Offisiell tråd for Yamahas AVENTAGE AV-receivere

sickpuppy

Medlem
23 Nov 2007
1.610
7
38
1.77 står det inne på receivern min..
Men på appen så står det at firmware er oppdatert.

Dette må jeg finne ut av ☺

tor rasmussen

Medlem
4 Des 2003
10.245
0
36
Jeg har 2050'en og den tar HDR 4:4:4 passtru helt fint, kjører bildet fra ubd-8500 gjennom den. Rx-a2050 har hdmi 2.0a og htcp 2.2 som er det som trengs, men det skal jo komme en hdmi 2.1 som som skal ha "dynamisk metadata" i motseting til "static metadata" som 2.0a har, ka det innebærer er jeg ikke sikker på, men udb-8500 har hdmi 2.0a så skulle jo tro at du er så futureproof som trengs.
Hmmmm....man blir visst aldri future proof i denne hobbyen.
Er redd for at Dolby Vision til sin tid kommer til å kreve noe utover HDMI 2.0a og HDCP 2.2.

tor rasmussen

Medlem
4 Des 2003
10.245
0
36
Noe som jeg reagerer på med min 2050......
Den er ENORMT treg i å skifte bildet.
Fra tidligere har jeg hatt RX-V1700, RX-V3900 og RX-A2020. Ved skifte av f.eks HDMI 1 til HDMI 2, så gikk det normalt på 1-2 sekunder.
Denne nye RX-A2050 som jeg kjøpte bruker 7-8 sekunder på å skifte kilde.
Sykt irriterende når jeg ofte skifter innom en annen HDMI-kilde for å sjekke noe. Det blir jo totalt 16 sekunder i ventetid, bare for å sjekke noe.

Og selv om jeg er på rett HDMI-kilde, så tar det ofte 2-3 sekunder før receiveren sender bildet igjennom.
Så når jeg starter en tv-serie streamet i nettverket mitt, så spiller den lyden fra episoden, men med sort skjerm. Først etter 2-3 sekunder popper bildet opp, og da har jeg gjerne gått glipp av et clue.
Så jeg må starte episoden, vente til bildet kommer, så spole tilbake 2-3 sekunder for å se alt fra starten av.

Synd at en helt ny forsterker skal bli så treg når dette var oppgaver mine tidligere Yamaha receivere klarte mye hurtigere. Og da snakker vi om samme kildemateriale.
Skulle jo tro prosessorer og minne bare ble raskere og raskere med tiden.

tor rasmussen

Medlem
4 Des 2003
10.245
0
36
RX-A3040 Firmware Update Version 1.91

Yamaha is pleased to offer the following firmware update to ensure the best possible performance and latest features for your AV receiver.
This firmware includes
1. Playback compatibility with Napster/Rhapsody (Update is required to continue to receiver Napster/Rhapsody streaming service)
2. Operational stability improvement of AV Controller App control or external controller
3. Fixing sound cut-off issue of playing back certain Blu-ray discs
4.Other functionality improvement

CHECK THE UNIT’S FIRMWARE VERSION PRIOR TO THIS UPDATE
On the remote control, press the ON SCREEN button.
Select “Information” > “System”. Your current firmware version is displayed on TV. If your firmware version is 1.91 or higher, the AV receiver is already up-to-date.
If not, conduct firmware update by following the instruction.

Registered Date : 7/28/2016
Language : English
Size : 21.95 MB

Min 3040 laster inn når dette ble lagt ut.
Ser at **50-serien også nettopp har fått en oppdatering, Versjon 1.81:

This firmware includes
1. HDMI connectivity improvement with certain Ultra HD Blu-ray player
2. Fixing sound cut-off issue of playing back certain Blu-ray discs
3. MusicCast Link function improvement
4. Playback improvement in Neural:X mode
5. DTS Mode (see attached manual)
6. Other functionality improvement

Punkt 1, 4, 5 og 6 vekket min nysgjerrighet.
Receiver oppdateres nå.

tor rasmussen

Medlem
4 Des 2003
10.245
0
36
Den fikk jeg på RX-A2050.
Men det er ikke noe utover at en kan velge DTS Mode 1 eller Mode 2.
MODE 1(Default)This mode conforms to the DTS:X standard.Use this setting under normal circumstances.
MODE 2 Use this setting if the player fails to properly output a DTSsignal even when it is playing back DTS-HD or DTS:X content.

tor rasmussen

Medlem
4 Des 2003
10.245
0
36
Det er det vanlige trikset for avansert setup.
1. Skru av forsterker. (Standby)
2. Åpne panelet foran forsterker.
3. Hold inne knappen Straight på forsterkeren der hvor du åpnet panelet.
4. Mens du holder inne "straight"-knappen, skru på strømmen til forsterker.
5. Den går inn i advanced setup.
6. Du kan bla med knappene "program", skifte valg med straight knappen.
7. Eks. Du blar med program-knappen til DTS Mode 1, trykker straight, så skifter den til Mode 2.
8. Skru forsterkeren i standby. Valget blir lagret.
9. Forsterkeren startes så på vanlig måte.

Gurba

Medlem
19 Feb 2009
24.627
6
38
Finner den ikke på web-setup i hvert fall. Eneste mode 1 og 2 der er støtte for Chroma subsampling 4:4:4 eller ikke.

sickpuppy

Medlem
23 Nov 2007
1.610
7
38
Er det noen her som har lyktes med å få ut 4K materiale gjennom 3040?

Og finnes det noen tester på 3060'n enda?

Midas

Medlem
23 Okt 2012
5.127
17
38
Stavangerområdet
Ja underlig at den ikke finnes i Advanced setup under http://<IP>/Setup/ menyen, slik alle de andre advanced innstillingene er. Hmm, hastverksarbeid fra Yamaha mon tro?

tor rasmussen

Medlem
4 Des 2003
10.245
0
36
Står DTS-HD MA hos meg også.

Men som noe nytt jeg ikke har sett før. "DTS-HD Hi Res"
På filmen "Den gode dinosaur" så er hovedsporet engelsk DTS Master 7.1
Men det er også et spor som i forsterkeren kommer opp som "DTS-HD Hi Res". (5.1)
Hva er det for et lydformat? Har aldri sett den benevnelsen på et lydsignal før.

Edit:
Fant svaret.
the difference between DTS-HD Master Audio and DTS-HD High Resolution. The answer is Master Audio is lossless at a VBR of up to 24.5Mbps, whereas High Resolution is lossy at a CBR of up to 6Mbps.

Sist redigert: