Nye D-ILA JVC projektorer 2018/2019 (DLA-N5, DLA-N7)

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.114
102
63
54
Jessheim
Alle som har kjøpt i Norge har i alle fall fått tilbud om låne-projektor, så her på berget sitter ingen ufrivillig uten projektor i julen

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.899
30
48
Alle som har kjøpt i Norge har i alle fall fått tilbud om låne-projektor, så her på berget sitter ingen ufrivillig uten projektor i julen

Ingen fikk vel så vidt jeg vet en garanti for når disse nye JVC modellene faktisk kom, så at noen kunder velger å selge unna den projektoren de hadde og sitter uten, er vel tross alt deres eget valg og noe de selv er ansvarlige for? :confused:

Tilbud om låne-projektor høres ut som en løsnings-orientert og meget god kundebehandling, når først slike uheldige forsinkelser oppstår. :)

Per Johnny

Medlem
30 Des 2002
5.631
4
38
Hvis det er snakk om en unik IC, som må re-designes, produseres og kvalitetssikres, så er det ikke noe hurtig måte å gjøre det på. Kan fort ta opptil 6 måneder(og hvor langt er de kommet i den prosessen). Men dette er bare spekulasjoner, men utifra JVC brevet, så høres det ikke som en 'off-the-shelves'-chip heller.

Per Johnny

Medlem
30 Des 2002
5.631
4
38
Virker som full panikk fra mitt ståsted:

Google-oversatt fra Cine4home:

"Oppdatering: Eventuelt problem? [FONT=&quot]JVC kunngjør mer informasjon for slutten av januar! [/FONT]
[FONT=&quot]I flere uttalelser understreker produsenten at det ikke er noe problem som hindrer introduksjonen, og det er ingen grunn til den verdensomspennende spekulasjonen om sine produkter.[/FONT][FONT=&quot]Samtidig sies det i en fersk utgivelse av JVC hodet Quartes i Japan: (...) " vi vil utsette utgivelsen på grunn av kvaliteten av de viktigste delene og forsyningssituasjonen av dem (...) lanseringsdato etter utsettelsen er usikre." Til tysk: "Vi vil utsette markedslanseringen på grunn av kvalitets- og leveringssituasjonen til hovedkomponentene (...) datoen for markedsinnføring etter utsettelsen er ennå ikke bestemt."[/FONT][FONT=&quot]Hvordan kan "kvaliteten på hovedkomponentene" ikke være et alvorlig problem, men samtidig forårsake en forsinkelse i måneder? Forhåpentligvis, som annonsert, vil JVC klargjøre disse motstridende uttalelsene innen to måneder.[/FONT][FONT=&quot]Vår oppfatning: Spekulasjon er mer sannsynlig å bli fremmet med denne typen kommunikasjon fordi den forhindrer og er ujevn for JVC. Vi holder fingrene krysset for JVC for en bærekraftig løsning på problemene som ikke har blitt nevnt så langt, og vi håper å frigjøre alle storskjerm-fans over hele verden i 2019."[/FONT]

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.422
241
63
44
www.avforum.no
Ja, virker temmelig småhissig på JVC han Cine4Home / Ekki om dagen... Vi får jo ANTA at de ikke bløffer og at det egentlig er snakk om selve D-ILA chippen eller noe i den retning da. At det skulle være chippen hadde jo uansett vært rart ettersom dette tross alt er 3. generasjons 4K D-ILA fra JVC. Jeg tipper det stemmer at feilen ligger der de sier at den gjør, og at du snur alle stener for å finne en løsning. Forhåpentligvis snus riktig sten før fremfor siden... Kjedelig er det selvsagt uansett, både for kundene og ikke minst JVC som jo mister masse av salgsmassen de sikkert har iberegnet i dette ambisiøse utviklingsprosjektet.

