Nye D-ILA JVC projektorer 2018/2019 (DLA-N5, DLA-N7)

Flay

Medlem
5 Sep 2005
1.091
0
36
48
Bergen
Trikset er å også se på 0-5 % etter kalibrering. Gama kan være feil der. Eksempel her, sist jeg kalibrerte så var 2,6-2,7 fra 0-5% da 10% var 2,3.En C6 vil også klare dette, men unøyaktigheten gjør som blir sagt" fabler i blinde". Til deg Flay, HDR på projektor er ikke det optimale enda, Jeg selv foretrekker fortsatt BD SDR, men har man god tonemapping i avspillerspiller eller projektor så har det klart noe for seg. Samt vil se meget bra ut. På JVC 5900 vil det lønne seg å bruke SD kalibreringen og tonemappe i avspiller. Nye Panasonic eller Oppo 203 så blir dette meget bra.
Takk Didrik, Jeg har en del HDR disk, og vil gjerne nytte de :)
Plan var å kjøpe en N5, men det er kun noe dager før kino er ferdig, og den er ikke tilgjengelig så det må bli 5900 + UB820 for meg

didrik nilsen

Medlem
13 Mai 2010
1.831
26
48
Takk Didrik, Jeg har en del HDR disk, og vil gjerne nytte de :)Plan var å kjøpe en N5, men det er kun noe dager før kino er ferdig, og den er ikke tilgjengelig så det må bli 5900 + UB820 for meg
En N5 er klart helt rå, da med autotonemapping for UHD 4K HDR men rå er også en X5900. Hadde jeg vært deg hadde jeg gått for en X7900, da denne vil bli priset i Norge også rimeligere enn den har vært. I andre land er denne faktisk langt under pris på X5900 da ny pris. Men helt klart masse godt bilde for pengene med en X5900 også nå til en hyggelig pris. Hovedforskjellen er hvor svart "svart" er, samt noen farge filtrere og dobbel iris. Har kjørt side ved side test og hovedforskjellen er mest kun svart. Ekte 4K vil være noe klarere og renere. Ta med en kalibrering på kjøp uansett hva du velger, Gorm vet hva han driver med her, så ingen fare.

Flay

Medlem
5 Sep 2005
1.091
0
36
48
Bergen
X7900 er bedre selvfølgelig, med det blir en del mer penger også for en "mens man venter" projektor.
Bare å se hva Avshop tilby meg på mandag :)

(Gorm leser den sansyngligvis) :)

Sist redigert:

didrik nilsen

Medlem
13 Mai 2010
1.831
26
48
X7900 er bedre selvfølgelig, med det blir en del mer penger også for en "mens man venter" projektor.Bare å se hva Avshop tilby meg på mandag :)(Gorm leser den sansyngligvis) :)
Hvis det er kun man venter projektor, så er det nok en løsning :)

Shallow_

Medlem
21 Mar 2005
9.458
31
48
43
[MENTION=15340]Didrik[/MENTION]:

Litt OT men har dere nå mer kunnskap og utstyr til 4k kalibrering slik at jeg på min x500 kan få noe mer tilpasset isteden for bare benytte 1080p/bluray kalibreringen til 4k ?

Flay

Medlem
5 Sep 2005
1.091
0
36
48
Bergen
men hvis kalibrering gjelde mer farger gamma osv, har det veldig mye å sier om dette 2k eller 4k ?

Andreas21

Medlem
24 Okt 2006
9.368
8
38
Drammen
@Didrik:

Litt OT men har dere nå mer kunnskap og utstyr til 4k kalibrering slik at jeg på min x500 kan få noe mer tilpasset isteden for bare benytte 1080p/bluray kalibreringen til 4k ?
Din X500 kan ikke kalibrerers til 4K HDR og konverterer du til SDR er det bare å bruke SDR kalibreringen noe som også de fleste gjør med de nye HDR projektoren og tonemapper heller i avspiller/prosessor som de nye Panasonic UHD spillerne og Lumagen videoprosessorene eller som jeg gjør i MadVR. Om SDR kalibreringen din er god eller ikke kan ikke jeg uttale meg om, men er den gammel vil det lønne seg å ta en rekalibrering.

Det du ikke kan benytte deg av er WGC som er det videre fargerommet, det kan heller ikke en X5900 gjøre fullt ut da den ikke har filteret storebrødrene har, men jeg personlig bruker det ikke da det stjeler noe lys. Men er konverteringen til fra bt2020 bt709 god så er ikke forskjellen stor i mine øyne.

