Nytt Prosjekt - Min første dedikerte hjemmekino

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.089
167
63
Jeg har gått over til å bruke Emby og så bruke Kodi med Emby plugin. Da har en databasen i Emby og slipper å la Kodi ta seg av database og skraping. Synes Emby har høyere kvalitet på bilder.

Emby kan kjøres på selve NAS og så bruker man Kodi som klient, med plugin.
Emby bruker også tmdb som kodi bruker som default for scraping, du kan laste ned andre scraping tilbydere til kodi også, men du scraper sannsynligvis fra
the open movie database ? Enig med deg at der greit med bibloteket en annen plass, men jeg har nesten navngitt alle filene mine korret så Kodi finner alt og bilder helt fine. Det er enkelte filmer som har dårlig bilde, men da endrer jeg det, enten så gjør jeg det hos tmdb eller legger inn eget.

Saarg

Medlem
3 Apr 2007
658
16
18
Emby bruker også tmdb som kodi bruker som default for scraping, du kan laste ned andre scraping tilbydere til kodi også, men du scraper sannsynligvis fra
the open movie database ? Enig med deg at der greit med bibloteket en annen plass, men jeg har nesten navngitt alle filene mine korret så Kodi finner alt og bilder helt fine. Det er enkelte filmer som har dårlig bilde, men da endrer jeg det, enten så gjør jeg det hos tmdb eller legger inn eget.
Hadde ingen problemer med at Kodi ikke fant filmene heller. Var mer at jeg da unngikk å kjøre en SQL database og at det ble problemer med databaseversjon i Kodi når enkelte klient ble oppdatert, men andre ikke. For eksempel ved testing av RC versjoner.

Når det gjelder bilder, så bruker Emby fanart.tv, ihvertfall her. Tror ikke jeg har forandret på det. I Kodi brukte jeg standard skraping, og forandret aldri hvor den hentet bilder fra.
Emby støtter vel samme navn på filer som Kodi.

Men for å koke det ned til en essens, så foretrekker jeg Emby for å administrere biblioteket og for bruk på mobile klienter og Kodi som avspiller siden den kan konfigureres slik en vil utseende messig.
Hadde også tenkt å nevne at jeg merkelig nok bruker Emby på Egreat, men år droppe det slik at vi ikke sporer helt av i tråden her 😁
Får heller ta den diskusjonen når jeg hører anlegget ditt!

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.713
65
48
Kodi har liten kontroll over hva kinesiske fabrikanter putter på boksene sine. Men det er vel en diskusjon for en annen tråd
Windows feks har kontroll fordi de nekter folk å bruke programmet til piracy. Det finnes i regelverket deres.

Kodi har ikke noen regler, er åpen Kode/System

Og eneste de sier er at de selv ikke oppfordre til piracy.

Det er forskjell. De aksepterer om folk vil benytte dettil piracy.

Grunnen er sikkert at de tjener solide cash på at Kodi program brukes i tv-bokser.. i USA og EU.

Sent fra min AGS-W09 via Tapatalk

albfro1977

Medlem
4 Feb 2007
84
65
18
Tenkte jeg skulle oppdatere status. Mangler litt som lyd dør ut av kino, oppsett av crestron styringen og en del små ting. I tillegg så må jeg nok få meg ny prosjektor snart da bilde ikke helt er iht lydbilde. Som jeg er fornøyd med (kan helt sikkert også forbedres). Vedlagt noen bilder

IMG_0635.JPG
IMG_0636.JPG
IMG_0637.JPG
IMG_0638.JPG
IMG_0639.JPG
IMG_0640.JPG
IMG_0643.JPG
IMG_0645.JPG

Sent from my iPhone using New Forum mobile app

Henning

Medlem
3 Feb 2003
4.752
0
36
Hvordan lyder det etter kalibrering? Fornøyd? Det er jo ikke så mange/noen som kan måle seg med dette på forumet her tror jeg. Surround og atmos høyttalere for en liten halv mill er ambisiøst:-D

albfro1977

Medlem
4 Feb 2007
84
65
18
Hvordan lyder det etter kalibrering? Fornøyd? Det er jo ikke så mange/noen som kan måle seg med dette på forumet her tror jeg. Surround og atmos høyttalere for en liten halv mill er ambisiøst:-D
Har akkurat kommet hjem fra ferie så må være ærlig å si at jeg har ikke fått testet så mye enda. Jeg må også si at jeg har ikke betalt 0,5 mill for de 16 surround/atmos høyttalerene 😏 jeg er nok for gjerrig til det

Henning

Medlem
3 Feb 2003
4.752
0
36
Du får dele noen inntrykk når du har fått hørt titt... Kan anbefale Atmos sporet på Alita: Battle Angel UHD platen....

