Nylig kjøpt 5,1 sett, ønsker råd

10 Jan 2019
1
0
0
Hei! har nylig kjøpt meg et surround set fra B&W. Dette består av
2 stk B&W DM602 S2 fronter.1 stk B&W CC6 S2 senter.2 stk B&W bak/bokhylle høyttalere.1 stk Boston Acoustics 8" subwoofer.
Har nå en liten problemstilling ang forsterker,
Fra tidligere har jeg en Sony STR-DH100 forsterker og har også muligheten til å kjøpe en harman kardon avr 5500 for 400kr som jeg har hjemme nå og tester.
Planen var at jeg kunne få koblet sony forsterkeren opp til å drive fronthøyttalerne da dette er 2 stk B&W dm602 s2 som er ganske tungdrevne. Problemet er at jeg ikke har fått dette til, og har ikke klart å lese meg fram til hvorfor.
Jeg har en liten teori om at grunnen er at begge forsterkere må ha pre out/pre in kanaler å koble sammen? Det er kun harman kardon forsterkeren som har dette

Har prøvd å koble senter og fronthøyttalere til avr 5500, og selv uten resten av surround høyttalerne spiller den lavt og relativt uklart.

Hybris

Medlem
24 Okt 2003
10.959
0
36
Heisann,

Sony-forsterkeren din har ikke støtte for å bli koblet opp slik du ønsker. Du trenger en effektforsterker til dette, eller som du sier en forsterker med pre in.

Hvis det ikke er noe galt med AVR5500 og du har koblet ting riktig så skal du få greit med lyd ut av den. Så hvis den spiller "lavt og uklart" har du trolig enten koblet feil på noe vis eller så er det noe galt med den.

Kanskje du kan beskrive/forklare hvordan dette er koblet opp så langt, og hvilken kilde du tester musikk/lyd fra.

Kan vel også nevne at den senteren der ikke er spesielt god (har hatt den selv). Så skal du få klar og grei tale må du trolig skru opp lyden med senteren endel, prøv hvertfall 2-3dB. Du kan også å teste å finne en funksjon for "night mode" eller "dynamic range" og skru dette opp til low eller mid eller hva det måtte finne på å hete på din forsterker.