Offisiell tråd for Optoma HD72i

hjalmarjalla

Medlem
18 Jul 2004
3.409
0
36
Noen som vet hvorfor det i brukermanualen side 25/26 under "Avansert bildekalibrering" henvises til eget justeringspunkt omtalt som "DCDi", hvor man kommer inn i en undermeny det man kan slå av/på "DCDi"-funksjonen, samt velge video/automatisk for "de-interlacing", samt "støyreduksjon" og "kantjustering".

På menybildet på selve projektoren finner jeg ikke disse alternativene, er jeg helt på jordet, eller er kan det være noe som er endret i softwaren til projektoren?

melle

Medlem
21 Jan 2004
1.439
0
0
hjalmarjalla skrev:
Noen som vet hvorfor det i brukermanualen side 25/26 under "Avansert bildekalibrering" henvises til eget justeringspunkt omtalt som "DCDi", hvor man kommer inn i en undermeny det man kan slå av/på "DCDi"-funksjonen, samt velge video/automatisk for "de-interlacing", samt "støyreduksjon" og "kantjustering".

På menybildet på selve projektoren finner jeg ikke disse alternativene, er jeg helt på jordet, eller er kan det være noe som er endret i softwaren til projektoren?
Jeg har menyen som vist i manualen.Bruker du HDMI/DVI?Kanskje dette valget bare kommer opp ved interlaced signal?

8 Mar 2006
184
0
0
Synes å huske at jeg ikke kunne komme inn i denne undermenyen, hvis jeg var tilkoblet digitalt med DVI kabel mellom DVD og pj. Prøv med en analog inngang f.eks. S-video.

jfinneru

Medlem
27 Jul 2003
16.250
0
36
51
du ser den når du er koblet til interlaced, for eksempel via komponent.

melle

Medlem
21 Jan 2004
1.439
0
0
Tiger skrev:
Hvor markert er forskjellene på bildet med og uten AI aktivert?
Har ikke sett så mange filmer enda,men kan ikke si at jeg oppfatter noe negativt med denne funksjonen.Syns heller ikke det er såå stor forskjell på kontrasten.
Viftestøyen littegrann bedre enn H-30.
Oppkoblet via s-video slet jeg med å få godt bilde,men via komponent var det andre boller :grin:
Interlaced signal er like minst like godt som progressive på min billige dvd.
Fargene syns jeg er fantastisk bra.
Mindre fornøyd med litt bildestøy i lyse parti,men alt i alt er jeg godt fornøyd.
Veldig lyssterk,og jeg forstår godt de testene jeg har sett som anbefaler grått lerret under 100"

jfinneru

Medlem
27 Jul 2003
16.250
0
36
51
Interlaced signal er like minst like godt som progressive på min billige dvd.

da sier du at projektoren har like dårlig bildebehandling som din billige DVD;) (eller like god;))

melle

Medlem
21 Jan 2004
1.439
0
0
jfinneru skrev:
da sier du at projektoren har like dårlig bildebehandling som din billige DVD;) (eller like god;))
Ja nettopp!Er jo helt nødt til å ta høyde for at utstyret jeg har ikke holder mål,ikke sant(Pioneer dv-380);-)
Hadde jeg hatt dvd'en din kunne jeg vært mer kategorisk.
Har du fått sett mer på denne?

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.114
102
63
53
Jessheim
Ut i fra det lille jeg fikk sett før ferien så så det ut til at projektoren hadde rimelig god bildebehandling. Interlaced så også bra ut i forhol til progressivt fra min svært dyre DVD-spiller. :wink:

Jimmbo

Medlem
21 Des 2005
333
0
16
Tiger skrev:
Hvor markert er forskjellene på bildet med og uten AI aktivert?

Hva anbefales og bruke - Til vanlig filmtitting, bør den være aktivert eller ikke? Kan ikke finne fullgod forklaring i brukermanualen + at jeg aldri har tatt i en pj før denne :)

Ak

Administrator
11 Des 2002
36.051
20
38
41
Du skal ha høyere kontrast med AI aktivert. (AI er en avansert lampemoduleringsfunksjon.) Du oppfatter ikke bildet som bedre med AI aktivert?

melle

Medlem
21 Jan 2004
1.439
0
0
Ak skrev:
Du skal ha høyere kontrast med AI aktivert. (AI er en avansert lampemoduleringsfunksjon.) Du oppfatter ikke bildet som bedre med AI aktivert?
Skal teste ut denne funksjonen litt grundigere,men så langt ser jeg knapt at den fungerer.