Skjønner det men hvis en ser ren listepris som er det som deles på forumet så er det uansett ambisiøst for bak og tak rekka, og regner med at Mark Levison blokkene og ikke minst prosessoren kostet noen kroner :)

Uansett fantastisk flott gjennomført prosjekt og rom. Egeninnsats eller innkjøpte tjenester?

albfro1977

Medlem
4 Feb 2007
84
65
18
Du får dele noen inntrykk når du har fått hørt titt... Kan anbefale Atmos sporet på Alita: Battle Angel UHD platen....

Skjønner det men hvis en ser ren listepris som er det som deles på forumet så er det uansett ambisiøst for bak og tak rekka, og regner med at Mark Levison blokkene og ikke minst prosessoren kostet noen kroner :)

Uansett fantastisk flott gjennomført prosjekt og rom. Egeninnsats eller innkjøpte tjenester?
Mye egeninnsats men har fått tømmermann og eletrikker til å utføre det jeg ikke kunne selv. Mark levinson har jeg hatt i 15 år de brukes til 5.1 systemet i kjellerstuen med Revel Studio høyttalere som jeg har hatt like lenge. Det er trukket rundt 400 meter med høyttaler kabler til ett rack. Prosessoren kjører et 13.4.6 systen og et 5.1 system. Må nå få opp styringen og eventuelt et NAS system så blir jeg forhåpenligvis happy

albfro1977

Medlem
4 Feb 2007
84
65
18
Klart de ikke krever minimum 1200 watt :)

Bruker samme Crown/JBL forsterker selv på mine «M2» og 300 watt holder fint, ikke minst siden du nok også høypasser de.

Effektmessig ville jeg vært mer bekymret for 4x600 (?) på subene. Men for all del det vil nok også fungere supert, Crown DCI/JBL SDA er supre forsterkere
Bruker jo 6 x 300 w på front rekken (3 stykk M2). Det funker greit for min del.

Henning

Medlem
3 Feb 2003
4.752
0
36
Mye egeninnsats men har fått tømmermann og eletrikker til å utføre det jeg ikke kunne selv. Mark levinson har jeg hatt i 15 år de brukes til 5.1 systemet i kjellerstuen med Revel Studio høyttalere som jeg har hatt like lenge. Det er trukket rundt 400 meter med høyttaler kabler til ett rack. Prosessoren kjører et 13.4.6 systen og et 5.1 system. Må nå få opp styringen og eventuelt et NAS system så blir jeg forhåpenligvis happy

Flott ser det ut og låter helt sikkert også fantastisk. Er ikke mange komplette JBL Synthesis anlegg i landet. Etter det jeg forstår så er 80/90% av Bluray/UHD mikser gjort i sound stage med Synthesis oppsett.

Har JBL Syntesis "sertifiserte" forhandlere og kalibrerings kompetanse her i Norge? Er det gjort en SFM kalibrering av subbene. Endte du opp med en i hvert hjørne?

albfro1977

Medlem
4 Feb 2007
84
65
18
Flott ser det ut og låter helt sikkert også fantastisk. Er ikke mange komplette JBL Synthesis anlegg i landet. Etter det jeg forstår så er 80/90% av Bluray/UHD mikser gjort i sound stage med Synthesis oppsett.

Har JBL Syntesis "sertifiserte" forhandlere og kalibrerings kompetanse her i Norge? Er det gjort en SFM kalibrering av subbene. Endte du opp med en i hvert hjørne?
Det måtte komme opp noen fra Danmark å utføre kalibreringen jeg kjøpte deler av anlegget fra firmaet som hadde JBL i Norge men resten fra Danmark. Subbene ble plassert i hvert hjørne. Alle høyttalere skal være kalibrert. Det tok sin tid da det er totalt 23 høyttalere.

albfro1977

Medlem
4 Feb 2007
84
65
18
Noen som har noen tips på musikk streamer for å koble til anlegget mitt? Jeg har sett på Sonos Connect men ser at utgangene på den kanskje er en smule gammeldags.. tips og erfaring hadde blitt satt stor på

sirant

Medlem
24 Jan 2010
6.961
12
38
Vet ikke budsjett, men jeg kjører Roon via PC. De har også egne streamer maskiner, utrolige fleksible og brukervennlig. Fletter sammen tidal og egen musikk på nas/hdd til ett arkiv.

sirant

Medlem
24 Jan 2010
6.961
12
38
Da trenger du bare en PC som kjører roon core, så kan du streame rett i prossessor via nettverket tror jeg. Så bruker du mobil eller nettbrett som fjernkontroll osv.

sirant

Medlem
24 Jan 2010
6.961
12
38
Anbefaler virkelig. Programmet koster litt da, men er den beste løsningen jeg har funnet. Sjekk noen videoer på youtube så ser du litt hvordan det virker.

Står også noen gode forklaringer på hjemmesiden til Roon. :)