Offisiell tråd for Epsons nye EH-TW7300, EH-TW9300 og EH-TW9300W

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.316
171
63
42
www.avforum.no
Fått sett litt på TW9300 selv i dag, og det er ingen tvil om at Epson på denne serien har bygget om plattformen totalt; dette er noe heeeeelt annet enn TW9X00-serien så langt! Lysutbyttet er formidabelt, skarpheten likeså. Litt snodig dynamisk iris, men der leser jeg også av andre at det sannsynligvis er snakk om en bug som sikkert blir rettet en en firmware update. Sortnivået er jo selvsagt laaaaaaangt unna JVC, greit å understreke, men sikkert ikke veldig langt unna Sony HW65 som gjerne er segmentet denne konkurrerer i. Screendoor er imidlertid et tema til tross for 4K E-shift, faktisk til en viss grad som følge av den ekstreme skarpheten. En bør dermed ha litt avstand til lerretet, jeg tror 2x lerretets bredde nok kan være en grei tommelfingerregel, mens du på JVC og Sony (reflektiv LCD), samt selvsagt Epsons egne R-LCD, LS-10000, fint kan sitte så nærme som 1x lerretets bredde uten å plages av synlig pikselstruktur.

Ekstremt stillegående, kan knapt høres i ECO og medium mode, og selv i høy lampemodus er den relativt stillegående.

Totalt sett, minus litt irisbugg (dvs. den aktive irisen er p.t. for treig i responsen), ser dette ut til å være en svært konkurransedyktig plattform. I konkurranse med HW65 har den både motorisert zoom, fokus og lens-shift med stort omfang som i tillegg er superskarp som følge av helglass konstruksjon, kontrast som ser ut til å være noenlunde på pari, enda høyere lysutbytte og ikke minst støtte for UHD / 4K... Sony på sin side har et panel som viser mindre raster på kortere avstand som sitt største argument, men i mange oppsett er jo ikke dette veldig relevant. Tror Sony nok enten må ned i pris på HW65en sin eller alternativt komme opp med et alternativ fort som svint om de ikke vil tape store andeler til Epson fremover........

Kohe321

Medlem
23 Feb 2016
247
0
0
Denne skal vel også være veldig godt egnet til gaming da den har en inputlag som er så lav som 25-28ms? :)

@lygren Apropos dette med pikselstruktur, så stemmer det ikke helt at 1x lerretbredde er nok for 1080p med R-LCD, ihvertfall ikke for meg? Jeg sitter nemlig 2,7m unna et 2m bredt lerret, og om jeg har brillene på så kan jeg såvidt skimte "jaggies" i kanter og en subtil pikselstruktur med min LS10000 når den er i native 1080p modus. Om jeg de-fokuserer bildet litt så forsvinner det, men dette er selvsagt uaktuelt, så løsningen er enkelt og greit å bruke e-shift til enhver tid.

Hadde en JVC X5000 i kinoen en stund og denne hadde litt bedre fillrate, men jeg kunne allikevel se selve pikslene og "jaggies" i kanter fra samme sitteavstand med den også. 1080p er rett og slett ikke nok piksler til å lage et glatt og filmaktig bilde fra denne avstanden virker det som?

Noe som er litt dumt, da det blir hakket mer "smell" i bildet uten e-shift, som vel bla. kommer av at ansi-kontrasten synker litt når e-shift glasset aktiveres.

Sist redigert:

kenti

Medlem
13 Feb 2004
14.446
0
36
avforum.no
Har selv fått opp TW9300 i taket nå, og hentet en HDFury på Avshop tidligere i dag. Skal bli spennende å forske litt videre på dette, og det som folket rapporterer lover veldig bra. Dere som har peiling på HDFury Linker sammen med denne; uten at jeg har sjekket dette enda, hvilke innstillinger bør aktiveres i HDFury for å fjerne HDR?

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.316
171
63
42
www.avforum.no
Sitter ca. 3m unna mitt 3,3m brede lerret med en JVC X5000 og tenker fint lite på struktur fra denne. Det er klart; kildematerialet har jo ofte sin begrensning, men prosesseringen på JVCene er jo eksemplarisk i så måte. Har aldri testet LS10000 på samme avstand. Viktig å nevne; når jeg for øvrig sitter 3m unna et 3,3m bredt lerret er det for SPESIELT INTERESSERTE! :) Jeg synes det funker gull, men har alltid likt å fylle store deler av synsfeltet med bilde. I de fleste settinger og for veldig mange andre er 2x lerretets bredde det riktige, og der funker som nevnt disse LCD-projektorene fra Epson glimrende... :)

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.316
171
63
42
www.avforum.no
Har selv fått opp TW9300 i taket nå, og hentet en HDFury på Avshop tidligere i dag. Skal bli spennende å forske litt videre på dette, og det som folket rapporterer lover veldig bra. Dere som har peiling på HDFury Linker sammen med denne; uten at jeg har sjekket dette enda, hvilke innstillinger bør aktiveres i HDFury for å fjerne HDR?
...har ikke fått testet dette selv, men vet [MENTION=20]Gorm[/MENTION] har eksperimentert litt med disse... Er visst litt "kål", tror beskrivelsen hans var noe i retning av "her stiller du som gratis betatester mens produsenten utvikler softwaren"... Uansett skal det være fullt mulig å slå av HDR-flagget men samtidig beholde DCI-P3 fargerom / 4K ved bruk av denne lille hendige saken.

