Offisiell tråd for Onkyo`s nye **7 serie - med bl.a TX-SR607, TX-SR707, TX-NR807

Eirik84

Medlem
17 Jan 2008
6.749
0
0
Anfield skrev:
En dedikert stereoforsterker med prosessorinngang i prisklassen under 10k overgår en surroundforsterker til godt over samme prisen. IMO. Har ikke testet ut direkte forforsterkerdel mot forforsterkerdel på akkurat denne, men min erfaring fra tidligere typer og modeller tilsier at dersom stereokvalitet er viktig, bør du heller kjøpe en rimeligere receiver og legge litt mer penger i en god integrert forsterker med prosessoringang. Ergo mitt valg av 707 fremfor de større modellene. Her i huset er det tokanalsoppsettet som har størst fokus.
Takker for svar!

Jeg trodde det samme, men fikk motsatt svar da jeg snakket med kundeservicen til Hifi Klubben.. Så lenge man hadde effektrinn av samme størrelse som den integrerte, så ville jeg ikke tjene noe på å ha en egen integrert til stereo/musikk-lytting.

Var noe som skurret i ørene mine men...

bad_ip

Medlem
4 Des 2008
707
0
0
Må si jeg er veldig fornøyd med min 807 så langt. Uten om noen småproblemer med nettverksoppkobling(tror det var modemet sin feil) så har alt fungert fint. Mangler bare noen skikkelig gromhøytalere til å teste med :p Når sitter jeg å prøver ut mediedelingen over trådløst. Funker veldig bra.

Men jeg et rart problem. Jeg har alle mine kilder koblet i 807 med HDMI, for så til TV(samsung 46" hd-ready lcd) via HDMI out. På min PC går det smertefritt og koble til HDMI og få ut lyd og bilde. Men på min samboers er det verre. Da blir det bare stående å blinke på pcskjermen og tv'n. Av og til kommer det opp "no signal" på reciver. Men det har fungert smertefritt før når HDMI gikk fra PC til TV. Jeg har prøvd og justere skjermoppløsning også, uten hell.

Noen tips?

thamule

Medlem
23 Jan 2005
1.292
0
0
Fekk ikkje heilt til optisk ut på pc'en så derfor lurer eg på om det er noko som helst som skjer med hdmisignalet frå det går inn i forsterkaren til det kjem ut att viss forsterkaren er instilt på "through"??
Viss ikkje der er noko kvalitetstap så gidder eg ikkje stresse med å få til optisk ut i staden for hdmi....

1. Og så har eg eit par spm om romkalibreringa. Hos meg har den justert ned alle kanalane. Koffor det? Kunne den ikkje i alle fall latt den eine stå på 0 og kalibrert dei andre etter det?

2. Når eg trykker "audio" på fjernkontrollen kan eg stille +/- på centerkanalen, den står på -6 dB no. Er det eg som har stilt på eller er det audyssey som har stilt centren til det???

Håpar nokon har litt meir peiling på denne receiveren enn eg har:D

Anfield

Medlem
18 Sep 2004
23.594
0
0
49
Forforsterkerdelen er sterkt undervurdert blant mange, ikke minst blant mange lesere på AVforum. Jeg for min del har erfart verdien i å tenke litt "source-first" i elektronikk-kjeden. Du får ikke bedre lyd enn du klarer å få ut av kilden, deretter gjennom forforsterkerleddet og så til effektdelen av forsterkeren. I dette landet synes jeg personlig at effektforsterkeren tildeles en alt for stor grad av "viktighet" i jakten på god lyd, mens kilde og forforsterker havner langt bak. Antall watt er bare et av flere viktige elementer med en forsterker, men har ofte et veldig stort fokus blant audiofile.

Mistorstå meg ikke, en effektforsterker er viktig, men ikke alt. Om du skjønner hvor jeg vil.... :)

htpc1080p

Medlem
6 Mar 2008
210
0
0
Hadde også samme problem med signal.Dette var med en HDMI kabel fra Clas Ollson,skiftet til en HDMI 1,3 spesifisert kabel og problemet var borte :)

Spajderman

Medlem
15 Okt 2008
502
0
0
thamule skrev:
Fekk ikkje heilt til optisk ut på pc'en så derfor lurer eg på om det er noko som helst som skjer med hdmisignalet frå det går inn i forsterkaren til det kjem ut att viss forsterkaren er instilt på "through"??
Viss ikkje der er noko kvalitetstap så gidder eg ikkje stresse med å få til optisk ut i staden for hdmi....

1. Og så har eg eit par spm om romkalibreringa. Hos meg har den justert ned alle kanalane. Koffor det? Kunne den ikkje i alle fall latt den eine stå på 0 og kalibrert dei andre etter det?

2. Når eg trykker "audio" på fjernkontrollen kan eg stille +/- på centerkanalen, den står på -6 dB no. Er det eg som har stilt på eller er det audyssey som har stilt centren til det???

