Optisk DAC og eldre Samsung-TV

PetterHJ

Medlem
17 Nov 2005
59
0
6
Hei

Har en eldre Samsung-TV (UE40B6050) med optisk utgang for lyd. TVen har også utgang for lyd via SCART (men kun for DTV). For kobling mot stereoanlegg benyttes en enkel optisk til RCA DAC. Alle HDMI-kilder gir lyd, bortsett fra DTV (ved bruk av CI-modul), som kun gir noe "digitalt støy" / spraking. Lydutgang via SCART fungerer, men gir et kronglete oppsett ved bytte. Skulle mao. gjerne hatt lyd ut via optisk også for DTV. Finner ingen innstillinger i TV som hjelper. Alle sendinger ser ut til å ha format HE-AAC om det har betydning. Skyldes dette at lyd ut for optisk fra DTV er 5.1? Finnes det noen (rimelig) DAC som "down-mixer" til 2CH? Noen andre løsninger?

ue40b6050.png

classic46

Medlem
27 Aug 2009
6.198
18
38
Det er vel RiksTV du mener med DTV ? Alle kanaler sendes i PCM, bortsett fra NRK som sender DTS 5.1 på sine 3 kanaler. Lenge siden jeg har testet RiksTv, da jeg har parabol. Prøvde NRK kanalene for et år siden, siden de er gratis, og da fikk jeg DTS 5.1
På parabol er standard lyd Dolby Digital og PCM.
På radiokanaler er det HE AAC....
Får du lyd i TV høyttalere ?

Sent from my iPad using New Forum mobile app

PetterHJ

Medlem
17 Nov 2005
59
0
6
Hei

Ja, det er RiksTV og jeg har lyd i interne høyttalere. Det står i manualen (se over) at "when the TV is displaying DTV(air) signal), the TV will send out 5.1 channel sound". Regner kanskje med min DAC ikke er i stand til å behandle 5.1-signaler - og løsningen er forhåpentligvis en optisk -> analog som støtter dette på noe vis..