Oppsett av Linux server

WackenSS

Medlem
3 Sep 2007
43
0
6
Sliter med linux

Hei.

Ikke mye liv her, har alle fått det til utenom meg?

Jeg stopper på statisk ip adresse og får denne beskjeden:
error writing etc/network/interfaces permission denied

Har forøvrig satt det opp akkurat som marsboer i del 5...

marsboer

Medlem
22 Des 2005
10.968
1
36
WackenSS skrev:
Hei.

Du er vel innlogget som en vanlig bruker og ikke root tenker jeg..

Hootie

Medlem
28 Jul 2005
1.999
0
0
nilsern skrev:
I et hjemmenettverk er det jo naturlig feks å dele ut bilder, filmer, musikk osv via samba eller nfs. I tillegg er det jo en grei måte å ta backup av ting man har feks på laptoppen.

Har fått til å sette opp deling på hjemmenettverket mitt, men er det mulig å sette opp sånn at f.eks søster mi i københavn også får tilgang til enkelte mapper?

Har fått til både vnc og nx server for fjernstyring, men er det mulighet til å restarte maskinen gjennom eit av desse programma? I dag må eg opp på serveren å taste passord for å få fjerntilgang. Mens eg helst ville kopla vekk både mus og skjerm, og stue serveren vekk..

Springbank

Medlem
11 Jan 2007
96
0
0
WackenSS skrev:
Hei.

Som Marsboer sier, høres ut som om du prøvde å redigere fila som vanlig bruker.
Et annet alternativ kan være å tildele en statisk IP-adresse i routeren din, om du har den muligheten. Vet ikke hva som er "best"; selv hadde jeg tidligere tildelt faste IPer til de andre PCene i huset via router, så jeg valgte den tilnærmingen til server-IP også.

Mvh

Agrophel

Medlem
6 Feb 2008
307
0
0
Lord^ skrev:
Hei.

Er ikke første gangen jeg har siklet på filserver, sist gang for et par år siden gikk jeg så langt som å kjøpe et kjempestort kabinett (Lian Li Cube) som jeg deretter skulle dytte masse 5in3 HDD moduler. Det var ikke særlig gjennomtenkt. Økonomien strakk ikke til og det ble med drømmen.

Idag bestilte jeg et Areca 1880i med BBU. Planen blir å gjøre som folka på HardForum, dvs legge til en HP SAS Expander. Jeg venter riktignok med det.

Til daglig bruker jeg kuben som desktop pc. Funker forsåvit greit, jeg rasjonaliserer kjøpet med at jeg for eksempel kan fylle plassen med vannkjøling uten å tenke på plass, men det har ennå ikke skjedd.

Disse 5in3 modulene koster utrolig mye her til lands, en 4in3 koster omtrent 1000,- stykket, og da følger det med en sinnsykt bråkete vifte. Ganske håpløst. Skal jeg fylle hele kuben med slike ville det kostet meg ~6000 i bare hdd moduler. Allerede her begynner jeg å tenke at skrittet opp til et supermicro ikke er all verden. I tillegg kommer HP expanderen på ~2000-2500.

Jeg kan få disse modulene tilsendt fra USA til omtrent halvparten. Da er det ikke så galt, men jeg sitter fortsatt igjen med en ganske håpløs løsning. (Å frakte en sånn kube potensielt full av disker blir et *******)

Hva i all verden skal jeg gjøre?

o Få tilsendt moduler og bygge videre på Lian Li Cuben
o Få tak i en Norco 20/24bay 4U
o Noe annet?

Supermicro blir desverre uaktuelt med mindre det finnes noe bruktmarked for disse. Blir rett og slett altfor altfor mye penger.

hotswap stoarge kit

Xcase 5 in 3 for 50£ (hel like dem så er i norco kassene)

Dem selger også Norco kassen, bare dem heter xcase istede :p

b-ill

Medlem
13 Feb 2005
2.844
0
0
Ser du anbefaler Intel PRO/1000PT, ville det ikke være lurere å gå for Intel PRO/1000CT som er et nyere kort etter hva jeg har forstått og også billigere?

marsboer

Medlem
22 Des 2005
10.968
1
36
Ser ut som om PT har utgått. Synd. CT er et dårligere kort. Det støtter blant annet ikke VLAN så langt jeg kan se. Det at det mangler en del typiske "server"-features er det som gjør det billigere.

Ser ut som om man må opp på MT for å få de kortene som er skikkelig egnet for serverbruk nå. De koster fort rundt 1000-lappen. PT var fine, så langt jeg kunne se var det rett og slett serverkortene, men uten multi-core støtten i driveren. På en måte en rimelig mellomting mellom et rent desktop-kort som CT og serverutgaven, MT. Men det er vel dette Intel også har innsett.

Men men, jeg hadde nok valgt CT dersom du ikke er over gjennomsnittlig nerd slik som meg. Jeg har veldig sansen for å ha muligheten for VLAN (802.1q). Ytelsesmessig vil CT være midt i blinken og gi deg maksimal gigabit-ytelse - selv om dual-port MT-kortet jeg har hjemme ser ut til å bruke en god del mindre CPU enn PT-kortet mitt om jeg belaster det maksimalt. Det er med andre ord noe i å kjøpe server-utgavene dersom du virkelig skal kjøre serveren :mrgreen:

Selv ser jeg etter muligheten for å øke båndbredden via det håpløst utdaterte gigabit-grensesnittet vi har i dag. Har jo søren meg hatt gigabit de siste 6-7 årene, eller kanskje mer, så vidt jeg husker. Det bør snart dumpes nå som SSD-disker blir vanligere og disse fyller uten problemer en gigabit-link, i hvertfall i én retning. Serverraidet mitt leser kontinuerlig over 500MB/s og skriver kontinuerlig over 460MB/s dersom jeg overfører større filer, noe som er så og si alt jeg gjør (FLAC, film, speilrefleks-bilder, blu-ray ISO'er o.l)

Testa med en overføring fra software RAID5 til HW-RAID5 internt på serveren. En 49GB stor blu-ray ISO tok 2 min og 41 sekunder å kopiere, dvs rett i underkant av 300MB/s. Dette er det maksimale som software raidet klarer å lese med sine 4 disker, så jeg måtte benchmarke for å finne ut den reelle maksytelsen på HW-RAIDet mitt.