Håpar nokon har litt meir peiling på denne receiveren enn eg har:D

Blir ikke noe kvalitetstap ved å koble gjennom forsterkeren nei, skjønner ikke helt hva du vil med optisk uansett? :S

Sannsynligvis har Audyssey et gitt lydnivå den kalibrerer etter, og viss anlegget står i et lite rom, eller høyttalerne av en annen grunn står nærme lytteposisjon senker den nivået på alle høyttalerne. Og det er Nok Audyssey som har satt senteren til -6dB.

Eirik84

Medlem
17 Jan 2008
6.749
0
0
Anfield skrev:
Forforsterkerdelen er sterkt undervurdert blant mange, ikke minst blant mange lesere på AVforum. Jeg for min del har erfart verdien i å tenke litt "source-first" i elektronikk-kjeden. Du får ikke bedre lyd enn du klarer å få ut av kilden, deretter gjennom forforsterkerleddet og så til effektdelen av forsterkeren. I dette landet synes jeg personlig at effektforsterkeren tildeles en alt for stor grad av "viktighet" i jakten på god lyd, mens kilde og forforsterker havner langt bak. Antall watt er bare et av flere viktige elementer med en forsterker, men har ofte et veldig stort fokus blant audiofile.

Mistorstå meg ikke, en effektforsterker er viktig, men ikke alt. Om du skjønner hvor jeg vil.... :)
Skjønner veldig godt hva du mener :)

Det som kilden eller forforsterkeren har "mistet" på veien, kan jo ikke gjenskapes av effektforsterkeren. Men nå har jeg ikke hatt noe særlig utstyr, så har derfor ikke fått sammenlignet recievere og stereoforsterkere selv..
Men med kun to kanaler og tenke på, så burde det jo være mer av budsjettet til forforsterker..

bad_ip

Medlem
4 Des 2008
707
0
0
Hm, mulig. Men rart det bare er den ene maskina som sliter. Laptop begge to. Så clas sine kabler støtter ikke 1.3?

Andre som har opplevd at dette er pga kabelen?

Gidder ikke legge mye penger i to nye kabler på endel meter når min pc fungerer utmerket, samtidig som jeg og hun benytter ps3 medie server.

Er det forøvrig mulig å spille av musikk på 807 mens bilde fra ps3/dekoder fortsatt når fram til tv?

thamule

Medlem
23 Jan 2005
1.292
0
0
Spajderman skrev:
Blir ikke noe kvalitetstap ved å koble gjennom forsterkeren nei, skjønner ikke helt hva du vil med optisk uansett? :S

Sannsynligvis har Audyssey et gitt lydnivå den kalibrerer etter, og viss anlegget står i et lite rom, eller høyttalerne av en annen grunn står nærme lytteposisjon senker den nivået på alle høyttalerne. Og det er Nok Audyssey som har satt senteren til -6dB.
Ja det er ei lita stove med høgtalarar nærme lytteposisjon så det forklarer nok saka. Takk for svar:)

Det eg tenkte med optisk var at eg mistentke kvalitetstap ved at bildet skulle gå gjennom receiveren, så eg tenkte det var lurast å sende bilde med hdmi direkte til tv og så sende lyd til receiver med optisk kabel. Men viss det ikkje blir noko kvalitetstap gjennom forsterkar så droppar eg det og sender alt gjennom hdmi. htpc -> Receiver -> TV. Takk igjen...

rasle

Medlem
9 Jun 2010
6
0
0
607 hjelp.

Heisann folkens. Totalt nybegynner her som trenger litt hjelp.

Har skaffet meg en Onkyo TX-SR607EB hjemmekinoreceiver og jeg har et Samsung 46" LED UE46B6050 Full HD-TV.. Har også en sånn HDPVR-dekoder sak fra Canal Digital.

Jeg har også 2 stk Audio Vector høytalere, disse er montert riktig bak på Onkyo'n.

Vel, jeg får ikke stort med lyd ut av greiene her.. jeg har kjøpt en optisk kabel, (ble anbefalt det for å slippe mye kluss med hdmi-kabler og slikt? )

Oppsettet jeg har nå går slikt:

Ps3 -> Hdmikabel -> TV
TV -> Optisk kabel -> Onkyo.
TV -> Hdmikabel - Onkyo Out-ting.. slikt at jeg kan få opp Setup-menyen på tv?

Forstod ikke allverdens av hva jeg skulle velge fordi jeg trodde det bare var å koble til den optiske kabelen og så var det bare tut og kjør.

Håper ikke jeg skrev dette altfor kronglete.

Mvh
David

FredrikC

Medlem
20 Des 2008
4.533
0
0
friskies skrev:

Da har jeg konkludert med at jeg har samme problem. Har forsøkt med forskjellige høyttalere, forskjellige kabler osv. Lyden særlig oppover i registeret forandrer seg totalt ved bi-amp, det er helt klart noe feil. Leverer min på garanti.

Jeg er heller ikke fornøyd med lyden denne presterer i stereo på egenhånd, så her må det nok til med et skikkelig effekttrinn + en beresford til musikk i stereo.
Ellers en bra reciever med utrolig mye funksjonalitet for pengene.

des163

Medlem
10 Des 2008
6
0
0
Problemene ved bi-amping av TX-NR807, har noen opplevd det samme med TX-SR707 ?

707 har tilsynelatende ikke fått noen firmware updates enda.

c-v

Medlem
29 Apr 2007
8.326
0
0
Noen andre som har opplevd lignende, eller om vet hva jeg kan gjøre for å fikse på dette:

Når jeg trykker på standby knappen, eller ON hvis den er av kommer det alltid et "smell" fra høyre surround høytaler.. jeg bruker 5.1 oppsett, og kjører med effekt på fronter og center, bruker ikke biamp.

hvis jeg f.eks trykker på pause under en film, eller når jeg slår receiveren av eller på kommer det altså et "POPP" eller "smell" om det kan kalles for det, fra Høyre surround, ingen andre plasser..

Jeg har tatt ned denne høytalen og sjekket at kabler var koblet riktig og skikklig, samt sjekket bak receiver at kabler står på riktig plass der også..

Bortsett fra dette ingen problem - hva kan gjøre dette?

virker også som dette smellet er høyere enn hva volumet til reicever er i, og følger heller ikke volumet - det virker å være " konstant " samme volum på dette "smellet"

håper på litt respons her!

Spajderman

Medlem
15 Okt 2008
502
0
0
des163 skrev:
Problemene ved bi-amping av TX-NR807, har noen opplevd det samme med TX-SR707 ?

707 har tilsynelatende ikke fått noen firmware updates enda.

Tipper 707`en ikke hadde dette problemet siden det ikke er sluppet noen firmwareupdate samtidig som til 807`en, men jeg er selvsagt ikke sikker.

MaW

Medlem
3 Aug 2008
7.587
0
0
prøver igjen:

Har nettopp kjøpt en 807.

Er det faktisk ikke mulig å se de måleresultatene Audyssey romkorreksjonen har gjort eller er jeg blind? altså EQ "mønstrene"

friskies

Medlem
21 Jul 2005
273
0
0
FredrikC skrev:
Da har jeg konkludert med at jeg har samme problem. Har forsøkt med forskjellige høyttalere, forskjellige kabler osv. Lyden særlig oppover i registeret forandrer seg totalt ved bi-amp, det er helt klart noe feil. Leverer min på garanti.

Problemet er at bi-amp-kanalene som driver diskantene har konstant ca 10db lavere nivå enn front-kanalene som driver basselementene. Derav den mørke lyden. Jeg mistenker at dette bare berører de tidligste firmware-versjonene, min har 1.05 mens 1.09 er tilgjengelig. For å sjekke hvilken versjon du har, hold inne Display og trykk på Standby (på forsterkeren, ikke fjernkontrollen). Leverte min til Elkjøp for å få det fikset.

thamule

Medlem
23 Jan 2005
1.292
0
0
Prøvde å koble 707'en til tuner og tv i dag via optisk kabel. Dette gjek IKKJE bra.

For det første så er "sloten" til den optiske kabelen i receiveren forferdelig dårlig. Begge to faktisk. Kabelen sit heilt laust og det er berre eit svakt klikk(ikkje eit typisk toslink-klikk) Den eine inngangen er bedre enn den andre så eg bruker den, men fy så trasig kabelen sat i hola.

Men lyden er ikkje bra heller. Får vel kun lyd når eg brukar all channel stereo og full mono og slikt. Og då kun i bakhøgtalarane. Framme er det av og til eg får til litt lyd ved å endre på "listening mode", men det skurrar og er helt jævlig dårlig.

Har prøvd å bytte kabel(identisk kabel, men er jo ein ny ein) og kilde(TV og tuner), men er samme problem med begge. andre som opplever dette/har forslag til løysing???

antiloop

Medlem
12 Jun 2004
19.849
0
36
50
avforum.no
rasle skrev:
Heisann folkens. Totalt nybegynner her som trenger litt hjelp.

Har skaffet meg en Onkyo TX-SR607EB hjemmekinoreceiver og jeg har et Samsung 46" LED UE46B6050 Full HD-TV.. Har også en sånn HDPVR-dekoder sak fra Canal Digital.

Jeg har også 2 stk Audio Vector høytalere, disse er montert riktig bak på Onkyo'n.

Vel, jeg får ikke stort med lyd ut av greiene her.. jeg har kjøpt en optisk kabel, (ble anbefalt det for å slippe mye kluss med hdmi-kabler og slikt? )

Oppsettet jeg har nå går slikt:

Ps3 -> Hdmikabel -> TV
TV -> Optisk kabel -> Onkyo.
TV -> Hdmikabel - Onkyo Out-ting.. slikt at jeg kan få opp Setup-menyen på tv?

Forstod ikke allverdens av hva jeg skulle velge fordi jeg trodde det bare var å koble til den optiske kabelen og så var det bare tut og kjør.

Håper ikke jeg skrev dette altfor kronglete.

Mvh
David

PS3 kobler du til med hdmi i Onkyo med inngangen som er merket med game f.eks.

Den optiske kabelen trenger du ikke hvis du bruker hdmi

Hdmi ut på onkyo til tv.

Velger du da "game" på fjernkontrollen skal du få bilde.