Shallow_

Medlem
21 Mar 2005
9.458
31
48
43
Jeg er ikke interessert i noen HDR kalibrering nei.

Jeg er fremdeles veldig fornøyd med siste kalibreringen som Didrik gjorde, og er svært fornøyd med 4k avspilling på SDR kalibrering.

Men føler alikevel at det mangler litt detaljer i mørke scener på 4k kontra bluray.

Nå er jeg enda på ub700. En kompis tok med sin ub820 hit som vi testa, men syntes ikke den gjorde noe spesielt for å rette opp dette.

Det jeg lurer på er jo da om det nå finnes 4k kalibrerings disc slik at man kan gjøre en sjekk av SDR kalibreringen gjennom 4k kildeveien og evt. gjøre justeringer dersom den ikke matcher helt med SDR fra bluray ?

Shallow_

Medlem
21 Mar 2005
9.458
31
48
43
Det har vel ikke nødvendigvis det, men det kan vel være ting i SDR konverteringen med spiller og HDfury som gjør at ¤K SRD ikke blir 100% likt 1080p/Bluray SDR, derfor jeg lurer på om det finnes noen måte nå å sjekke og evt korrigere dette til på en egen setting til 4k SDR avspilling.

Andreas21

Medlem
24 Okt 2006
9.368
8
38
Drammen
Jeg er ikke interessert i noen HDR kalibrering nei.

Jeg er fremdeles veldig fornøyd med siste kalibreringen som Didrik gjorde, og er svært fornøyd med 4k avspilling på SDR kalibrering.

Men føler alikevel at det mangler litt detaljer i mørke scener på 4k kontra bluray.

Nå er jeg enda på ub700. En kompis tok med sin ub820 hit som vi testa, men syntes ikke den gjorde noe spesielt for å rette opp dette.

Det jeg lurer på er jo da om det nå finnes 4k kalibrerings disc slik at man kan gjøre en sjekk av SDR kalibreringen gjennom 4k kildeveien og evt. gjøre justeringer dersom den ikke matcher helt med SDR fra bluray ?
Mange 4K filmer har litt blackcrush sammenlignet med BD filmen og det har nok noe med at det er mye forskjellig når det kommer til sortpunkt i 4K masteringen, Lucy er et godt eksempel på dette med mye blackcrush. Så lenge man konverterer til SDR og man har satt opp projektoren riktig til det er det ikke altid man kan gjøre så mye med dette problemet, noen filmer kan man øke brightness et par klikk, men for mye så hever man sortpunktet til projektoren og da dreper man jo dynamikk. Så lenge ikke 4K filmene følger samme sortpunkt (som BD filmene bare i 10 bit) og lysstyrke i mastering prosessen vil dette by på problemer dessverre og ingen 4K kalibrerings disk vil hjelpe.

Shallow_

Medlem
21 Mar 2005
9.458
31
48
43
Mange 4K filmer har litt blackcrush sammenlignet med BD filmen og det har nok noe med at det er mye forskjellig når det kommer til sortpunkt i 4K masteringen, Lucy er et godt eksempel på dette med mye blackcrush. Så lenge man konverterer til SDR og man har satt opp projektoren riktig til det er det ikke altid man kan gjøre så mye med dette problemet, noen filmer kan man øke brightness et par klikk, men for mye så hever man sortpunktet til projektoren og da dreper man jo dynamikk. Så lenge ikke 4K filmene følger samme sortpunkt (som BD filmene bare i 10 bit) og lysstyrke i mastering prosessen vil dette by på problemer dessverre og ingen 4K kalibrerings disk vil hjelpe.
Men hva er det da denne tonemappingen gjør ?

Andreas21

Medlem
24 Okt 2006
9.368
8
38
Drammen
Men hva er det da denne tonemappingen gjør ?
Tonemappingen gjør om din SDR gamma (power gamma) til HDR gamma (PQ) og om den tonemappes i spiller eller projektor er det samme, men akkurat nå så fungerer det best i eksterne enheter. Og om du tonemapper i projektor eller spiller vil forskjellig sortnivå og lysstyrke alltid være et problem da det vil kreve forskjellig tonemapping til hver mastering. Nå så fungerer det ok med mange eksterne og når de nye JVC projektorene kommer sannsynligvis ok internt. Fordelen med dynamsik tonemapping er at lysstyrken tas hensyn til og tonemappingen blir bedre, men så vidt jeg vet tar den ikke hensyn til forskjellig sortnivå da dette ikke flagges i metadata og da får man problemer med at noen filmer vil ha blackcrush, noen filmer vil ha hevet sortnivå og noen vil ha riktig sortnivå. Dette er også et problem i BD filmer som ikke burde være noe problem i noen av formatene, så lenge de er masteret til videolevel er sortnivået 16 i 8 bit og 64 i 10 bit, men det viser seg at det dessverre er et problem og vil fortsette å være det...