Med andre ord trenger jeg minst 5Gbit/s båndbredde mot serveren fra arbeidsstasjonen min for å få høstet ytelsen over nettverket. Per nå går det bra siden mine 2 raptorer i RAID0 uansett har nok med å fylle 1gb linken. Men når disse snart blir byttet ut med 2 stk SSD i RAID0 må jeg nok se på en løsning som enten bruker infiniband eller 10Gbit/s på en direkte dedikert link mellom arbeidsstasjonen og serveren.
10gbit/s nettverk er forøvrig en svært god grunn til å kjøpe quad-core til serveren i dag (Q9550 koster ca 1500 og er et vilt bra kjøp). Selv gigabit er ganske hard på CPU-bruken uten et skikkelig nettverkskort. 10gbit krever massive ressurser.

trondmm

Medlem
2 Mar 2007
8.589
2
38
Støtte plutselig på et nytt problem.

Jeg har nylig kjøpt 6 3TB-disker som jeg ville bruke i serveren, og jeg får bare sett 2TB på disse. Det viser seg at SAS-kontrolleren min, LSI SAS3081E-R (som bruker brikken LSI SAS1068E) ikke støtter større disker enn 2TB.

Jeg har ikke funnet noen FW-oppdateringer ennå, så det ser ut som eneste alternativ er å kjøpe ny kontroller :(

b-ill

Medlem
13 Feb 2005
2.844
0
0
marsboer skrev:
Men men, jeg hadde nok valgt CT dersom du ikke er over gjennomsnittlig nerd slik som meg.

Jeg har veldig sansen for å ha muligheten for VLAN (802.1q).

Etter å lest innlegget ditt, er du nok noen hakk over meg ja, selv om jeg kan forstå grunnen din:)

Grunnen til at jeg nevnte det med CT versjonen var for at jeg leste en tråd hvor dem(folk på et forum) mente at CT støttet alt som PT hadde og at det i tillegg var nyere så da var det ikke noe vanskelig valg.

Hva er vlan? Eller det wlan du mener?

En ting ang mitt LAN, så kommer mye til å gå over power-net, da det ikke ligger cat kabler i veggen i dag og jeg ønsker verken og rive veggene for å legge det inn eller legge det på vegg, så derfor må det gå over strømnettet hos meg tror jeg. Hørt en del bra om Devolo 200.

olavgg

Medlem
24 Jul 2010
21
0
0
trondmm skrev:
Støtte plutselig på et nytt problem.

Jeg har nylig kjøpt 6 3TB-disker som jeg ville bruke i serveren, og jeg får bare sett 2TB på disse. Det viser seg at SAS-kontrolleren min, LSI SAS3081E-R (som bruker brikken LSI SAS1068E) ikke støtter større disker enn 2TB.

Jeg har ikke funnet noen FW-oppdateringer ennå, så det ser ut som eneste alternativ er å kjøpe ny kontroller :(

Har same kontrolleren og det er ganske utruleg at 3TB ikkje støttes. IBM Serveraid m1015 er eit billig bra alternativ. Ellers fungerer jo dei billige SiL3132 korta ypperleg med 3 TB.

marsboer

Medlem
22 Des 2005
10.968
1
36
b-ill skrev:
Etter å lest innlegget ditt, er du nok noen hakk over meg ja, selv om jeg kan forstå grunnen din:)

Grunnen til at jeg nevnte det med CT versjonen var for at jeg leste en tråd hvor dem(folk på et forum) mente at CT støttet alt som PT hadde og at det i tillegg var nyere så da var det ikke noe vanskelig valg.

Hva er vlan? Eller det wlan du mener?

En ting ang mitt LAN, så kommer mye til å gå over power-net, da det ikke ligger cat kabler i veggen i dag og jeg ønsker verken og rive veggene for å legge det inn eller legge det på vegg, så derfor må det gå over strømnettet hos meg tror jeg. Hørt en del bra om Devolo 200.

CT støtter ikke alt som PT hadde, blant annet ikke VLAN (IKKE WLAN, VLAN går ut på å segmentere et fysisk switchet ethernet-nettverk i flere virtuelle LAN i stedet for å kjøre separat utstyr og separat kabling, noe som krever at du også bruker en managed switch med VLAN-støtte, slik som jeg gjør)

CT er en ren desktop-utgave, PT er et rimelig serverkort, MT er et fullblods serverkort. Dette er også slik Intel selv rangerer kortene på sidene deres.
Men PT er nå utgående. CT er ikke erstatteren for PT, det er rett og slett et kort som er rettet mot desktop-maskiner og ikke servere. Slik jeg ser det får ikke PT noen erstatter, noe som virker logisk siden det da blir et mye klarere skille mellom desktop og server-kortene.

I praksis vil du aldri merke forskjell på CT og PT, siden forskjellen går på features du ikke bruker.