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.100
92
48
52
Jessheim
Jeg har kjørt stort sett standard innstillinger i Linker, men under EDID Manager har jeg brukt Custom 10. Denne beskrives som noe ala "4K60-420 12-bit BT.2020 All Sound"

Sent fra min iDings, via Tapatalk

kenti

Medlem
13 Feb 2004
14.446
0
36
avforum.no
[MENTION=20]Gorm[/MENTION]
Se der ja, nå fikk jeg 12bit 4:2:2 BT.2020 SDR.

UB900 konverterer også HDR "Dynamic Range Conversion Output".

Ak

Administrator
11 Des 2002
36.041
16
38
40
Er det slik at TW9300 automatisk benytter fargefilter(et) for å kunne vise (tilnærmet) bt.2020 gamut dersom signalstrømmen inneholder HDR-flagg?

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.316
171
63
42
www.avforum.no
Fått testet litt mer nå, og Epsonen har bl.a. en mulighet for å tweake HDR til lavere effekt ala den funksjonen Sony har introdusert på sin siste generasjons 4K-projektor (VPL-VW550). Default er nivå II som tilsvarer 1000 nits max, men en kan også justere ned til enten Nivå I som tilsvarer 500 nits, samt også SDR (100 nits) og i tillegg to (tullete) nivå III og IV som da tilsvarer hhv 4000 og 10.000 nits hva nå det skulle være godt for...

Ved å justere ned HDR fra default II til I, kjøre projektoren på max guffe samt kjøre "bright cinema" (= feil fargetemp uten kalibrering) synes jeg HDR som sådan gir en viss effekt. Alt over gir glissen dynamikk selv på et moderat stort 106" lerret.

Dette er først gang jeg har sett HDR fra en projektor med en effekt som faktisk gir bildet noe positivt, og da spesielt kanskje fordi Epsonen i utgangspunktet har litt begrenset sortnivå og dermed har godt av de boostene HDR kan gi i lyse objekter i scener med blandet innhold.

En kan som nevnt også justere inn SDR fra HDR-feeds, noe jeg ikke har fått testet nevneverdig. Spørsmålet er jo da om remappingen i Epsonen er bedre eller dårligere enn den en potensielt kan kjøre fra HDfury / UHD-spilleren.

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.316
171
63
42
www.avforum.no
Er det slik at TW9300 automatisk benytter fargefilter(et) for å kunne vise (tilnærmet) bt.2020 gamut dersom signalstrømmen inneholder HDR-flagg?
Ja, filteret aktiveres automatisk om du enten kjører med eller uten HDR-flagget, men viser jo da DCI P3 innenfor BT2020 containeren. Epsonen viser sånt sett DCI P3 med svært god margin (>100%), hvilket i teorien skal gjøre det mulig å kalibrere seg inn til et perfekt "P3" resultat mot de fleste lerreter. Her er nok Epsonen en av de aller beste, hvilket skyldes en ny teknologi introdusert i denne siste generasjonen som filtrerer lyset på en ny måte.

Kohe321

Medlem
23 Feb 2016
247
0
0
Intern HDR til SDR remapping er jo en kanonbra feature, vel forutsatt at remappingen gjøres like bra som UHD spillerne klarer da. Hadde vært interessant å sett en A/B mellom Epson's egen remapping og Panasonic UB900, som foreløpig er spilleren på markedet som gjør HDR til SDR best. :)

Regner med at LS10500 som snart kommer også vil ha de samme funksjonene her?

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.316
171
63
42
www.avforum.no
Korreksjon @ak, snakket med [MENTION=20]Gorm[/MENTION] og du må ha projektoren i cinema eller dci cinema for å aktivere DCI P3 gett... ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

kenti

Medlem
13 Feb 2004
14.446
0
36
avforum.no
Det er ikke noe som heter dci cinema, @lygren. Antar at du mener "Digital Cinema"?

Vil det si at man ikke får utnyttet DCI P3 fargerommet med eksempelvis "Natural", men må bruke "Cinema" eller "Digital Cinema", @Gorm?