Per Johnny

Medlem
30 Des 2002
5.631
4
38
Ja, virker temmelig småhissig på JVC han Cine4Home / Ekki om dagen... Vi får jo ANTA at de ikke bløffer og at det egentlig er snakk om selve D-ILA chippen eller noe i den retning da. At det skulle være chippen hadde jo uansett vært rart ettersom dette tross alt er 3. generasjons 4K D-ILA fra JVC. Jeg tipper det stemmer at feilen ligger der de sier at den gjør, og at du snur alle stener for å finne en løsning. Forhåpentligvis snus riktig sten før fremfor siden... Kjedelig er det selvsagt uansett, både for kundene og ikke minst JVC som jo mister masse av salgsmassen de sikkert har iberegnet i dette ambisiøse utviklingsprosjektet.

Det er ikke snakk om selve bilde-panelet utifra den informasjonen som foreligger, men en såkalt unik 'integrated-circuit'.

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.422
241
63
44
www.avforum.no
Det er ikke snakk om selve bilde-panelet utifra den informasjonen som foreligger, men en såkalt unik 'integrated-circuit'.

Ja, er klar over det, så bare at det ble spekulert i det på AVSforum og der henviste de til Ekki. Har ikke lest artiklene hans rundt dette selv... :)

Per Johnny

Medlem
30 Des 2002
5.631
4
38
Ja, er klar over det, så bare at det ble spekulert i det på AVSforum og der henviste de til Ekki. Har ikke lest artiklene hans rundt dette selv... :)

Ja, det er tydelig at Ekki de par siste årene ser ut til å ha fått litt 'bias' imot JVC.

Men uansett så håndterer ikke JVC/Kenwood informasjonsflyten på en god måte. Det er jo dog vanskelig i en situasjon der veggene er så varme at det nesten tar fyr og det generellt er lite informasjon å komme med fordi de ikke har løst problemet.

didrik nilsen

Medlem
13 Mai 2010
1.851
41
48
Ny beskjed i slutten av Januar? Æsj Ja da kommer det ikke noe snarlig. Får håpe de sier da at nå er alt klart, er på vei ut til alle land :)

Flay

Medlem
5 Sep 2005
1.091
0
36
50
Bergen
Lit kjedelig dette med forsinkelse. Kinorommet er nesten ferdig, og projektoren kan ikke bestilles.
Jeg lurer på å gå for en X5900, men er red for å angre fort etter det. men igjen, ingen vet når N serie vil være tilgjengelig.

Per Johnny

Medlem
30 Des 2002
5.631
4
38
Lit kjedelig dette med forsinkelse. Kinorommet er nesten ferdig, og projektoren kan ikke bestilles.
Jeg lurer på å gå for en X5900, men er red for å angre fort etter det. men igjen, ingen vet når N serie vil være tilgjengelig.

Vanskelig å si, men personlig vil jeg ikke være prøvekanin på helt nytt 'chassis' som tydelig har fått en trang fødsel. Jeg sitter trygt og nyter min svært gode jvc x5000 og venter på 2nd gen av n-serien. De siste par års jvcer ser fantastiske uansett hvordan man ser på det. Jeg ville heller kjøpt x5900 eller x7900 og brukt mer penger på resten av systemet og kalibrering fra Diddern inne her(en kalibrert jvc fra Diddern løfter bilde langt forbi en ukalibrert n-serie - garantert.)

Flay

Medlem
5 Sep 2005
1.091
0
36
50
Bergen
Du har et par godt poeng der :)
Jeg tror jeg går for en X5900, Skal ha den max i 2 år så ikke riktig å bruker 20k ekstra for X7900.
Da kobles mot en Pana UB420/820 vil den gjør jobben.

Hvem kalibrere i Bergen ?
Hadde tenkt å få det gjort av gorm på AVButikken men kansje best å vente noe timer før kalibrering eller ?

Sist redigert:

Per Johnny

Medlem
30 Des 2002
5.631
4
38
Jeg tror jeg går for en X5900, Skal ha den max i 2 år så ikke riktig å bruker 20k ekstra for X7900.