Det som uansett er viktig er at man har kalibrert riktig enten om tonemappingen gjøres intern eller eksternt.

Så lenge vi ikke ser på display som klarer å vise 4K filmer uten tonemapping (det vil si at de klarer den lysstyrken som filmen er masteret til) så er tonemappinig alfa og omega for en god opplevelse av 4K HDR film. Men så lenge de ikke klarer å sette sortnivået riktig vil vi alltid oppleve de problemene du opplever. En annen ting er hvis man tonemapper feil og får alt for lite lys til reference white vil man også oppleve blackcrush da lysstyrken blir alt for lav til de mørkeste detaljene, men da vil også filmen totalt oppleves som mørk.

Sist redigert:

Shallow_

Medlem
21 Mar 2005
9.458
31
48
43
Tonemappingen gjør om din SDR gamma (power gamma) til HDR gamma (PQ) og om den tonemappes i spiller eller projektor er det samme, men akkurat nå så fungerer det best i eksterne enheter. Og om du tonemapper i projektor eller spiller vil forskjellig sortnivå og lysstyrke alltid være et problem da det vil kreve forskjellig tonemapping til hver mastering. Nå så fungerer det ok med mange eksterne og når de nye JVC projektorene kommer sannsynligvis ok internt. Fordelen med dynamsik tonemapping er at lysstyrken tas hensyn til og tonemappingen blir bedre, men så vidt jeg vet tar den ikke hensyn til forskjellig sortnivå da dette ikke flagges i metadata og da får man problemer med at noen filmer vil ha blackcrush, noen filmer vil ha hevet sortnivå og noen vil ha riktig sortnivå. Dette er også et problem i BD filmer som ikke burde være noe problem i noen av formatene, så lenge de er masteret til videolevel er sortnivået 16 i 8 bit og 64 i 10 bit, men det viser seg at det dessverre er et problem og vil fortsette å være det...

Det som uansett er viktig er at man har kalibrert riktig enten om tonemappingen gjøres intern eller eksternt.

Så lenge vi ikke ser på display som klarer å vise 4K filmer uten tonemapping (det vil si at de klarer den lysstyrken som filmen er masteret til) så er tonemappinig alfa og omega for en god opplevelse av 4K HDR film. Men så lenge de ikke klarer å sette sortnivået riktig vil vi alltid oppleve de problemene du opplever. En annen ting er hvis man tonemapper feil og får alt for lite lys til reference white vil man også oppleve blackcrush da lysstyrken blir alt for lav til de mørkeste detaljene, men da vil også filmen totalt oppleves som mørk.
Men finnes det da en oversikt over filmer/scener hvor det er lett å se at tonemappingen fungere slik den er ment ?

Jeg har nok mulighet å låne en ub820 igjen, men første gangen ble det litt som å skyte i blinde uten å vite hva man skulle se etter,eller om det i det hele tatt ville ha noen effekt på gitte filmer..

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.010
50
48
51
Jessheim
Du kan begynne med å la spilleren konvertere til SDR. Under avspilling av filmen holder du nede "HDR settings" knappen på UB820 fjernkontrollen i 5 sekunder, og du får opp tone-mapping menyen. Her kan du justere "live" (mens du ser filmen). Begynn med "picture tone". Har filmen black crush, så ligger det også brightness i denne menyen. Dette fungerer forøvrig like bra på UB420

Flay

Medlem
5 Sep 2005
1.091
0
36
48
Bergen
Jeg ser at det er en ny aspec ratio i calculator hos projector central. 1.9:1. med N serie. Den er ikke der hvis man velger X serie.
Hva har dette å sier ?

Andreas21

Medlem
24 Okt 2006
9.368
8
38
Drammen
Ok...
Betyr det at duken bør elst være i 1.9:1 ?

Sent from my iPhone using New Forum mobile app
Nei, alt du ser på enten det er vanlig BD eller UHD BD så er materialet i 16x9 så du må la projektoren skalere det til 1.9:1 og det er unødvendig hvis du ikke er meget presset når det kommer til lysstyrke (når du bruker hele bildebrikken får du noe høyere lysutbytte).