Oppgradere prosjektor eller kjøpe tv

teigas

Medlem
24 Jun 2005
1.330
0
36
Har i mange år hatt en Benq w5000 som i sin tid var bra, den nærmer seg nå pærebytte igjen, så når står valget egentlig om å kjøpe en ny prosjektor i 20 - 30 000 klassen feks Optama hd60 , Epson EPSON EH-TW9400 eller noe tilsvarende. Anbefalinger om jeg vil merke noen wow opplevelse framfor ny pære til Benq en enda en gang settes også pris på?

Jeg har nå 92" lerret og ser at tv i 82" er startet og komme ned i 30 - 20 000, vil en tv i 82, konke ut prosjektor med tanke på bildekvalitet? Har alltid hatt prosjektor så litt usikker på akuratt dette her. Ser feks at denne 82" en fra samsung er nede i 22 000 nå: https://www.elkjop.no/product/tv-og-bilde/tv/UE82NU8005XXC/samsung-82-uhd-smart-tv-ue82nu8005

Håper noen har litt innspill, kan ta med at rommet er en kjellerstue med lyst panel tak, men sorte gardiner på veggene.

Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
249
4
18
Har i mange år hatt en Benq w5000 som i sin tid var bra, den nærmer seg nå pærebytte igjen, så når står valget egentlig om å kjøpe en ny prosjektor i 20 - 30 000 klassen feks Optama hd60 , Epson EPSON EH-TW9400 eller noe tilsvarende. Anbefalinger om jeg vil merke noen wow opplevelse framfor ny pære til Benq en enda en gang settes også pris på?

Jeg har nå 92" lerret og ser at tv i 82" er startet og komme ned i 30 - 20 000, vil en tv i 82, konke ut prosjektor med tanke på bildekvalitet? Har alltid hatt prosjektor så litt usikker på akuratt dette her. Ser feks at denne 82" en fra samsung er nede i 22 000 nå: https://www.elkjop.no/product/tv-og-bilde/tv/UE82NU8005XXC/samsung-82-uhd-smart-tv-ue82nu8005

Håper noen har litt innspill, kan ta med at rommet er en kjellerstue med lyst panel tak, men sorte gardiner på veggene.
Jeg har inntrykk av at de fleste kresne PJ-eiere har JVC. Jeg har selv en JVC X5000 jeg er godt fornøyd med PJ har gjerne et mer naturlig og ekte bilde en TV, men TV er mer allsidig, tåler mer lys i rommet enn PJ. Er nok en smaksak ang. bilde, kommer også an på hva du primært ser på.

teigas

Medlem
24 Jun 2005
1.330
0
36
Jah, har sett på jvc også, men var en ganske heftig pris på de. Ser mest tv serier fra netflix og hbo, og en del film på bluray. Så linær tv er det lite av.

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.010
50
48
51
Jessheim
Ja, du vil oppleve en STOR oppgradering fra W5000 til TW9400. Forskjellen i lysstyrke er jo enorm, og likeledes kontrast og fargegjengivelse. Hvor stor forskjell du vil oppleve er også avhengig av rommet ditt. Jo mørkere rom (mørke vegger/tak/gulv), jo større blir oppgraderingen.
Når det er sagt, så er jo 92 tommer lerret lite, og en projektor som TW9400 kommer nok til sin rett på vesentlig større lerret. I tillegg er jo 92" såpass lite, at TV fort kan konkurrere, spesielt om rommet ikke er mørk-maskert.

Ballis

Medlem
1 Jul 2007
3.945
8
38
Tv. Lett. Jeg bytta ut 106 tommer og en relativt lik projektor (Benq W10000) med 82’’ nylig og det oppleves som en helt sjuk oppgradering på tross av reduksjonen i størrelse.

teigas

Medlem
24 Jun 2005
1.330
0
36
Ja, du vil oppleve en STOR oppgradering fra W5000 til TW9400. Forskjellen i lysstyrke er jo enorm, og likeledes kontrast og fargegjengivelse. Hvor stor forskjell du vil oppleve er også avhengig av rommet ditt. Jo mørkere rom (mørke vegger/tak/gulv), jo større blir oppgraderingen.
Når det er sagt, så er jo 92 tommer lerret lite, og en projektor som TW9400 kommer nok til sin rett på vesentlig større lerret. I tillegg er jo 92" såpass lite, at TV fort kan konkurrere, spesielt om rommet ikke er mørk-maskert.
Takk for svar, nå har halvparte av rommet sorte gardiner den halvdelen der lerrete er, så er taket 80 talls panel bord, så det lyser selvsagt litt ellers har jeg blende gardiner til vindune, så er relativt mørkt. Får tenke litt om det skal bli en pære til W5000, en tv eller en kanskje litt billigere prosjektor, 30 000 er litt heftig, men om det er gigantiske forskjeller ute å går så kan det jo forsvares. Prosjektorer som ligger mer ned i 20 000 klassen som optoma 60hd eller den nye Optoma hd51? Vil det være ekstremt mye dårligere, og ikke verdt en oppgradering? Ser benq har en modell som er litt i underkant av 20 000 også https://www.komplett.no/product/1129312/tv-lyd-bilde/projektorer/projektorer/benq-4k-dlp-projektor-w2700# som heter Benq W2700.

