Offisiell tråd for Panasonic VT30, V30, GT30, G30, ST30, S30 & X30 plasma-TVer

dudeeven

Medlem
20 Aug 2007
3.156
0
0
slc skrev:
Spar deg mye bryderi og ta kontakt med et av Panasonics serviceverksteder med det samme. De har en oversikt på sidene sine, men om du har en Elesco-sjappe i nærheten så kan du kontakte dem. De fikser henting og sånt.

Takk for tips. Det har jeg allerede gjort. De er kjent med problemet og henter tv-en når de får viften til verkstedet. Forøvrig har jeg fått veldig god service:).

BerZerK64

Medlem
28 Des 2011
27
0
0
Har vært på Expert Alnabru i går. Resultatet ble at konen snakket oss opp til en 65" Panasonic Plasma. Jeg var enig. :)
Hun endte opp med en 32" Samsung 6515 LED TV. Jeg har 30 dagers returrett på TV'ene. Jeg skal love at jeg skal teste skjermen med SLCs sine testbilder. Selv om jeg ikke gjorde det SLC anbefalte, så setter jeg fremdeles STOR pris på han og andres synspunkter. Jeg så også Samsungen som du anbefalte, men den falt dessverre igjennom for min del denne gangen. Men det er intet som er absolutt. Kan være at jeg må kjøpe/bytte til en annen TV hvis jeg er misfornøyd innen 30 dager.

J.Haugen

Medlem
26 Okt 2005
7.005
0
0
Har den like bra bildekvalitet på "2D" som de andre modellene?
(VT30, GT30, G30)

Nei, VT30 er bedre enn de andre modellene på både 2D og 3D. VT30 er faktisk også litt skarpere og generelt bedre på SD enn VT20 (har begge hjemme nå). Går for VT30, eventuelt GT30 om du ikke har råd til førstnevnte.

slc

Medlem
31 Jan 2005
8.045
0
0
Sture skrev:
Akkurat nå har jeg ikke flere idèer over hva jeg skal kjøpe. Føler alle "bra" 2011 modeller lider av en eller annen feil.

Det er dessverre ganske rett observert. Jeg lurer selv litt på hvordan jeg skal gjøre dette her, men jeg lurer på om jeg bare skal returnere type før fristen for å returnere går ut og sjanse på en ny hver gang. Kan jo være jeg er heldig og finner en som ikke lider av dette på veien, siden det hevdes fra flere her at de har tv-er som ikke har dette problemet.

Du ser også omriss av lysere grønne flekker på grønne slides eller? Kan du i tilfelle prøve å forklare hvor på skjermen du ser dem?

schumacher skrev:
Jeg har forstått det slik at de fleste her med VT30 bruker THX-bildemodus både på DVB og film(DVD-Blu Ray) matreale på de forskjellige inngangene.

Leste også på flatpanels.dk at THX modusen var nærmest perfekt og trengte ingen kalibrering. Og at man burde slå alle fixfaxerier til Off.

Jeg mener at når jeg ser TV via DVB-S Canal Digital spesielt i godt dagslys så blir bildet generelt for mørkt med dette.Slår man derimot Øko-modus til På som skal stille inn bildets lysforhold automatisk etter lysforhold,så blir bildet straks litt lysere der det trengs og "rettere"..... Flere som har erfaringer rundt dette?

Selv foretrekker jeg Cinema og Normal fargetemperatur. Faktisk noen ganger også modusen som heter Normal, men denne lider litt av brightness-hopp så til film er den sjelden aktuell for meg pga det. THX kan tenkes blir litt riktigere på sikt. Fargetemperaturen på tv-en vil falle ganske drastisk de første 1500 timene (fra ca. 6500K til 6000K)

Når det gjelder lys... VT30 er noe mørkere enn sånn forgjenger VT20 pga AR-filteret, samtidig som plasma igjen er ganske lite lyssterk i forhold til sine brødre i LCD-avdelingen. Dersom du har kommet fra LCD tidligere kan det godt være at du oppfatter det som mørkt pga dette. Selv kjører jeg Cinema og -4 på brightness og synes bildet er knall (vel, ok... nesten knall. jeg liker fremdeles ikke å se grønne flekker i bildet mitt :D)

-4 gir noe crush i de mørkeste detaljene, men jevnt over føler jeg bildet blir mer naturlig i hvert fall fra TV. Fra blu-ray derimot er det mer vanlig at jeg setter den på 0.

slc

Medlem
31 Jan 2005
8.045
0
0
Får håpe du slipper noe tull med den :) Jeg ville forhørt meg med butikken om hva du kunne gjøre hvis det skulle vise seg senere en gang. En av de som opplevde dette fikk dette på sin skjerm etter et halvt år, så jeg ville gardert meg mot at du fikk lov til å komme tilbake om det skulle skje etter det også.

Utover det, så er jeg nysgjerrig på hva som gjorde at du endte med Panasonic-en :) Sortnivå? Jeg så en D7005 og en VT30 side om side på en Expert-butikk her, og selv om jeg så en klar fordel til VT30 for sortnivå, så synes jeg D7005-en hadde både klarere og lysere bilde.

Når det er sagt, hadde det ikke vært for problemene hadde jeg nok likevel gått for VT30, for jeg blir litt hypnotisert av sortnivå, men som jeg har sagt tidligere så ga jeg avkall på sortnivå for andre kvaliteter og angrer ikke på valget. Det viktigste er jo at man blir fornøyd selv :) Ønsker deg i alle fall lykke til med kjøpet og om du skulle oppdage noen sånne defekter håper jeg du lar både butikk og Panasonic få høre din mening :p

orso

Medlem
14 Nov 2008
10.719
5
38
hjw@broadpark.no skrev:
Er det slik å forstå, at hvis man vil slippe 3D (Noe jeg gjerne vil) så er det G30 som gjelder?

Har den like bra bildekvalitet på "2D" som de andre modellene?
(VT30, GT30, G30)

Er det noen andre vesentlige forskjeller?

46" modellen ligger på rundt 8000kr på mpx nå, det må vel være en bra pris :)
Jeg mener det ligger link til en test i denne tråden hvor det ble beskrevet forskjellen mellom GT30 og G30. GT30 var visstnok bedre på enkelte områder. Hvis det stemmer, så er forskjeller altså mer enn bare 3D.

Og VT30 er som Haugen nevner bedre på flere områder i forhold til de andre modellene.

pooh

Medlem
15 Feb 2010
12
0
0
Hej,

Har precis köpt en VT50 och undrar lite småsaker.

Behöver man köra någon CD skiva för att kalibrera skärmen eller går det att göra online automatiskt ?
Hur har ni andra gjort för att få "perfekt" bild ?
Ska skärmen stå på flera dagar i rad och köras med program från CD skiva ?

Något som kan tipsa om ett väggfäste till VT50 som inte kostar alltför mycket pengar.

Mvh

Gunnar 62

Medlem
7 Jan 2012
4
0
0
Panasonic

Jeg er helt ny her, mye bra å lese på dette forumet.

Kjøpte meg på anbefaling ny VT30 50 " rett før jul. Kan ikke si annet en at dette er nok den beste TV jeg har hatt. Slang også på en 310 blue ray, denne har så absolut stått til forventningene i sammen med TV:mrgreen:

Makan til bilde i 3D kan jeg ikke si jeg har sett på noe annet jeg kikket på i kjøpsprosessen 8)

Så Panasonic får en soleklar 6"er ifra meg :-D

fwtt

Medlem
26 Apr 2010
447
0
0
En annen ting jeg liker, som jeg har savnet på min Toshiba 32wl66z, Panasonic G10 og Panasonic G15 er muligheten til å slå tv'en helt av, herlig. :D

slc

Medlem
31 Jan 2005
8.045
0
0
pooh skrev:
Hej,

Har precis köpt en VT50 och undrar lite småsaker.

Behöver man köra någon CD skiva för att kalibrera skärmen eller går det att göra online automatiskt ?
Hur har ni andra gjort för att få "perfekt" bild ?
Ska skärmen stå på flera dagar i rad och köras med program från CD skiva ?

Något som kan tipsa om ett väggfäste till VT50 som inte kostar alltför mycket pengar.

Mvh

Grovkalibrering gjøres enten med bilder eller kalibrerings-DVDer du kan få kjøpt på steder de selger tv-er og film.

Finkalibrering må gjøres med et colorimeter, og det har liten hensikt å investere i et selv siden de rimeligste gjerne ikke har noen god nøyaktighet og de dyreste ligger fort opp i 20-30.000 og opp :) Det skal sies at VT30 (regner med det er 50VT30 du mener) ikke er noe vits å kalibrere før det har gått 1500 timer, fordi skjermen vil endre seg veldig mye de første 1500 timene og da hadde du måttet få en ny kalibrering etter det. Når du er klar for det er du best tjent med å kontakte en ISF-kalibratør om du har noen i området ditt.

lemonade

Medlem
31 Okt 2007
78
0
0
Grattis med ny tv Gunnar!:)

Angående grønne flekker så har jeg ikke fått testet testbildene som slc linket til. Men jeg skrudde fargenivået til null (sort/hvitt) og svitsjet fra kanal til kanal. Selv om jeg studerte bildet på nært hold så oppdaget jeg ingen grønne flekker/striper..har heller ikke lagt merke til andre eller lignende artifakter på de timene jeg har lagt bak meg med tv'en.

Likevel skammelig av panasonic å ikke ta et slikt utbredt problem alvorlig..en ripe i lakken for min del.

Hender av og til jeg har noe retention, f.eks. etter spill, tv-titting med tekst el.l.. Men det er ikke særlig sjenerende, og går over etter maks 5 min. Kanskje jeg har fått et panel fra en god batch..

jul1anr1k

Medlem
10 Jan 2008
166
0
0
Var på Elkjøp her om dagen, og de hadde hengt opp en 65" VT30 på veggen, som viste The Green Hornet i 3D. Alt så vel og bra ut gjennom 3D-brillene på noen meters avstand, men da jeg gikk nærmere (uten 3D-briller) kunne jeg se at bildet var svært kornete og jeg kunne se en slags "snøeffekt", hvor pixlene hoppet rundt på skjermen. Noen som skjønner hva jeg mener? Hva er dette, og er dette normalt? Det så ikke akkurat lekkert ut.

Schumacher

Medlem
4 Okt 2005
129
0
0
slc skrev:
Det er dessverre ganske rett observert. Jeg lurer selv litt på hvordan jeg skal gjøre dette her, men jeg lurer på om jeg bare skal returnere type før fristen for å returnere går ut og sjanse på en ny hver gang. Kan jo være jeg er heldig og finner en som ikke lider av dette på veien, siden det hevdes fra flere her at de har tv-er som ikke har dette problemet.

Du ser også omriss av lysere grønne flekker på grønne slides eller? Kan du i tilfelle prøve å forklare hvor på skjermen du ser dem?

Selv foretrekker jeg Cinema og Normal fargetemperatur. Faktisk noen ganger også modusen som heter Normal, men denne lider litt av brightness-hopp så til film er den sjelden aktuell for meg pga det. THX kan tenkes blir litt riktigere på sikt. Fargetemperaturen på tv-en vil falle ganske drastisk de første 1500 timene (fra ca. 6500K til 6000K)

Når det gjelder lys... VT30 er noe mørkere enn sånn forgjenger VT20 pga AR-filteret, samtidig som plasma igjen er ganske lite lyssterk i forhold til sine brødre i LCD-avdelingen. Dersom du har kommet fra LCD tidligere kan det godt være at du oppfatter det som mørkt pga dette. Selv kjører jeg Cinema og -4 på brightness og synes bildet er knall (vel, ok... nesten knall. jeg liker fremdeles ikke å se grønne flekker i bildet mitt :D)

-4 gir noe crush i de mørkeste detaljene, men jevnt over føler jeg bildet blir mer naturlig i hvert fall fra TV. Fra blu-ray derimot er det mer vanlig at jeg setter den på 0.

Nei jeg har hatt Plasma helt siden jeg gikk fra CRT til flat.
Forrige-en Pioneer PDP427XA er nå overtatt av barna på loftstua.

THX er grei synes jeg,men generelt for mørkt med alle dilldall-greier slått av.I dagslys så synes jeg bildet er innertier på DVB-S med THX og øko-modus på,da blir den lysere.Svart blir fremdeles svart med øko på,men lyse partier hever seg til det blir mer naturlig.
Samtidig så anbefaler jo alle her og i tester av omtrent alt inkl øko-modus skal være avslått.
Å øke kontrasten med øko-modus av synes jegb heller ikke gir bedre resultat.
Man kan jo alltids sette den i Profesjonell,men da er det jo så mange justeringsmuligheter spes med farger at man blir mer forvirret enn fornøyd.

Er denne Øko-modusen noe å stole på-at den justerer bildet fint med lys i skjermen opp mot lysforholdet i rommet?

MaW

Medlem
3 Aug 2008
7.587
0
0
Hvorfor bruker man testbilder for å LETE etter feil hvis man ikke ser noe feil ved bildet når man ser på tv/bluray? Det er vel ikke nødvendig å provosere fram noe mer, er jo veldig sjelden man sitter å ser på testbilder dagen lang..

Har foresten bestilt meg TXP46GT30, som midlertidig tv. Så bytter jeg ut når VT serien kommer med absolutt sort. ;)

rs_banditt

Medlem
21 Apr 2004
6.225
0
0
Dette er helt normalt på plasma skjermer. Uroligheten kommer av selve teknologien med fosfor celler som tenne/slukker. Som du selv har sett så ser en ikke dette med mindre enn er alt for tett på tvn for å se tv:)

slc

Medlem
31 Jan 2005
8.045
0
0
Schumacher skrev:
Er denne Øko-modusen noe å stole på-at den justerer bildet fint med lys i skjermen opp mot lysforholdet i rommet?

Det eneste svaret på dette spørsmålet er vel egentlig å prøve? :) Eco-mode gjør vel ikke noe annet enn å forsøke å justere etter lysforholdene det jeg vet, og om du synes det fungerer er det jo bare å la den være på. Det er jo heldigvis ikke sånn at innstillingene man velger forblir permanente. Jeg endrer stadig vekk på noen mindre småting avhengig av hva jeg ser på eller når på døgnet jeg ser det.

Men VT30-en gir generelt ut mindre lys enn gjennomsnittsplasmaen, så at den kan oppleves som mørk er derfor ikke rart. Dette har vel vært et av ankepunktene hos noen av de som har testet også, samtidig som AR-belegget påvirker innsynsvinkelen noe (mest opp/ned, ikke sidelengs). For meg er ikke det et problem siden jeg likevel liker at bildet er litt mørkt, og det er også derfor jeg aldri klarte å bli fornøyd med LCD :)

BjoRas

Medlem
26 Mai 2009
298
0
0
Kristiansand
De grønne flekkene blir mest synlige under gitte forutsetninger. Det å bruke testbilder er den kjappeste veien til å teste for problemet. De er selvfølgelig tilstede under film og TV-titting også, men du må vente til forutsetningene blir riktige.

fwtt

Medlem
26 Apr 2010
447
0
0
Det er helt normalt ja, jeg husker det godt med min G10 og G15, men da måtte jeg stå GANSKE nærme, men jeg merket ingenting når jeg satt i sofaen ca 1.7 meter unna. :)

Schumacher

Medlem
4 Okt 2005
129
0
0
Jeg har nå trykket og justert en del og funnet ut at denne Øko-modusen egentlig bare kjører opp kontrast og litt lys.I THX er kontrast 36 og lys 0 default-og hvis jeg smeller opp kontrasten til 50 så blir det minimal forskjell med å slå Øko av og på.
Hvis jeg i tillegg sette lys til +2-3,kontrast på 50 så ser man nsten ingen forskjell når man slår Øko av og på.

Men igjen,med THX på default og med Øko på,så blir det litt for lyst igjen kanskje.

slc

Medlem
31 Jan 2005
8.045
0
0
MaW skrev:
Hvorfor bruker man testbilder for å LETE etter feil hvis man ikke ser noe feil ved bildet når man ser på tv/bluray? Det er vel ikke nødvendig å provosere fram noe mer, er jo veldig sjelden man sitter å ser på testbilder dagen lang..

Det er et poeng å finne disse feilene mens man enda har mulighet til å returnere produktet. Når man ved en tilfeldighet oppdager det senere er det for sent. Har man først sett hvor på skjermen dette er så legger man også mye lettere merke til det.