Jimmbo

Medlem
21 Des 2005
333
0
16
melle skrev:
Skal teste ut denne funksjonen litt grundigere,men så langt ser jeg knapt at den fungerer.

Det er nok nøyaktig samme konklusjon jeg sitter igjen med også... Har ikke prøvd dette veldig mye, men skal teste det ut etterhvert. Mye nytt å sette seg inn i - så ting tar tiiiid :smile:

Ak

Administrator
11 Des 2002
36.051
20
38
41
Denne funksjonen skal ikke gjøre "mer enn" å øke kontrasten fra 3500:1 til 5000:1 da, så noen revolusjonerende forskjeller er det uansett ikke. Et trenet øye bør likevel kunne se det.

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.114
102
63
53
Jessheim
Funksjonen gjør ikke noe annet enn å senke kontrasten faktisk. Image AI fungerer også kun når pæren kjører på "full gass", og da er tanken at pærespenningen varierer med filmmaterialet. Når funksjonen er aktivert låses naturlig nok muligheten til å satte pæren i økonomimodus. Altså korter en ned levetiden på pæren ved å bruke image AI.

Når jeg aktiverer Image AI øker lysutbyttet til et latterlig høyt nivå i lyse scener, mens de mørke scenene (og helt sorte testbilder) ikke blir i nærheten av like sort som når lampen står i økonomimodus. Dermed er den målbare kontrasten også dårligere ved bruk av Image AI. Ferdig D65 kalibrert (som var et lite h...... å få til) så måler denne enheten ca 2000:1 on/off kontrast. Med Image AI aktivert klarer den ikke mer enn rundt 1800:1. Funksjonen gjør altså lyst vesentlig lysere, men sortnivået går også fløyten samtidig. Jeg kan vel trygt si at lampemodeleringen ikke fongerer etter planen, i hvert fall ikke i denne enheten.

Etter all denne "sutringen" er det på sin plass å si at projektoren er veldig bra den, og aller best for de som skal ha den i stuen. Den er nemlig i lyseste laget for en mørk hjemmekino. Jeg vil si den er veldig lik HC3000, bare lysere. Litt bedre bildebehandling har den også. Gullprodukt for de som skal ha den i stue uten lyskontroll med andre ord, og da er det jo fint at den også håndterer TV-signaler helt ypperlig. Dedikert hjemmekino = HC3000. Projektor i stue (uten lyskontroll?) = H72i

melle

Medlem
21 Jan 2004
1.439
0
0
Gorm skrev:
Etter all denne "sutringen" er det på sin plass å si at projektoren er veldig bra den, og aller best for de som skal ha den i stuen. Den er nemlig i lyseste laget for en mørk hjemmekino. Jeg vil si den er veldig lik HC3000, bare lysere. Litt bedre bildebehandling har den også. Gullprodukt for de som skal ha den i stue uten lyskontroll med andre ord, og da er det jo fint at den også håndterer TV-signaler helt ypperlig. Dedikert hjemmekino = HC3000. Projektor i stue (uten lyskontroll?) = H72i
Da valgte jeg rett Pj til mitt bruk ser det ut til.Dersom du sier at den er like stille som HC3000 har du reddet kvelden :smile: .Jeg kan blende rommet helt,men jeg syns det er greit med litt lys i rommet av og til,spesielt ved tvtitting.Ellers tror jeg mange liker litt trøkk i bildet,selv om den kanskje er for lyssterk i enkelte sammenhenger.Det er jo et mindre problem at den er for lys i forhold til en som er for mørk ;-) .Du er vel enig med andre testere som anbefaler grått lerret(ihvertfall under 100")??

melle

Medlem
21 Jan 2004
1.439
0
0
Gorm skrev:
Ferdig D65 kalibrert (som var et lite h...... å få til) så måler denne enheten ca 2000:1 on/off kontrast.
Da tipper jeg at brilliant color må står på 0?Den blir jo lysere og lysere jo høyere på skalen en går.

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.114
102
63
53
Jessheim
Brilliantcolor står på 4. Over dette syns jeg den roter til hvitfargen, litt ala for høy kontrast.

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.114
102
63
53
Jessheim
Ak skrev:
På alle signaler? Hvordan opplever du støynivået?

vel, det er vel spesielt videosignalet som imponerer, altså TV-sendinger.

Den låser også utrolig raskt på forskjellige filmformater, og gjør da perfekt de-interlacing.

Støynivået er helt ok så lenge projektoren opererer i økonomimodus. Dette er som tidligere nevnt ikke mulig med True AI aktivert.