Offisiell tråd for Yamahas AVENTAGE AV-receivere

Griffin

Medlem
27 Des 2007
557
1
0
Det har jeg gjort og da står det: "PCM"

Så jeg vet fortsatt ikke om jeg kjører DolbyDigital dekoding eller ikke.
Det lurige er jo att enheten har en masse DSP og virtuelle høyttalere så jeg kan sikkert kjøre i DolbyProLogic II og tro att jeg kjører DD, det er jo ikke mulig å finne ut :rolleyes:

Mr_Spock

Medlem
5 Nov 2003
13.909
1
0
Sandefjord
På min skifter displayet mellom inngangssignal og eventuell dsp som er engaged.

Ellers kommer det vel an på hvor mange høytalere du har koblet til vs antall kanaler på inngangssignal - hvilken dsp du vil bruke.

Jeg bruker Atmos uten dsp, stereomusikk med 11 channel stereo, multikanal musikk uten dsp og 5.1/7.1 filmer med Neural:X. Bryr meg ikke om de har dts eller DD.

Har 7.1.4 oppsett.

classic46

Medlem
27 Aug 2009
6.094
7
38
Det har jeg gjort og da står det: "PCM"

Så jeg vet fortsatt ikke om jeg kjører DolbyDigital dekoding eller ikke.
Det lurige er jo att enheten har en masse DSP og virtuelle høyttalere så jeg kan sikkert kjøre i DolbyProLogic II og tro att jeg kjører DD, det er jo ikke mulig å finne ut :rolleyes:
Ikke noe vanskelig. Hvis du også trykker på Straight knappen så forteller displayet hva som skjer. Ser du på TV 2 eller TV Norge kanaler, så sender de kun 2 kanals PCM. Her kan du med fordel trykke på sur.decode knappen når du ser på film eller serier på disse kanaler.
Ser du på NRK eller TV3 kanaler så sender de Dolby Digital i 2 kanaler, og de fleste filmer og serier med 5.1 lyd. Og det vil du høre...og du kan sjekke ved å bruke Information på On Screen knappen. Også her kan du velge om du vil bruke sur.decode knappen hvis det bare sendes 2 kanals lyd . Og da kan du velge det som du synes gir best lyd.
Og spiller du Blu-ray så vil den avspille den lyden som er på filmen, forutsatt at spilleren er satt til å gi bitstream ut, og secondary audio off. Så din Yamaha vet hva den gjør, og du kan se det ved å bruke begge info knappene. Finnes også en utmerket app.

Sent from my iPad using New Forum mobile app

Griffin

Medlem
27 Des 2007
557
1
0
Jeg tror nok den vet hva den gjør, men poenget var att jeg ville vite hva jeg trykker på for å få den lyden som regissøren tenkt sig.
Dette er veldig annerledes en min forrige reciever der man faktisk kunde bytte mellom forskjellige Dolby-format og hade jernkoll. Jeg vill bare vite hva jeg gjør før jeg begynner å teste.

Straight ser ut att vare svaret på dette - takk :cool:

Sur. Decode og Neural:X er visst upsampling format.

Men angående Bitstream....jeg kjører kun HDMI fra PS3 og PS4. Kansje jeg skal kjøre PCM på PS3 (da den ikke kan bitstreama lossless) og Bitstream på PS4?

classic46

Medlem
27 Aug 2009
6.094
7
38
Jeg tror nok den vet hva den gjør, men poenget var att jeg ville vite hva jeg trykker på for å få den lyden som regissøren tenkt sig.
Dette er veldig annerledes en min forrige reciever der man faktisk kunde bytte mellom forskjellige Dolby-format og hade jernkoll. Jeg vill bare vite hva jeg gjør før jeg begynner å teste.

Straight ser ut att vare svaret på dette - takk :cool:

Sur. Decode og Neural:X er visst upsampling format.

Men angående Bitstream....jeg kjører kun HDMI fra PS3 og PS4. Kansje jeg skal kjøre PCM på PS3 (da den ikke kan bitstreama lossless) og Bitstream på PS4?
Har ikke peiling på PS...men du ser jo hva som kommer ut...og det står sikkert i bruksanvisningen. Og det er like mye forskjellig lyd som det er regissører. Og sur.decode er upsampling...og fungerer ofte veldig bra...en del forskjell på DTS og Dolby...og ikke glem movie og
music 3D modes..kan være brukbart på mange serier hvor det ikke er så mye action.
Din forrige receiver var nok ikke annerledes...enten så har du Dolby Digital fra en filmkanal / NRK/TV3 eller ikke. Dolby Prologic er byttet ut med Dolby Surround upsampling...og på Blu-ray har du som regel DTS HD eller True HD fra Dolby. Nå også Dolby Atmos eller DTS-X.

Griffin

Medlem
27 Des 2007
557
1
0
Ok men nå skjønner jeg. Problemet er PS3. Det står ikke hva som kommer ut, det står bare PCM og den kan ikke sende bitstream via HDMI.

Testet med PS4 og da står det DTS eller DolbyDigital hvis jeg kjører straight. Kanon.

