Nye D-ILA JVC projektorer 2018/2019 (DLA-N5, DLA-N7)

didrik nilsen

Medlem
13 Mai 2010
1.832
27
48
MadVR er stort sett set and forget akkurat som en avansert UHD BD spiller, og satt opp riktig fungerer det meget bra. Jeg har hatt flere problemer med enkelte BD/UHD BD spillere som låser seg enn jeg har hatt med min MadVR PC.

At innstillinger på MadVr bare er synsing viser at du har liten til ingen erfaring med det... ;)

For meg er det synsing helt klart, da jeg ikke har satt meg inn i dette. Jeg kan regne med at det har tatt mange testtimer med MadVR for å få det slik du og Ola har det nå.

Så langt så kan ikke jeg si at jeg ser verdien, da bilde ikke blir så mye bedre i mine øyne, heller kanskje bitte bitte små marginer. Men ja ser klart noen gode fordeler med en satans kraftig PC for avspilling film. Ser at kraftig prosessorkraft og prosessering kan gjøre bilde bedre på mange måter.:confused:

Andreas21

Medlem
24 Okt 2006
9.368
9
38
Drammen
Så det du sier er at vi kan komme hjem til deg å sjekke ut perfekt tone-mapping via MadVR Andreas? Jeg er i alle fall klar når/om du inviterer
Sier ikke at det er perfekt, men MadVr analyserer hvert frame og tonemapper etter de data den måler, i tillegg kan man måle filmene på forhånd så MadVr har data liggende i en fil som den da bruker til tonemappingen. Madshi som står bak utvikler også dette absolutt hele tiden og det har bare blitt bedre over tid og vil bli enda bedre i fremtiden. At dere er skeptiske er helt greit for meg og jeg kan forstå det da jeg også var det før jeg begynnte å bruke det for et par år siden, men jeg ser ingenting som kan måle seg med MadVr for øyeblikket.

Sist redigert:

didrik nilsen

Medlem
13 Mai 2010
1.832
27
48
Etter det jeg har sett klarer jeg ikke å se noe særlig forskjell på noe som helst da kun fra hva jeg mener. Men små marginer kan det være både i positiv og negativ favør på begge. Det er grunnen til at jeg ikke har gått over til PC og MAD VR enda.

Jeg må overbevises personlig, det har ikke skjedd enda, men sier aldri aldri :)

J.P

Medlem
6 Jan 2005
1.451
2
38
Dere som har sett og allerede har litt erfaring med de nye modellene fra JVC, kan man gå så langt som å konkludere med at de nye JVCène gjør en bedre HDR jobb/tone mapping sammenlignet men de siste spillerene til Panasonic ?

Andreas21

Medlem
24 Okt 2006
9.368
9
38
Drammen
Dere som har sett og allerede har litt erfaring med de nye modellene fra JVC, kan man gå så langt som å konkludere med at de nye JVCène gjør en bedre HDR jobb/tone mapping sammenlignet men de siste spillerene til Panasonic ?
Etter det jeg har lest av testen til Chad B av RS3000 og hørt fra brukere er at tonemappingen fungerer greit, men den fører til heving av sort noe som ikke er bra og som fører til et flatere/tristere bilde. Chad B sammenlignet med en selvkalibrert custom curve og det fungerte mye bedre. Sammenlignet med Panasonic spillerne vet jeg ikke...

J.P

Medlem
6 Jan 2005
1.451
2
38
Etter det jeg har lest av testen til Chad B av RS3000 og hørt fra brukere er at tonemappingen fungerer greit, men den fører til heving av sort noe som ikke er bra og som fører til et flatere/tristere bilde. Chad B sammenlignet med en selvkalibrert custom curve og det fungerte mye bedre. Sammenlignet med Panasonic spillerne vet jeg ikke...
Ok, takker for svar. Spennende å følge med på utviklingen ang HDR, og uansett gledelig at ting begynner å gå seg til på projektor fronten. Kan jo også tenkes at JVC kan finpusse tone mappingen sin via fremtidige oppdaterringer.
Det sagt virker det som han Chad B har lagt ned et solid stykke arbeid med HDR via PC, men tenker vel også litt som Didrik over her at det hele blir litt voldsomt og kostbart for å få til den siste meter`n.

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.218
131
63
41
www.avforum.no
Har nå fått lekt meg med en N7 i en grei uke på ISE messen i Amsterdam, der den ble satt opp med en Panamorph DCR linse på et 3,5m bredt UltraWeave V6-lerret i Alcons demorommet. Alle mediefiler måtte "tone mappes on the fly" ettersom Egreat-spilleren ikke sender metadata. Sammenlignet med f.eks. Sony er det jo himmel og hav forskjell på tone mappingen på disse nye JVCene. Eksempelvis Ready Player One, som selv på en VW5000 fra Sony så ekstremt flat ut selv med HDR-slideren satt til max (+ max laser), var den full av dynamikk på JVCen, og helt uten utbrenning i hvitt selv med slideren på nesten max. Klart, noen klipp kunne tendere til å brenne ut litt i hvitt i forsøket på å gi litt ekstra "punch", og mange måtte ned til type +7-8 for å fungere, men folk var generelt veldig imponert over generelt trøkk og ikke minst skarphet, så det er tydelig at ting beveger seg i riktig retning for HDR på projeksjon.

Tror nok også at madVR med adaptiv tone mapping kan være skikkelig gromt for øvrig, så for folk som liker å tune litt ekstra skal en ikke se bort fra at det kan være en veldig god løsning. Samtidig er det etter mitt syn veldig viktig at HDR mappingen fungerer bra "ut av esken" for de 99% andre som ikke orker en HTPC... Spiller en av via Panasonic-spilleren der metadata er inkludert synes jeg stort sett JVCen ser ut til å takle det aller meste, men perfekt er det nok ikke da det jo er så ekstremt mange varianter av mastring på disse HDR filmene. Leser også at toppmodellen til Panasonic, UB9000, har fått en egen HDR mapping for projeksjon som de visstnok har utviklet i samarbeid med JVC. Litt rart kanskje å "dobbelt tonemappe", men det som da skjer er at Pannyen først mapper til et lavere nivå, og at JVCen dernest tar over og mapper det resterende (ned til enten 350 og 500 nits tror jeg det er snakk om). Har ikke testet hvordan det funker i praksis, men verdt å "sjekke ut" sikkert. Ser dessverre ikke ut som UB420 / 820 får denne projektor-modusen som UB9000 har fått, uten at det trenger å være så viktig...

Summa summarum er det vel uansett slik at HDR må være det aller drøyeste formatet som noen sinne er lansert med tanke på overall kompabilitet og stabilitet, makan til surr skal en lete lenge etter når det tar åresvis for proffe displayprodusenter å klare å vise materialet på en grei måte. Sony håper jeg virkelig gjør noe rundt dette snart, for testet igjen å kjøre HDR rett inn på en Sony, og selv med HDR slideren på maks er det jo helt totalt flatt, både i topp og bunn. Sonyene krever med andre ord en Panny eller tilsvarende, og da selv toppmodellene, for å kunne vise HDR, noe som jo er overraskende fra et selskap som tross alt er kjent for å være gode på nettopp prosessering. Samtidig sier det jo en del om HDR som format......

J.P

Medlem
6 Jan 2005
1.451
2
38
Kan du si litt mer om DCR linsen/prosesseringen til JVC ?
Også flere bilder:)

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.218
131
63
41
www.avforum.no
Kan du si litt mer om DCR linsen/prosesseringen til JVC ?
Også flere bilder:)
Vi måtte kjøre på med max zoom, max lens shift og i tillegg kjøre linsen helt på max 1.4 ratio (avstand / bildebredde) pga rommets begrensede dybde, men til tross for utfordrende forhold så ting svært bra ut. Litt shading helt i ene hjørnet og litt nederst som følge av zoomforholdet ble litt for ekstremt i kombinasjon med lens-shiften satt helt til bunn, men vi fikk stort sett maskert dette ut. Litt pinchusion på sidene ble det jo, men også det kan en redusere ved å gi linsa litt hyggeligere forhold å jobbe under.

Til bruk mot DCR linsen er det anamorfisk modus "C" som benyttes i JVC projektoren. Denne både da strekker bildet horisontalt slik at hele bildebrikken på 4096 piksler utnyttes i bredden, samt da vertikalt som til slutt squeezes til et 2.40:1 formatert bilde i linsa. Vi målte 23-25% økt lysstyrke via linsa (av / på), men det skal jo være 38%, så får se om jeg klarer å forstå regnestykket... 23-25% er uansett en hyggelig boost.

