Offisiell tråd for Epsons nye EH-TW7300, EH-TW9300 og EH-TW9300W

Andreas21

Medlem
24 Okt 2006
9.368
9
38
Drammen
Hvilken type lerret er det du bruker Andreas.
Jeg har hatt den i kinoen noen dager og da på et Elunevision Reference Studio 4K 100 som er et 1.0 gain matt lerret. i 16x9 modus er det ca 110". Nå er den flyttet til kjellerstuen som er en lys stue med hvite vegger og tak, men jeg har 100% kontroll på lys utenfra. Der har jeg et 100" dnp Supernova 08-85 lerret og det funker utrolig bra.

I kinoen hadde 9300 35fl i lav lampe og min HW55 med ny lampe hadde ca 22fl i lav lampe.:eek:

antiloop

Medlem
12 Jun 2004
19.849
0
36
50
avforum.no
Takk for svar Gorm og Andreas. Vil en ha nytte av å bruke en Darbee på denne projektoren for enda skarpere bilde?

bigtor

Medlem
20 Sep 2003
3.630
0
0
Laksevåg
Jeg har hatt den i kinoen noen dager og da på et Elunevision Reference Studio 4K 100 som er et 1.0 gain matt lerret. i 16x9 modus er det ca 110". Nå er den flyttet til kjellerstuen som er en lys stue med hvite vegger og tak, men jeg har 100% kontroll på lys utenfra. Der har jeg et 100" dnp Supernova 08-85 lerret og det funker utrolig bra.

I kinoen hadde 9300 35fl i lav lampe og min HW55 med ny lampe hadde ca 22fl i lav lampe.:eek:
Er det 4K lerretet en god match?

larstroxler

Medlem
28 Nov 2013
29
0
0
Jeg skal handle inn mitt første prosjektor til min nybygde hjemmekino. Hele rommet er matt svart, med tilsvarende mørk laminat og mørkt teppe i fremkant. Jeg ser endel film, mye sport til tider og så vil det nok bli endel gaming. Jeg har vært i kontakt med Avshop og de har anbefalt meg V6 rammelerret 106" ( det jeg har plass til ) og en Epson 9300 kalibrert fra dem. Kasteavstanden er 3,5 - 3,8 m. Jeg har hørt mye bra om Sony HW65 og lurer på hvordan denne er kontra Epson 9300. Ups and downs til mitt bruk. Jeg leser at fordelen på Epson modellen er blant annet 4K på inngangen.

Beklager min uvitenhet, men er ganske fersk på dette feltet :)

Kohe321

Medlem
23 Feb 2016
247
0
0
@larstroxler Hvor langt unna lerret vil dere sitte i hjemmekinoen din? Etter hva Lygren sier på forrige side så bør man ha en sitteavstand på rundt 2x lerretsbredde med TW9300 grunnet noe mer synlig pikselstruktur fra LCD panelene. Om sitteavstanden er omtrent den samme som kasteavstanden til projektoren (som du sier vil være 3,5 - 3,8m), eller til og med enda nærmere som jo ofte er tilfellet, så vil nok dette lett bli litt for nært et 106" lerret med denne er jeg redd.

HW65 bruker derimot reflektiv LCD teknologi som har bedre piksel fillrate, noe som gjør at denne sitteavstanden ikke burde bli noe problem.

Sist redigert:

Andreas21

Medlem
24 Okt 2006
9.368
9
38
Drammen
Jeg skal handle inn mitt første prosjektor til min nybygde hjemmekino. Hele rommet er matt svart, med tilsvarende mørk laminat og mørkt teppe i fremkant. Jeg ser endel film, mye sport til tider og så vil det nok bli endel gaming. Jeg har vært i kontakt med Avshop og de har anbefalt meg V6 rammelerret 106" ( det jeg har plass til ) og en Epson 9300 kalibrert fra dem. Kasteavstanden er 3,5 - 3,8 m. Jeg har hørt mye bra om Sony HW65 og lurer på hvordan denne er kontra Epson 9300. Ups and downs til mitt bruk. Jeg leser at fordelen på Epson modellen er blant annet 4K på inngangen.

Beklager min uvitenhet, men er ganske fersk på dette feltet :)
Jeg sitter 3.7m unna et 100" lerret og ser ikke screendoor på 9300, man skal et stykke nærmere før det blir et problem og da kan man aktivere e-shift så blit det mye bedre.

kenti

Medlem
13 Feb 2004
14.446
0
36
avforum.no
Jeg sitter 3.7m unna et 100" lerret og ser ikke screendoor på 9300, man skal et stykke nærmere før det blir et problem og da kan man aktivere e-shift så blit det mye bedre.
Samme her, sitter rundt 3,5m fra 106", og det er ikke noe problem med screendoor. Selv uten e-shift aktivert. Kan nevne at jeg hadde HW50 tidligere, og fillrate er vel ikke veldig ulik HW65 vil jeg tro.

Ellers samsvarer mitt inntrykk av TW9300 godt med det Andreas21 skriver etter å ha hatt projektoren i ca en uke. Optikken virker veldig bra, og bildet er knivskarpt. Motorikken virker også ganske tight. Kommer nok til å kjøre uten e-shift på 1080P, da den oppleves en del skarpere på 1080P-materiale med denne deaktivert. Ellers fungerer det veldig bra på UHD.