Håper noen har litt oversikt, mange år siden Benq W5000 en ble handlet, har et dreamscreen lerret med litt grålig tone.

didrik nilsen

Medlem
13 Mai 2010
1.831
26
48
Tv. Lett. Jeg bytta ut 106 tommer og en relativt lik projektor (Benq W10000) med 82’’ nylig og det oppleves som en helt sjuk oppgradering på tross av reduksjonen i størrelse.
Må også huske at ditt rom er helt hvitt Ballis så desidert dårligst for projektor. Hos deg hadde jeg også valgt TV lett. :)

Reactions: ask4me2

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.849
13
38
For å få litt inntrykk av størrelseforskjeller på skjermer, finnes det en kalkulator på http://www.displaywars.com siden

Gjorde for gøy en liten sammenligning mellom 82" og 92" 16x9 bilde størrelser, og hvordan f.eks et 2.35:1 bilde innenfor disse størrelsene vil bli påvirket. Det kan være et poeng hvis man liker å se mye film i hjemmekinoen, og ikke så lett kan forandre sitteavstand osv slik at scope oppleves større enn 16:9 kilder...

240877

Reactions: lygren

Ballis

Medlem
1 Jul 2007
3.945
8
38
Må også huske at ditt rom er helt hvitt Ballis så desidert dårligst for projektor. Hos deg hadde jeg også valgt TV lett. :)
Bildekvalitet, brukervenlighet, latency, mulighet for opplyst rom. Det er mange grunner til å velge TV over projektor. Størrelse er vel hovedgrunnen til å velge motsatt, men det argumentet virker jo ikke være særlig aktuelt her.

Sist redigert:

didrik nilsen

Medlem
13 Mai 2010
1.831
26
48
Bildekvalitet, brukervenlighet, latency, mulighet for opplyst rom. Det er mange grunner til å velge TV over projektor. Størrelse er vel hovedgrunnen til å velge motsatt, men det argumentet virker jo ikke være særlig aktuelt her.
Ang. størrelse så knuser projektor TV på alle pungter som du sier. Også en filmfølelse som du ikke får i nærheten av på en TV.
Men her også avhengig av omgivelsene, eller type lerret du bruker. Men jeg har jo også et helt mørkt rom dedikert til hjemmekino så det er det jo ikke alle som gjør heller. Men til gaming så kan projektor komme til kort. Men da får det velges en projektor som egner seg til gaming. Brukervennlighet i et hvitt rom ikke noe å diskutere.

Grunnen til at man går på kino er vel for å oppleve filmen. Det gjør man ikke selv på en 80 tommers TV etter min mening, ikke i nærheten engang.

Som også Ask4Me2 demonstrerer over så blir selv 82 tommer lite sammenlignet med 110-120 tommer.
Men i denne sammenhengen så er 92 tommer lerret lite, også som Gorm skriver. Så i dette tilfellet hadde nok jeg valgt en god TV jeg også.

Reactions: lygren and teigas

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.849
13
38
Synes litt av kinofølelsen (der gode projektorer er å foretrekke) er det å sitte i et helt mørkt rom også, slik at når det f.eks kommer en sort eller veldig mørk scene i filmen, ser man ikke omgivelsene sine i det hele tatt. Sitter man i et helt mørkt rom med en kant belyst 82" Led TV, vil lyse bilder bli litt i overkant lyse, samt at mørke scener vil vises som grått, der man gjerne legger merke til eventuelle ujevnheter i baklys systemet... helt sorte sener hvis baklyset slår seg helt av vil bli litt "CRT projektor sort" , men har enda tilgode å få god følelsen for kino visning fra en TV.. Noe kommer nok av bildestørrelsen også , kombinert med typisk sitte avstand i slike TV oppsett.... Anbefalt sitte avstand fra et scope bilde (som bør oppleves som like høyt, bare breiere enn et 16:9 bilde) er vel et sted mellom 1.5-3x bildehøyden.

Fra 82" eksempelet over vil det si en sitte avstand fra TVen med 2.35:1 bildehøyde 77.25x1.5= 115.5 cm til 231.7cm

Reactions: Gorm and lygren

Andreas21

Medlem
24 Okt 2006
9.368
8
38
Drammen
Jeg har samme TV som Ballis og et eget kinorom med projektor og lerret med 110" lerret i 16x9 og 138" 320cm bredt) i 2.35:1, og jeg ser så og si alt av TV serier og film i kinoen.

TV stua (kjellerstue) er lys og fin og er ca 25m2 og har et 5.1 system, men kinoen er helt sortmaskert med alt fra fidelio velvet til scenemolton og sort/mørkegrått teppe på gulvet og 7.2.4 Atmos oppsett. Det er selvfølgelig noe bedre brukervennlighet på en TV, men ikke mye og latency er også fantastisk på min Cineversum (JVC klone) projektor. Mulighet for opplyst rom er greit, men denne TVen får en del refleksjoner fra rommet spesielt i mørke scener med lys på i rommet som alle TVer gjør. Spilling gjør jeg mest i gaming rommet som er satt opp med 2 55", en LED LCD og en OLED, spiller en sjelden gang på 82", men aldri i kinoen.

Kinofølelsen får man aldri i et opplyst rom i mine øyne og det er noe eget med et projisert bilde på lerret som en TV aldri (skal vel egentlig aldri si det) kan gi meg. I tillegg har TVen alt for lav on/off kontrast sammenlignet med min projektor så det blir alt for grått sort sammenlignet med projektoren i helt mørke scener. Har sett noe Netflix på 82", men foretrekker kinoen. En 82" TV er stor, men sammelignet med 3.2m bredt bilde i 2.35:1 modus blir det som et frimerke og size matters når det kommer til innlevelse og kinofølelse for meg.:)

Min konklusjon er at: har man rom til det er projektor å foretrekke.