Omtale: XTZ 99W12 12" aktiv subwoofer

22 Jul 2003
7.024
0
0
Hvorfor er det verdiløst? Fordi du ikke forstår hva som gir forvrengning i en subwoofer?

Problemet med "dine" teorier er at du tolker ting feil og forenkler. Hoffmans lov gjelder enda (med noen unntak), men den kan på ingen måte bevise at denne subben ikke kan levere et greit trøkk ned under 20hz.

Kassestørrelsen er selvsagt en del av hvor mye en sub kan levere, men det som bestemmer maks lydtrykk i en lukket kasse er i bunn og grunn slaglengden. Den muligheten kassen har til å innvirke på maks lydtrykk er at kassen er så liten at man ikke har nok effekt til å oppnå full slaglengde. Om du virkelig tror at dette er tilfelle med denne subben har du nok mye du må lære.

friskies

Medlem
21 Jul 2005
273
0
0
Hvor lang tid tar det fra man bestiller til man får subben? Tok verken hurtiglevering eller hjemkjøring. Og kommer den til mitt lokale Post i Butikk eller må jeg til tollkontoret å hente den selv? (Med tanke på vekt/størrelse:grin:)

akto

Medlem
28 Apr 2004
16.635
0
36
www.facebook.com
Lygren; hvis ikke Manic Miner har muligheten til å låne den, så har jeg veldig lyst til å teste den selv. Jeg kan hente og bringe den. Vi skal ha en liten samling hjemme hos meg snart, da hadde det vært knall å hatt denne til test :-D (sammen med en del andre produkter)

LemonDog

Medlem
22 Jul 2003
575
0
16
Den kommer relativt fort, men den kan bli liggende hos DHL hvis de ikke har nok opplysninger til å fortolle suben. Du bør ringe DHL 4-5 arbeidsdager etter at du har bestilt suben og gi dem opplysningene de trenger, så vil de fortolle suben for deg og levere den på døra.

CFD

Medlem
13 Okt 2004
2.934
0
0
Det beste ville nok vært å testet den i et rom som har plass til noen folk. Såvidt jeg kan huske har Akto plass til 5personer(?) og er det nok? Ellers har jeg veldig lyst å høre denne siden den absolutt har en fin pris og den kan jo alltids hentes av noen i sverige for å spare ytterlig

tor rasmussen

Medlem
4 Des 2003
10.246
2
38
Min kom til Bergen 2 dager etter levering og ble levert på døren av tollpost.
De ringte og spurte om jeg ville hente hos dem i arbeidstid, eller kjøre ut til meg etter arbeid.
Er det DHL som leverer er det ikke sikkert den kommer fram i det hele tatt.

TomH

Medlem
20 Jan 2004
3.134
0
36
42
Syns det var en god ide at Akto låner den for test jeg. Han har jo både møe bra utstyr å teste den sammen med, og en svs.

Tiger

Medlem
24 Sep 2003
39.996
0
0
tor rasmussen skrev:
Er det DHL som leverer er det ikke sikkert den kommer fram i det hele tatt.

Hey! Ikke mobb mitt favorittselskap innen spedisjon. :lol:

Manic Miner

Medlem
8 Nov 2004
4.225
0
0
Jeg bor fremdeles i Danmark, så det blir nok litt vanskelig for meg å låne den.

Men la meg benytte anledningen til å understreke en ting: Jeg betviler ikke på noen som helst måte at dette kan være en god sub, på papiret ser den ut til å være velkonstruert, og med masser av justeringsmuligheter.

Dog ville jeg legge mere vekt på XTZs egne oppgitte frekvensgang som er 22hz +/-6db enn en måling som viser 15hz ved 78db. Jeg kan feks plugge portene på min Plus og måle frekvensrespons helt ned til 7hz, men den kan ikke levere mange nok db der nede til at jeg kan bruke det til noe, FR alene kan ikke brukes til så mye. Eventuelt så får man ta den med seg utenfor og utsette den for en standard 2m måling. :)

Whoopass: Hvis denne subben kan levere 85db ved 2m GP men mindre enn 10%THD ved 15hz så yter den bedre enn en B&W ASW850 som behøver 1000w, og et 15" element for å oppnå et dårligere resultat i en større kasse.

Jeg skal helt ærlig innrømme at jeg ikke er selvbygger, og at jeg kun kjenner prinsippene, men man behøver heller ikke å være rakettforsker på området for å forstå at den går ikke.

friskies

Medlem
21 Jul 2005
273
0
0
Ja hehe, virker som ting "faller av bilen" av og til hos DHL. De bør få sjekka de bakdørene på bilene sine

akto

Medlem
28 Apr 2004
16.635
0
36
www.facebook.com
Den skal ikke sammenlignes med Ultra/2, det ville vært uvesentlig og uinteressant.