Har også en HDFury Linker som jeg driver å forsker på, mest for å strippe HDR på UHD og beholde fargerommet. Har dog testet litt med UHD BT.2020 og HDR-modus1 på projektoren, og synes det fungerer ganske godt da projektoren leverer bra med lys på mitt hvite lerret som kun er 106". Så jeg får se hvorvidt jeg faktisk velger å fjerne HDR fremover.

Både skarphet og farger oppleves veldig bra, med bra trykk i bildet. Men en kommer desverre ikke foruten dette med sortnivået på LCD. Den er nok på høyde med HW50 som jeg hadde, kanskje noe bedre, men skulle gjerne sett at det var nærmere JVC-nivå...

Og en siste ting, projektoren er STOR!

Sist redigert:

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.318
171
63
42
www.avforum.no
2x lerretsbredde var/er kun en tommelfingerregel, og som tomler flest kan den gjerne bendes noe... ;) La oss si 1,5-2x lerrets bredde litt avhengig av hvor sensitiv en er for screendoor, mens altså SXRD / D-ILA som oftest - forutsatt at en liker å sitte omtrent INNI lerretsduken som jeg gjør - også kan funke på type 1x avstand...

Dette med sort er jo alltid noe en kunne ønske seg mer av, da kanskje med et lite unntak på JVC-projektorene som har kommet veldig langt i så måte (men mye vil selvsagt alltid har mer...). Samtidig, til prisen synes jeg TW7300 (gitt type en lys kjellerstue) og TW9300 (dedikert og semi-dedikert kinorom) gir god generell valuta. Sortnivået på 9300en oppleves ikke som elendig heller, bare så det er sagt, lystrykket bidrar også til å undertrykke effekten av den begrensede kontrasten noe i en hel del type scener, og husk også at en kan justere ned irisen en del slik at gulvet senkes og altså sortnivået bedres noe. Videre er korrekt maskering VIKTIG for å øke inntrykket av sort, altså maskere til cinescope når en ser cinescope materiale og vice versa til 16:9 om en har horisontal maskering / cinescope som utgangspunkt.

Sist redigert:

kenti

Medlem
13 Feb 2004
14.446
0
36
avforum.no
Ja, det er vel litt som RGB-flimmer; det er forskjell på hvor sensitive folk er for det... Sitter en på 1x avstand vil jeg tro at det kan bli plagsomt.

Det blir selvfølgelig litt ufair å sammenlikne en LCD mot D-ILA når det kommer til sortnivå, og jeg mener på ingen måte at TW9300 er dårlig. Til å være LCD er den riktig så bra, men det er som du sier, mye vil ha mer. Pakken Epson gir i TW9300 er vel umulig å slå på denne siden av 50K i dag vil jeg tro, så det er ingen tvil om at en trygt kan bruke floskelen "mye for pengene" her.

Maskering er alltid alfa-omega, og merker selv at PhantomHD-maskeringen på mitt lerret gir veldig økt opplevelse av sort. Det er i hovedsak i scener der mesteparten av skjermen er sort at man opplever at sortnivået lider. I de fleste andre scener opplever jeg sortnivået som bra (men fortsatt langt unna D-ILA :))

Nå skal det også sies at min projektor ikke er kalibrert enda, så det er sikkert en del å hente der. Gleder meg til jeg får rundt 100 timer på lampen slik at jeg kan få den kalibrert.

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.100
92
48
52
Jessheim
Det er også ekstreme forskjeller fra enhet til enhet. Langt større forskjell enn jeg er vant til fra f.eks Sony og JVC. Forskjellene går på fargerommet (primær og sekundærfarger), samt gamma og linearitet i gråskala. Noen enheter lar seg kalibrere veldig bra, mens andre er en solid utfordring før en sier seg "fornøyd"

Andreas21

Medlem
24 Okt 2006
9.368
9
38
Drammen
Det er også ekstreme forskjeller fra enhet til enhet. Langt større forskjell enn jeg er vant til fra f.eks Sony og JVC. Forskjellene går på fargerommet (primær og sekundærfarger), samt gamma og linearitet i gråskala. Noen enheter lar seg kalibrere veldig bra, mens andre er en solid utfordring før en sier seg "fornøyd"
Nå har jeg kun sett mitt eksemplar og den var ikke spesielt bra (helt ok, men ikke på Sony/JVC nivå) kalibrert ut av esken på mitt Elunevision lerret (har ikke kalibrert den på dnp enda), men etter en ganske kjapp kalibrering fikk jeg ganske bra resultat med lave Delta E avvik og relativt linear gamma. Måtte sette min på gamma 0 og endte da på en ok 2.3 gamma.

kenti

Medlem
13 Feb 2004
14.446
0
36
avforum.no
[MENTION=20]Gorm[/MENTION] owner-tråden på avsforum (si fra om det ikke er ikke å referere kilde) bekrefter det du sier om båndbredden på TW9300.) chipen ser bare ut til å støtte 10gbps, dvs 340mhz (og ikke 600mhz som er 18gbps). Det forklarer hvorfor en maks får 4k@24 4:2:2 10/12 bit på TW9300?

Sent from my S7 Edge

Sist redigert: