Nytt Prosjekt - Min første dedikerte hjemmekino

albfro1977

Medlem
4 Feb 2007
88
65
18
Er det streamer?

Jeg er happy med Kodi boks, tror den heter Mxq pro+ 4k.

Er mye pirat TV program og kopi filmer og fishy musikk streaming da.. ER vel sånn med alle Kodi bokser.

Men jeg bruker den bare til Hbo, NRK og YouTube, surfing og Litt Spotify, samt har endel tekno og hiphop på den, og noen gamle filmer jeg lastet ned når det var lovlig.

Jeg klarer ikke å få surround ut, bare Pro logic.
Kan hende det er Yamaha som er for gammel, men jeg får Dolby Digital fra Netflix bluray.

Kostet kun 499 kr på CDON.
Tanken er å rippe blueray uten noe tap av kvalitet. Så jeg er ikke på jakt etter en streamer

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.113
199
63
Det går, jeg har 1400 blu ray filmer i nettverket mitt. 4k atmos osv.

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.113
199
63
Hei, er det noen her som kjenner til https://zappiti.com/zappiti_player_resellers.html

Jeg har vurdert kaleidescape men deres produkt kan man bare kjøpe filmer i UK eller USA. (Jeg kan løse dette med et VPN til en addresse i UK). Men jeg føler produktet er dyrt i forhold til hva du får. Så er jeg ikke typen til å gjøre dette selv via en PC og NAS :)

Noen tips på andre produkter eller produktet jeg nevnte ovenfor?
Er det en streamer du vil ha? Eller skal du rippe filmene selv, som du skriver lengre ned her? Altså du må jo uansett ha en Pc for ripping. Skal du ha en enkel løsning som fungerer greit til fremvisning av filmer, er nvidia shield tv en grei sak for det, da bruker du kodi appen eller plex til det.

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.828
84
48
Det er derfor jeg nevnte Kodi boks, for jeg har mange DVD filmer på den.

Og om du har bluray ripps så kan du ha de på NAS og styre fra KODI Streamer,hjemmenettverk.

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.828
84
48
Kodi er ganske kult, pent Utseende, og pene covere og sjangre du kan putte filmene i.

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.113
199
63

Og om du har bluray ripps så kan du ha de på NAS og styre fra KODI Streamer,hjemmenettverk.
Jepp, men han skriver at han ikke vil ha pc ol. I systemet, men en streamer som du nevner. Men han må ha filmene en plass, da kan en server være løsningen. For min del så ripper jeg alle filmene på pcen som jeg har på Kontoret og så har jeg en server på 40TB stående. Jeg bruker pc i min kino men har også en nvidia shield, shield en er jo veldig bruker vennlig og har alle features du trenger for film osv (takler 4k, atmos osv) den er vel ennå den streameren med nyest hardware på markede( i prisklassen 0-3000kr.), selv om den også begynner å bli gammel.

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.828
84
48
Skulle hatt Nivea selv, men ble billig Android boks her.

Sent fra min AGS-W09 via Tapatalk

albfro1977

Medlem
4 Feb 2007
88
65
18
Jepp, men han skriver at han ikke vil ha pc ol. I systemet, men en streamer som du nevner. Men han må ha filmene en plass, da kan en server være løsningen. For min del så ripper jeg alle filmene på pcen som jeg har på Kontoret og så har jeg en server på 40TB stående. Jeg bruker pc i min kino men har også en nvidia shield, shield en er jo veldig bruker vennlig og har alle features du trenger for film osv (takler 4k, atmos osv) den er vel ennå den streameren med nyest hardware på markede( i prisklassen 0-3000kr.), selv om den også begynner å bli gammel.

Er dette noe å vurdere?

Saarg

Medlem
3 Apr 2007
667
22
18
Hvis du har en PC allerede, så kan du jo kjøpe en ekstern blu-ray drive og rippe filmene til disk eller NAS med makemkv. Da blir det ingen kvalitetstap.
For å konverter HDR til SDR skikkelig, så er det vel bare PC med madvr som gjelder.
Egreat sine mediaspillere har HDR til SDR konvertering men den er visst ikke så bra som det man får i Panasonic uhd spillerene. Jeg bruker Egreat og har ikke sett noen forskjell fra Panasonic UB400 spilleren jeg har. Men jeg er absolutt ikke en video ekspert.

Jeg ville heller gått for en NAS som er laget av noen som hovedsaklig lager NAS og ikke fra noen som driver med mediaspillere.

Hvis du bor i området rundt Oslo kan jeg vise deg hvordan du ripper disker med makemkv.

Jeg har ikke testet Zapitti sine spillere, men det er få som er perfekte.

Saarg

Medlem
3 Apr 2007
667
22
18

Kodi har ikke noe med selve hardwaren å gjøre og hva de som lager boksene legger inn av pirat dritt.

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.828
84
48
Kodi har ikke noe med selve hardwaren å gjøre og hva de som lager boksene legger inn av pirat dritt.
Nei men et/en eller annen ting må det være siden de får lov til å selge de med Kodi I Europa...

albfro1977

Medlem
4 Feb 2007
88
65
18
Hvordan er lyden i rommet da?
Har aldri testet noe slik, men det ser jo fin ut på papiret. Men dersom du har en pc med blu-ray drev kan du klare deg med en vanlig nas.
Makemkv er gratis program og gjør jobben utmerket og ikke minst veldig enkelt i bruk, som nevnt over av @Saarg .
Og hvilket interface bør jeg da bruke? Jeg satt tidligere opp et media center hvor jeg brukte https://www.mymovies.dk/ men det var et styr.

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.113
199
63
Du kan som nevnt over bruke Kodi, det scraper filmene dine og du får et oversiklig kartotek
Kodi kan brukes på pc, streamer bokser osv, du bare linker banen der filmene ligger eks. en NAS.
Eneste viktige er å navngi filmene riktig slik at det ikke blir feil scanning osv.
Det er noe innstilinger men jeg bruker ca 3 minutt på å få kodi til å scanne kartotek, rette innstilinger for bilde og lyd.

https://kodi.tv/blog

Saarg

Medlem
3 Apr 2007
667
22
18
Nei men et/en eller annen ting må det være siden de får lov til å selge de med Kodi I Europa...

Kodi har liten kontroll over hva kinesiske fabrikanter putter på boksene sine. Men det er vel en diskusjon for en annen tråd 🙂

Saarg

Medlem
3 Apr 2007
667
22
18
Du kan som nevnt over bruke Kodi, det scraper filmene dine og du får et oversiklig kartotek
Kodi kan brukes på pc, streamer bokser osv, du bare linker banen der filmene ligger eks. en NAS.
Eneste viktige er å navngi filmene riktig slik at det ikke blir feil scanning osv.
Det er noe innstilinger men jeg bruker ca 3 minutt på å få kodi til å scanne kartotek, rette innstilinger for bilde og lyd.

https://kodi.tv/blog
Jeg har gått over til å bruke Emby og så bruke Kodi med Emby plugin. Da har en databasen i Emby og slipper å la Kodi ta seg av database og skraping. Synes Emby har høyere kvalitet på bilder.

Emby kan kjøres på selve NAS og så bruker man Kodi som klient, med plugin.