Edit: For å svare meg selv, ja :)

[FONT=&quot]The EH-TW9300 also includes a cinema filter that is placed in the light path from the selection of modes "cinema" and "digital cinema".[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]This technical solution is to widen the gamut of the projector to match to the reference color space DCI-P3.[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]As a corollary, when you place an obstacle in the path of light, it causes a drop in light output.[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]The brightness of the movie mode is measured at 493 lumens in "eco" mode and 682 lumens in "up" mode.[/FONT]

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.100
92
48
52
Jessheim
Det er korrekt. Uten cinema filteret tilsvarer ytterpunktene i fargerommet Rec.709. Manglende fargemetning kompenseres da bare med saturation (økt lysstyrke på fargekanalene)

Sent fra min iDings, via Tapatalk

kenti

Medlem
13 Feb 2004
14.446
0
36
avforum.no
Så i en fransk test nå at for å ikke miste for mye lys anbefaler de følgende:
HDR settings:
We saw in the test, switching SDR / HDR is automatically managed by the TW9300W in Cinema modes and Digital Cinema but a corollary significant loss of brightness, limiting the size of HDR images at lower bases 2m20. However, there is an alternative: the TW9300w can "force" the HDR signal. It is therefore sufficient to select the "natural" way of its strong 1653 lumens lamp way "up" and then select the color space and the BT2020 HDR1 mode, all this having taken care to position your UHD BR player on a range extended RGB and HDMI input on your broadcaster in the same configuration. This is an intermediate solution which has the drawback of not using the right gamut but the visual effects provided by the brightness gain is significant and we highly recommend this configuration.
Hva anbefaler du egentlig å gjøre her, [MENTION=20]Gorm[/MENTION]: Natural med force av fargerom som beskrevet over, eller Cinema/Digital Cinema med HDFury linker satt opp med EDID 10 (4K60-420 12-bit BT.2020)?

Eller et tredje alternativ, Natural og HDFury med EDID 10?

Sist redigert:

kenti

Medlem
13 Feb 2004
14.446
0
36
avforum.no
Nå følger det jo ikke med 3D-briller til TW9300, og det er sikkert greit for å holde prisen nede. Og 3D for mange er jo veldig elsk/hat. For min egen del synes jeg det er greit å ha muligheten, så kommer til å skaffe meg noen RF-briller også til denne projektoren.

Har fra før IR-versjonen av Xpand, som har fungert bra. Heller mot RF-versjonen, men har sjekket følgende. Noen som har erfaringer med hva som kan fungere bra med Epson?

Shortlist:
- Originalbrillene
- Xpand 3D Lite
- Quantum3D G5
- Dimensional Optics 3ACTIVE

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.100
92
48
52
Jessheim
Kommer an på kildematerialet. Men motorisert optikk, samt støtte for 4K og HDR på inngangen, er vel tungtveiende argumenter?

Ellers har vel akkurat Andreas21 byttet fra HW55 til TW9300 i "lille-kinoen" sin, så han kan kanskje dele litt inntrykk?

Andreas21

Medlem
24 Okt 2006
9.368
9
38
Drammen
Kommer an på kildematerialet. Men motorisert optikk, samt støtte for 4K og HDR på inngangen, er vel tungtveiende argumenter?

Ellers har vel akkurat Andreas21 byttet fra HW55 til TW9300 i "lille-kinoen" sin, så han kan kanskje dele litt inntrykk?
Den har som du sier motorisert optikk og er 4K klar, i tillegg er den mye skarpere og har mye bedre optikk enn HW55. Den oppleves også som mer dynamisk enn HW55 noe som vel kommer av høyere ANSI kontrast (350:1 +). Den har også samme eller noe høyere lysstyrke i lav lampspenning enn det HW55 har i høy. Den har også 20 trinn på den manuelle irisen som gjør at men kan sette den lysstyrken man liker. Kontrastmessig er den vel omtrent lik som en ny HW55, så det blir spennende å se hvordan dette utvikler seg. Mitt eksemplar har den beste konvergensen (helt perfekt og så og si uten kromatisk abberasjon er den også) jeg noen sinne har sett på en 3 chips løsning og er milevis foran min RS600 og 500000kr Sim2 maskiner jeg har sett, veldig imponerende! Jeg er veldig fornøyd så langt.

Bakdelen den har er at den er LCD basert og de negative sidene det medfører som lavere pixel tetthet (ikke noe prob i mitt oppsett på 3.5m unna 100") og ikke forseglet lightengine som kan forårsake dust blobs. Pixel tettheten kan forbedres med å aktivere e-Shift som igjen har noen negative sider som at den støyer litt og gir et litt softere preg på bildet uten at det er veldig fremtredende. Irisen oppleves også som veldig treg, men det kan kanskje forbedres ved ny firmvare, men hvis jeg ikke husker feil har dette vært en svakhet hos Epson også tidligere, jeg har valgt å slå av irisen.

Kommer til å teste den litt mer nøye etterhvert og poste litt mer her.