Hva kjører dere for YPAO? Jeg valgte natural men aner igentlig ikke forskjellene. Hvilken mode er minst rare ting og kun korrigering for stående våger osv? Er det natural kanske?
Så ja...det er jo noen ting jeg lurer litt på da, som f.eks kjører jeg kun 5.1 idag plus zone2, og det nermste jeg kan velge er 7.2 plus zone2 så det har jeg valgt. Så når jeg kjører YPAO og steller in ting manuellt (tuning) vil den bruke dette da uansett om jag kjører 2 kanal analog stereo/surround, dsp osv? Det virker nesten slik. Og att eneste gangen man går forbi dette er ved pure direct, har jeg skjønnt det riktig da?

Må si jeg er veldig fornøyd med denne recievern. Den slår sig på så kjapt og tar lange makroer uten å måtte legge in delay og hva jeg en vil så bare gjør den det uten å blinke, ganske kult. Jeg kjører også den innebyggde phono-ampen nå, hade en separat creed førut, men jeg syns denne er riktigt bra faktisk, klart og tydelig lyd.

Mr_Spock

Medlem
5 Nov 2003
13.909
1
0
Sandefjord
Dette er veldig annerledes en min forrige reciever der man faktisk kunde bytte mellom forskjellige Dolby-format og hade jernkoll.
Jeg hadde en Pioneer tidligere og den hadde en mye mer logisk måte å gjøre dette på. Den hadde i tillegg en del fine dsp'er jeg likte, blant annet noen THX dsp'er som jeg brukte mye.

Yamahaen er dårligere på dette, men etter en stund med testing så fungerer det greit.

Ellers tror jeg at regissører har lite å gjøre med hva slags lyd det er på dvd/blu ray, det er nok heller lokale avgjørelser på visse markeder, som for eksempel at en del skandinaviske utgaver kun har 7.1 mens amerikanske utgaver kan ha Atmos på samme filmen. Da slår man på Neural:X!

Griffin

Medlem
27 Des 2007
557
1
0
Poengen var att vite om jeg kjørte den lydmiks som var inspelad og ikke la till noe annet som ikke fantes på platen. :)
Men jeg skjønner sammtidigt att man ikke lenger kan liste opp alle formater i displayen som man kunde før, da ville dette tatt opp all plass idag :rolleyes:

classic46

Medlem
27 Aug 2009
6.094
7
38
Mitt poeng er jo at hvis du har en Blu- ray spiller så vil den alltid gi deg det beste lydsporet. Har du ikke det så er det mye lettere å forsøke å pynte på det lydsporet du har , som ikke er optimalt.
At filmdistributørene utgir filmer med forskjellig lyd er jo noe tull i seg selv...men nok et argument for å kjøpe film fra USA...men siste Jason Bourne har DTS-X både på Blu-ray og 4K.

Sent from my iPhone using New Forum mobile app

Griffin

Medlem
27 Des 2007
557
1
0
Mitt poeng er jo at hvis du har en Blu- ray spiller så vil den alltid gi deg det beste lydsporet.
Vel man kan noenganger velge 2.0 eller 5.1 osv på de filmer man spiller men ja la oss si att jeg vet att den sender DTS f.eks som er den beste lyden på den platen ok - på min forrige reciever kunde jeg da velge å kjøre kun 2.0 ut, eller jeg kunde kjøre "Hall" (en DSP) så uansett om den kom det beste lydsporet så kunde jeg velge i forsterkeren hvordan jeg ville lytte - direkte eller "forvrengt", den låste seg ikke på "beste lydspor" på noen måte, men den visede i displayet hvilke høyttalere som fikk en egen kanal samt det lyste DTS, 3-stereo, DD2.0 osv som jeg kunde stege runt. Her var det i begynnelsen ikke klart hvordan Yamahaen "spillte" lydsporet som kom in, den viser alltid alle høyttalere jeg har og det stod i mitt fall kun PCM (som visede seg vare ps3 sin skyll), jeg så ikke noensteder om den kjørte ren dekoding eller om den la til noe eller kjørte sin egen DSP-variant og synes ikke det var helt klart i manualen heller. Men "Straight" og så "info" så er jo saken biff.

Har du ikke det så er det mye lettere å forsøke å pynte på det lydsporet du har , som ikke er optimalt.
Dette er jeg helt enig i, men jeg ville vite hva jeg drev med bara før jeg valgte noe. Noenganger velger jeg også heller 2.0 som ibland kan låte bedre, speciellt på en del musikk DVD`s.

Men uansett, slik ble det:

Primaren veier bly!! Jeg måtte faktisk stage opp med 4 stk oppogned-vente vinkler under denne hylle ellers så bare bøyde den sig. Virker ordentligt solid og kan ikke høre att den må ta i når jeg spiller.

Aner ikke hva den veier, den vet tydeligvis ikke primare heller: ;D

Reactions: Danke

classic46

Medlem
27 Aug 2009
6.094
7
38
Vel man kan noenganger velge 2.0 eller 5.1 osv på de filmer man spiller men ja la oss si att jeg vet att den sender DTS f.eks som er den beste lyden på den platen ok - på min forrige reciever kunde jeg da velge å kjøre kun 2.0 ut, eller jeg kunde kjøre "Hall" (en DSP) så uansett om den kom det beste lydsporet så kunde jeg velge i forsterkeren hvordan jeg ville lytte - direkte eller "forvrengt", den låste seg ikke på "beste lydspor" på noen måte, men den visede i displayet hvilke høyttalere som fikk en egen kanal samt det lyste DTS, 3-stereo, DD2.0 osv som jeg kunde stege runt. Her var det i begynnelsen ikke klart hvordan Yamahaen "spillte" lydsporet som kom in, den viser alltid alle høyttalere jeg har og det stod i mitt fall kun PCM (som visede seg vare ps3 sin skyll), jeg så ikke noensteder om den kjørte ren dekoding eller om den la til noe eller kjørte sin egen DSP-variant og synes ikke det var helt klart i manualen heller. Men "Straight" og så "info" så er jo saken biff.

Dette er jeg helt enig i, men jeg ville vite hva jeg drev med bara før jeg valgte noe. Noenganger velger jeg også heller 2.0 som ibland kan låte bedre, speciellt på en del musikk DVD`s.

Men uansett, slik ble det:

Primaren veier bly!! Jeg måtte faktisk stage opp med 4 stk oppogned-vente vinkler under denne hylle ellers så bare bøyde den sig. Virker ordentligt solid og kan ikke høre att den må ta i når jeg spiller.

Aner ikke hva den veier, den vet tydeligvis ikke primare heller: ;D
Du kan jo eksperimentere så mye du vil med lyden....og bruker du appen så er det mye lettere å se hva du bytter mellom.

Griffin

Medlem
27 Des 2007
557
1
0
Ok ett nytt spørsmål etter å ha lest 100 sider så finner jeg ikke svaret.

Jeg har nå:
5.1 høyttaler
3-kanals slutttrinn til FL-C-FR (pre-out til front-rekken)
Ekstra zone (via pre out)

Hva skal jeg stille som start-setup i power amp assing? Spiller det noen rolle?

7.2.4 ext. Front kansje? Da kan jeg legge til 1 ekstra subb samt prescense bak og fram hvis jeg vill? Slik jeg skjønner det så trenger jeg igentlig ikke si att jeg kjører zone2 da jeg bruker pre-out her?

classic46

Medlem
27 Aug 2009
6.094
7
38
Ok ett nytt spørsmål etter å ha lest 100 sider så finner jeg ikke svaret.

Jeg har nå:
5.1 høyttaler
3-kanals slutttrinn til FL-C-FR (pre-out til front-rekken)
Ekstra zone (via pre out)

Hva skal jeg stille som start-setup i power amp assing? Spiller det noen rolle?

7.2.4 ext. Front kansje? Da kan jeg legge til 1 ekstra subb samt prescense bak og fram hvis jeg vill? Slik jeg skjønner det så trenger jeg igentlig ikke si att jeg kjører zone2 da jeg bruker pre-out her?
Når du kjører set up så finner jo receiveren ut hvor mange høyttalere du har koblet til. Kobler du på en sub til så merker den det.
7.2.4 er et oppsett med 7 surround kanaler, 2 subwoofere og 4 høyttalere i taket. Altså for Dolby Atmos. Men du kan ikke bestemme det, det er det receiveren som gjør. Så har du bare 5.1 så får du ikke mer, men du kan legge til fake surround back.
Viktigste for deg er å få deg en spiller som gir deg ordentlig lyd når du ser på film.
Jeg kjører 7.1 eller med en Dolby Atmos Blu-ray 5.1.2.
Min Yamaha 860 fikser bare 7 kanaler om gangen, så jeg bytter konfigurasjon når jeg ser på en film med Dolby Atmos.

Griffin

Medlem
27 Des 2007
557
1
0
Det går inte att velge 5.1

Ja den finner ut hvor mange man har og man kan også legge til og ta bort etterpå, men jeg vil velge det nermste når jeg skal kjøre setup igjenn. Lurer på hvordan andre har gjort på sine 30xx.

PS4 sender lossless HD surround. Har hatt mange ulike spillere - en del veldig dyre men jeg ser ikke forskjell uansett, ps4 duger.

Griffin

Medlem
27 Des 2007
557
1
0
Ja men se på side 31, her er de eneste valgene man kan gjøre i setup som basis. Det finnes jo ikke noen 5.1 og de eneste 5.2 som finnes er jo med Bi-Amp hvorfor jeg synes att 7.2.4 ext. Front er det nermste mitt oppsett. Speciellt med tanke på att jeg kjører separat amp til front. Enig?

Griffin

Medlem
27 Des 2007
557
1
0
Ok kan ju teste bara kjøre auto og se. Det virker jo fint nå, men skal som sagt kjøre om YPAO så tenkte gjøre riktig når jeg enda gjør det pånytt.