Regner med at det blir noen sluttrinn, både rør, ren transistor og kl.D. I tillegg blir det noe snack's fra Meridian (CD og prosessor). Skal også prøve å få til (hvis jeg får låne) ett sett med de nye SVS SBS + PB10. Skal prøve å tigge til meg en del kabler også ;)

Jeg, og flere med meg mener at forholdet mellom high end lyd og pris bør granskes litt. Høy pris og ytelse går ikke alltid hånd i hånd, og matching er det viktigste ;)

29 Des 2005
532
0
0
Min ble sendt fra sverige 7.3. Har vist ligget i oslo i 4-5 dager nå... Var ferdig skannet og klar for forsendelse 13.3 (de var den dagen jeg ringte første gangen), men ligger fortsatt på vent i Oslo.

Har snakket med DHL 3 ganger nå, men får beskjed om å ta kontakt med saksbehandleren min (som aldri tar telefonen....).

Snakket med en annen dame nå og hun skulle be saksbehandler ringe meg.

Har selv jobbet med transport så jeg vet hvordan dette er, men vi tillot oss aldri å drøye pakkene så lenge. Utkjøring med en gang eller så fort kunden var hjemme, også på kveldstid.

EDIT:
Da ringte saksbehandler. De manglet personnr mitt... De hadde sendt meg et brev (som jeg ikke har fått), men hvorfor ikke bare ringe? Istedet for å bruke 3-4 dager på brev så kunne man løst det på 2 min over tlf....Skulle prøve å få sendt den i morgen...

Skal bli veldig spennende å teste den i stua mi med tanke på at den absolutt ikke er ideel til stereo. Får håpe jeg også får nye bassen og ikke bare naboen:)

Manic Miner

Medlem
8 Nov 2004
4.225
0
0
Det blir kanskje litt i overkant, men om muligheten er der kunne det vært gøy å slenge med en litt mere standard sub i mixen, CLSC15, ASW650, eller CHT10R er åpenbare kandidater.

Ak

Administrator
11 Des 2002
36.051
20
38
41
Folkens, prøv å holde denne tråden teknisk. DHL kan diskuteres i en annen tråd.

tor rasmussen

Medlem
4 Des 2003
10.246
2
38
petterjacobsen skrev:
Skal bli veldig spennende å teste den i stua mi med tanke på at den absolutt ikke er ideel til stereo. Får håpe jeg også får nye bassen og ikke bare naboen:)

Hvorfor skulle den ikke være ideell til stereo?
Den kom jo "bedre" ut en SVS PSB10 når det gjelder musikk.
Selv føler jeg virkelig å har fått et løft i bassgangen når jeg hører på musikk kontra den gamle pløsete sub-en min.
Denne er tight og fin, lar seg port-tune og gi mye den lyden en ønsker.
Uten plugger spiller den litt i SVS-gate med drønn og fylde i film.
Med 2 plugger i spiller den tight og fint til musikk.
Selv har jeg endt opp med å ha 1 plugg i.
Jeg hører ikke noe portstøy, mest sannsynlig fordi jeg ikke spiller så veldig høyt som enkelte andre gjør.

Anfield

Medlem
18 Sep 2004
23.594
0
0
50
Hva med å opprette en tråd om denne subben under høytalere og fortsette diskusjonen der?

RoKo

Medlem
30 Des 2004
16.026
0
0
Godt for deg at du liker lyden da... ;-)
"That's all that matters"

roffe

Moderator
24 Apr 2003
25.146
0
0
www.invelos.com
Manic Miner skrev:
Dog ville jeg legge mere vekt på XTZs egne oppgitte frekvensgang som er 22hz +/-6db enn en måling som viser 15hz ved 78db. Jeg kan feks plugge portene på min Plus og måle frekvensrespons helt ned til 7hz, men den kan ikke levere mange nok db der nede til at jeg kan bruke det til noe, FR alene kan ikke brukes til så mye. Eventuelt så får man ta den med seg utenfor og utsette den for en standard 2m måling. :)
Det er forskjell på ytelse i ekkofritt rom (som gjerne er det som oppgis ved spesifikasjoner på en subwoofer) og ytelse i et rom av moderat størrelse, som hjemmekinoen til Gorm. Det er ikke uvanlig å få romforsterkning på over 10 dB ved 20Hz i et vanlig rom, noe som øker ytterligere med lavere frekvens.

Hvis denne subben kan levere 85db ved 2m GP men mindre enn 10%THD ved 15hz så yter den bedre enn en B&W ASW850 som behøver 1000w, og et 15" element for å oppnå et dårligere resultat i en større kasse.

Jeg skal helt ærlig innrømme at jeg ikke er selvbygger, og at jeg kun kjenner prinsippene, men man behøver heller ikke å være rakettforsker på området for å forstå at den går ikke.
Det er forskjell på bassrefleks og lukket kabinett. Ytelsen til B&W-subben er imponerende den, tatt i betraktning at den har lukket kabinett. Det er jo ingen tvil om at en bassrefleksport gir en høyere effektivitet i dybassen, dog påbekostning av en brattere avrulling under portfrekvensen. Det hadde nok betalt seg å gå litt dypere i materien her, Manic Miner, for her sammenligner du epler og appelsiner.