Nye diskanter - gått ut av produksjon

Hektor

Medlem
12 Jun 2010
1.311
0
0
God kveld!

Kjøpte ett par B&W 2004 på loppemarked og diskantene er sprengt. Optimist som alltid satser jeg på at delefilter er ok, og satser på å finne erstatninger (originale reservedeler ikke lenger å få tak i).

Hva skal man se på når man leter etter erstatning? Sensitivitet, diameter og frekvensområde?

Takk for eventuelle svar.

Halvor

Medlem
7 Jun 2005
2.051
0
36
Hektor skrev:
God kveld!

Kjøpte ett par B&W 2004 på loppemarked og diskantene er sprengt. Optimist som alltid satser jeg på at delefilter er ok, og satser på å finne erstatninger (originale reservedeler ikke lenger å få tak i).

Hva skal man se på når man leter etter erstatning? Sensitivitet, diameter og frekvensområde?

Takk for eventuelle svar.
Det beste vil være å finne et datablad på de originale elementene eller i det minste følsomhet, nominel impedans og FS,
da kan du lete etter noe med lignende data, send en e-post til B&W, spør også eventuelt om de kan anbefale en erstatning.

Hvis B&W ikke kan hjelpe, ville jeg uansett forsøkt å finne en som passet
best mulig fysisk i kassa, hvis den du finner har høyere følsomhet, kan den enkelt dempes med 2 motstander i et L dempeledd.
Dette blir jo uansett prøving og feiling. Men det blir 100% sikkert uendelig mye bedre en å spille
musikk på en høyttaler med defekte diskanter, selv om det ikke blir 100% lik lyd som tidligere,
de kan jo med litt flaks bli bedre også!