Oppgradere til Oppo?

Jan B

Medlem
13 Jan 2012
2.407
37
48
Heisan folkens.
Lurer litt på å bytte dagens blu ray spiller til en av disse berømmelige Oppo spillerne. Dagens er en Panasonic DMP-BDT310, å lurer på en Oppo BDP-103.
Har en Epson EH-TW9000 projektor med dreamscreen V2 dynagray lerret(106"). Er ikke helt fornøyd med 3D på Panasonicen, å også om bilde ellers kan bli bedre. Ser også behovet for sonefri, og kjekt med hdmi input.

Vil man se forskjell på bildekvalitet?

UltimaNoctis

Medlem
17 Mar 2011
7.347
0
0
I følge noen tester vil det være merkbare forskjeller når det gjelder fargegjengivelse. Oppo og Cambridge sine blu-ray spillere har langt mer presis fargegjengivelse enn billigere spillere.

Her kan du sammenligne Panasonic DMP-BDT230 med Oppo 103:

Panasonic:

panasonic-230-blu-ray-benchmark-lg.jpg

67.2% score på testbenken. Det står at den failer på "mixed film video", 4:2:2, RGB Video, Source Direct osv.

Oppo :

oppo-bdp-103-blu-ray-player-benchmark-lg.jpg

100% score. Ergo står på alt av kriteriene som testbenken stiller.

Her ser vi også at loading times er (u?)vesentlig mindre på Oppo kontra Panasonic:

panasonic-230-loading-tests-lg.jpg

oppo-bdp-103-blu-ray-player-load-time-tests-lg.jpg

Du kan gjerne lese gjennom testene selv og vurdere :)

Kilder:

Panasonic: http://www.hometheaterhifi.com/blu-...iews/panasonic-dmp-bdt230-blu-ray-player.html
Oppo: http://www.hometheaterhifi.com/blu-...p-103-blu-ray-player/page-4-on-the-bench.html

Jan B

Medlem
13 Jan 2012
2.407
37
48
Takker for svar. Glemte å nevne at nåværende spiller er et par år, å ikke den du nevner. Tror den er endel nyere enn min. Men fant denne:

http://www.hometheaterhifi.com/blu-...t210-blu-ray-player-for-the-home-theater.html

som er modellen under min, å den scorer noe bedre enn den du nenver.

min var jo testvinnner når den var ny, men mangler eks innstilling for skjerm/lerret størrelse i 3D. Dette har jo Oppo.

flere med erfaringer/ tips?

freddyper

Medlem
23 Feb 2003
436
0
0
Jeg oppgraderte selv til Oppo 103EU fra Panasonic DMP-BDT310 nettopp, angrer ikke et sekund :)
Hovedgrunnen til oppgraderingen var at jeg gikk over til 2:35:1 lerret og trengte muligheten til å flytte tekstingen på blue ray.
Merket stor forbedring i bilde kvalitet på Oppoen kontra Panasonic spilleren, hovedsaklig i bedre farger, mindre støy i bildet og ikke minst mye bedre bilde på apple tven når jeg kjører signalet gjennom Oppoen.
Du kommer ikke til å angre.

freddyper

Medlem
23 Feb 2003
436
0
0
Glemte å nevne at bildene i 3D ble mye bedre, opplever ikke så mye gosthing med Oppoen.
I tillegg er Oppoen lynkjapp i oppstarten kontra Panasonicen.

Jan B

Medlem
13 Jan 2012
2.407
37
48
Takker masse for svar. Veldig kult at du hadde gjort akkurat det samme. Var bla de tingene du nevner som jeg funderte på. I og med at den har hdmi input kan man jo som du sier koble Appletv igjennom den, å utnytte bildebehandlingen til Oppoen, eller eks tv boksen. Får så å koble Darbleten etter Oppo, å dermed få utnyttet begge forbedringene.

Da må det nok bli handel i umiddelbar fremtid. :)

Nobleman

Medlem
12 Sep 2004
361
0
16
www.nobleman.no
Takker masse for svar. Veldig kult at du hadde gjort akkurat det samme. Var bla de tingene du nevner som jeg funderte på. I og med at den har hdmi input kan man jo som du sier koble Appletv igjennom den, å utnytte bildebehandlingen til Oppoen, eller eks tv boksen. Får så å koble Darbleten etter Oppo, å dermed få utnyttet begge forbedringene.

Da må det nok bli handel i umiddelbar fremtid. :)

OPPO leverer også versjon BDP103D med innebygget Darbee.

Jan B

Medlem
13 Jan 2012
2.407
37
48
Ja, har sett det, men har allerede Darblet, så da klarer jeg meg.

Glemte å nevne at bildene i 3D ble mye bedre, opplever ikke så mye gosthing med Oppoen.
I tillegg er Oppoen lynkjapp i oppstarten kontra Panasonicen.
Forresten, hvor kjøpte du?

freddyper

Medlem
23 Feb 2003
436
0
0
Kjøpte hos Nobleman.
Eneste jeg synest er dumt er at det ikke er mulig å justere zoom eller flytte tekst når jeg kjører eksterne kilder gjennom Oppoen.

Jan B

Medlem
13 Jan 2012
2.407
37
48
Skjønner. Men er vel ikke sonefri da ;)
Oppgraderingsspøkelset kom innom igår, så endte jo med en bestilling på en sonefri fra Bombay da.. Så det blir spennende :)

Man må jo ha litt julegave til seg selv :)