nye Bd disker med kornete bilde

Ballis

Medlem
1 Jul 2007
3.997
19
38
Altså, colorering av filmer er en nitidig, manuel prosess. Det finnes ingen gode automatiserte løsninger for å redusere 10 bit til 8 bit farger. De løsningene som finnes bør i beste fall ses på som nødløsninger. å tonemappe en UHD Bluray for å spille av på et 8 bits display, blir ikke i nærheten av like bra som å bare spille av en vanlig bluray i stedet.

Jeg bruker tonemapping selv, fordi jeg har fem skjermer i huset hvor 2 av de fortsatt bare støtter 8 bit, og fordi jeg ikke gidder skaffe 2 eksemplarer av samme film. På et eller annet tidspunkt vil jeg jo oppgradere de to eldste skjermene uansett. Men om dette er den eneste ekjermen du benytter, eller eventuelt er hovedkjermen din, og den bare støtter 8 bits farger, så bør du sørge for at kilden du spiller av også er 8 bit.

Ballis

Medlem
1 Jul 2007
3.997
19
38
Okay. Så dette er 10 bit -> 10 bit, kun for å kompensere for lysstyrke?
Jeg tonemapper 10 bit - 8 bit og det er ikke noe å hoppe i taket for.

PureHifi

Medlem
15 Aug 2011
1.178
83
48
Okay. Så dette er 10 bit -> 10 bit, kun for å kompensere for lysstyrke?
Jeg tonemapper 10 bit - 8 bit og det er ikke noe å hoppe i taket for.

ja det er kun for lysstyrke
For teste bd spilleren på et av tv skjermene i huset å se hvordan bilde blir her før jeg forsker videre tenker jeg.

Shallow_

Medlem
21 Mar 2005
9.644
93
48
44
Litt OT kanskje ;)

Edit: da ble denne litt feil når de fjerna spam'en jeg kommenterte ;)

Sist redigert:

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.897
30
48
Etter å ha hatt temaet for denne tråden litt i tankene når jeg har sett en del nye og eldre filmer i det siste, så sitter jeg igjen med konklusjonen av at bildekvaliteten på nyere BD plater heller er meget god og det ikke generelt går feil vei her.

Noe som kanskje kan påvirke sammenhengene litt her er hvordan man setter opp utstyret man ser BD og UHD BD platene sammen med. Har inntrykk av at enkelte spillere / TVer har bildeskarphet justeringene satt litt høyt satt som standard. Det vil ofte kunne fremheve at både naturlig filmgrain / høy iso støy eller kunstig tilsatt filmgrain til å bli enda mer fremhevet og tydelig. Er man plaget med filmkorn, prøv å slå av/juster sharpness ned til 0 og se om ikke det reduserer dette.

Mens man omhandler filmgrain, så er vel Shallow_sin "yndlings film" Mother! (ironi slutt) ;) av referansene til både over produksjon av film grain og overproduksjon av en en merkelig film opplevelse som helt klart når nye "høyder". (hvorfor i alle dager ble denne filmen laget??? ).

Sammenligner man f.eks med en film som Passengers fra samme perioden, så er vel det en ren nytelse i fravær av filmgrain.

Er enig i at filmer som AD ASTRA og Midway har litt filmgrain, men ser ikke graden av det som noe forstyrrende i disse.

Sist redigert:

Ballis

Medlem
1 Jul 2007
3.997
19
38
Inntrykket mitt er at jeg jevnt over opplever mindre grain på streaming enn på disc. Det kan tenkes prosessering er årsaken, da grain introduserer utfordringer for komprimeringen, og streamingtjenestene stort sett benytter lavere båndbredde. Ellers kan det tenkes årsaken er så enkel at filmene jeg ser på streaming er nyere. Uansett føler jeg meg tryggere på at kvaliteten er bra på titlene jeg streamer enn de jeg ser på disc.

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.897
30
48
Uansett føler jeg meg tryggere på at kvaliteten er bra på titlene jeg streamer enn de jeg ser på disc.

Dette finner jeg meget merkelig, men her kan nok preferanser og hvordan man pleier å se filmene, skjermhøyde vs sitte avstand osv spille inn.

Båndbredden i både lyd og bilde er ofte mye høyere på disk vs streaming.
At filmgrain blir "skadelidende" med hard båndbredde komprimering kan godt tenkes kan være en faktor, men macro blokking og et lite dynamisk lydspor er ofte det jeg legger merke til ved streaming. Bruker stort sett aldri streaming på projektor oppsettet pga dette, kun BD og UHD BD.

På TV oppsettet her går det greit med 4K HDR Netflix streaming, men ser godt et løft i bildekvalitet når det brukes fysiske medier også her....

Her er de forskjellige oppsettene jeg pleier å bruke.

65" TV oppsett med sitte avstand ca 3.5x bildehøyde ved 16:9 visning og 4.5x ved cinemascope visning

120" 2.35:1 4K e-shift Projector oppsett med sitte avstand ca 1.5 - 3x ved alt fra 4:3 til cinemascope visning (CIH)

92" CRT projektor oppsett med sitte avstand ca 2.5x bildehøyde ved 16:9 visning.

Sist redigert:

Ballis

Medlem
1 Jul 2007
3.997
19
38
Jeg vet ikke jeg ass. De beste 4K releasene jeg har er på disc, men jeg synes kvaliteten er veldig varierende. Synes streaming er mer konsistent. Mulig de de-noiser for å kunne komprimere hardere. Uansett liker jeg effekten det virker ha.