meninger om dette temaet. Jeg har bare en billig coax-kabel mellom DVD-spilleren og recieveren, men lurer selvfølgelig på om det har noen som helst betydning å bytte til en kostbar optisk kabel.

Så lenge kabelen ikke er så lang at du får for stort signaltap, eller konnektorene er dårlige skal det ikke være noe å hente på å bytte til dyrere coax for SPDIF.

Bytte til optisk har ikke noe for seg, da det er samme protokoll (SPDIF) som kjøres, men på forskjellig fysisk medium. Å gå for en dyr optisk kabel er heller ikke særlig hensiktsmessig, men på enkelte kontakter, som feks X360, har jeg merket at den billige fra Biltema sitter veldig løst, og kan gi signalbrudd. Har dog aldri erfart sus/støy, men kun bortfall av lyden, noe som stemmer bra med hvordan en slik digital link er implementert.

Bottom line: Gå for det rimeligste og mest praktiske for ditt oppsett, litt avhengig av hvor mye du endrer og flytter på utstyret og kablingen.

Pogwaq

Medlem
23 Okt 2003
13.811
0
0
www.barsk.org
Enig med ovennevnte, gå for det mest praktiske. Når det gjelder PC til anlegg hadde jeg helt klart valgt optisk, da jeg har erfart endel støy med elektrisk løsning. Kan iallefall ikke skade å skille komponentene fra hverandre.

preje

Medlem
10 Okt 2007
733
0
0
Må man bruke en dedikert coax kabel hvis man ikke bruker optisk, eller kan man ta hvilken som helst RCA signalkabel? Vil det bli like bra resultat, eller er det en grunn for at det er laget coax kabler?