Ellers var det såpass mye å gjøre på messa at jeg ikke rakk å ta alt for mye bilder dessverre, men her er et bar bilder Bjørn Erik (BEF) tok...

Screen Shot 2019-02-12 at 13.18.39.png

Screen Shot 2019-02-12 at 13.19.16.png

Screen Shot 2019-02-12 at 13.19.23.png

Screen Shot 2019-02-12 at 13.19.31.png

Screen Shot 2019-02-12 at 13.19.39.png

Screen Shot 2019-02-12 at 13.20.01.png

Drem

Medlem
5 Jan 2003
129
2
18
Några som kör N7 här? Jag har upptäckt en issue med min N7 och den dynamiska irisen. Efter ca 45min - 1 timme så börjar den helt plötsligt att stänga ner väldigt mycket i mörka scener. Om jag skulle jämföra med något, så ser den ungefär ut att stänga ner så mycket som en aperture på -10. Jag kör aperture på 0. När detta inträffar så är det bara en omstart av projektorn som får dynamiska irisen tillbaka till normal operation. Det jag brukar göra i det läget, istället för att hålla på och starta om projektorn, är att stänga av den dynamiska irisen och köra på manual.

Distributören i Sverige säger sig ha varit i kontakt med JVC teknikerna och de säger att detta skall fixas i nästa firmware. Det jag undrar är ifall någon annan N7-ägare här har upplevt problemet? Gäller kanske också NX-9, och N5 (vet inte om den har dynamisk iris?)

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.052
70
48
51
Jessheim
Vi har ikke merket dette på demo-projektorene, men skal være våken i forhold til iris issues. N5 har også dynamisk iris, men kun den som sitter etter engine (i optikken). Når dette skjer hos deg, fungerer fortsatt dynamisk iris? I så tilfellet så er det den indre irisen (sitter mellom lampe og engine) som låser seg i lukket posisjon

Drem

Medlem
5 Jan 2003
129
2
18
Vi har ikke merket dette på demo-projektorene, men skal være våken i forhold til iris issues. N5 har også dynamisk iris, men kun den som sitter etter engine (i optikken). Når dette skjer hos deg, fungerer fortsatt dynamisk iris? I så tilfellet så er det den indre irisen (sitter mellom lampe og engine) som låser seg i lukket posisjon
Ja när detta händer så fungerar den fortfarande, men just i mörka scener så stänger den alldeles för mycket. Den "låser" sig alltså inte. I ljusa partier så går den hela vägen upp som den skall. Det är den yttre irisen, jag ser i fronten hur den stänger ner mycket mera då denna händer. Eftersom det alltid sker jusf 45min - 1tim in så vill jag tro att det handlar om något minnesproblem. DI algoritmen felar på något sätt. Kanske någon minnesbuffert som strular. Bara en teori..Men jag hoppas att JVC vet vad de pratar om när det säger att detta skulle fixas i nästa firmware. Jag har installerat 2.05 men den löste iaf inte problemet. Får hoppas på nästa version..Det är dock konstigt att ingen annan har sett detta fenomen, eller jo, en person på det amerikanska forumet hade sett något liknande, men inte att det händer gång på gång som på min enhet.

Sist redigert:

Drem

Medlem
5 Jan 2003
129
2
18
JVC vill titta på min projektor och kommer att byta ut den. Den svenska distributören inväntar en ny till mig, men de är just nu restnoterade. Verkar inte bli förrän i Juli-Augusti :(

• Wow
Reactions: Gorm

Drem

Medlem
5 Jan 2003
129
2
18
Då har jag fått en ny N7. Allt fungerar perfekt. Byggdatum på denna är Juni -19. En fantastisk bild :love:

• Like
Reactions: Gorm

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.218
131
63
41
www.avforum.no
Da ser det ut som JVC vil slippe en godnyhet for alle N-serie eiere; https://translate.googleusercontent....Upt9ZOsjOKqbTg - Frame Adaptive HDR. Dette har en jo allerede i f.eks. madVR eller Lumagen prosessorene, men krever da enten en HTPC eller en kostbar prosessor som nå blir unødvendig om JVC leverer et system som da fungerer tilfredsstillende. Står i den italienske pressemeldingen at firmwaren blir tilgjengelig i november.

• Like
Reactions: Ak