Hadde tenkt å få det gjort av gorm på AVButikken men kansje best å vente noe timer før kalibrering eller ?

En kalibrering av JVC må gjøres når projectoren har gått 300-400t. Høres sikkert litt rart og mye ut, men da er du sikker på at paneler og lampe har stabilisert seg, og en kalibrering vil holde seg god i svært lang tid. Noen vil sikkert si at å kjøre inn 20-50 timer er nok, men min erfaring tilsier at det på langt nær er nok, og da vil en kalibrering være verdiløs etter ganske få timer.

Per Johnny

Medlem
30 Des 2002
5.631
4
38

Jeg ville ha sendt projectoren til Diddern for å få den kalibrert. Ville koste deg 600-700kr i frakt frem og tilbake. Det er sikkert flere dyktige kalibratører, men Diddern lever og ånder for dette, og kan mange triks og vet hva man kan gjøre og ikke minst hva man ikke skal gjøre, en kalibratør kan gjøre mye skade også, selvom grafene i kalibreringen ser bra ut, behøver ikke det visuelle resultatet og være bra.

Flay

Medlem
5 Sep 2005
1.091
0
36
50
Bergen
Jeg ville ha sendt projectoren til Diddern for å få den kalibrert. Ville koste deg 600-700kr i frakt frem og tilbake. Det er sikkert flere dyktige kalibratører, men Diddern lever og ånder for dette, og kan mange triks og vet hva man kan gjøre og ikke minst hva man ikke skal gjøre, en kalibratør kan gjøre mye skade også, selvom grafene i kalibreringen ser bra ut, behøver ikke det visuelle resultatet og være bra.

Det er manger filmer med "dårlig" bilder da :D
Men ja det er hva jeg har lest også, at kalibrering er best etter et par 100 timer. Avbutikk har en Demo med 200t kun være løsning da.
Det best vil være kalibrerng i kino, med riktig dukk og i rommet.

Sist redigert:

didrik nilsen

Medlem
13 Mai 2010
1.851
41
48
Hyggelig å høre at du er meget fornøyd Per J. Ble meget bra også.Det som er viktig er at gamadroppet har kommet, samt har stabilisert seg før kalibrering og JVC autocal. Så 100 timer da er man mer eller mindre sikker. Min X7900 fikk ikke gamadropp på custom 1 I det hele tatt. Kun custom 2 og 3 og resten. Så der røk det regnestykket også hehe.

Andreas21

Medlem
24 Okt 2006
9.368
9
38
Drammen
Å vente 3-400 timer er ikke nødvendig da de fleste JVC projektorer har fått gamma drop og det har stabilisert seg ved rundt 100 timer. Ingenting kan erstatte å få kalibrert projektoren i det rommet den skal stå med riktig kasteavstand (å endre zoom endrer også gråskalaen), irisposisjon og ikke minst lerret. Det som Diddern gjør noe jeg også gjør er å bruke ekstra tid og oppmerksomhet til den mørke enden noe som er meget viktig i mine øyne. Å ha en god referanse i et spectroradiometer og et colorimeter som er følsomt nok til å klare å måle den mørke enden på en JVC er også meget viktig noe en f.eks C6 ikke er i nærheten av å klare.

didrik nilsen

Medlem
13 Mai 2010
1.851
41
48
Trikset er å også se på 0-5 % etter kalibrering. Gama kan være feil der. Eksempel her, sist jeg kalibrerte så var 2,6-2,7 fra 0-5% da 10% var 2,3.En C6 vil også klare dette, men unøyaktigheten gjør som blir sagt" fabler i blinde". Til deg Flay, HDR på projektor er ikke det optimale enda, Jeg selv foretrekker fortsatt BD SDR, men har man god tonemapping i avspillerspiller eller projektor så har det klart noe for seg. Samt vil se meget bra ut. På JVC 5900 vil det lønne seg å bruke SD kalibreringen og tonemappe i avspiller. Nye Panasonic eller Oppo 203 så blir dette meget bra.