Nybygg; lydisolering av kinostue, hva bør gjøres?


Prebo88

Medlem
10 Sep 2020
1
0
1
Heisan

Jeg skal flytte inn i ny nøkkelferdig tomannsbolig og har dermed anledning til å endelig få realisert drømmen om et dedikert kinorom med Atmos. Boligen består akkurat nå av en betongplate og i første etasje kommer det et «soverom» på ca. 15kvm som er tiltenkt kjellerstue/kinorom.

Nord for rommet grenser til naboen, sør til et mindre soverom, og gang til vest. Over ligger stuen.

Utbygger skryter av at det blir gjort ekstra tiltak for å unngå lydlekkasje mellom boenhetene, hva dette innebærer kan jeg ikke uttale meg om akkurat nå.

Uansett ønsker jeg og gjør en ekstra innsats for å unngå å plage naboen og resten av familien mer enn nødvendig, og jeg vurderer også å trekke ut dette rommet slik at jeg kan styre med dette selv.

Rom i rommet er ikke så aktuelt da det spiser for mye av et allerede lite rom, samt doble dører og vindu virker noe drøyt. Rommet skal kunne gjøres om til et soverom uten for mye styr.

Planen er et 7.1.4 oppsett med XTZ Cinema M6 LCR, S5 surrounds og S2 i taket.

Det foreløpige tiltakene jeg ser for meg er;

  • Luft/lydtett dør. Legge litt ekstra penger i akkurat den.
  • Til og fra -luft med lydfeller, om det er plass.
  • Underliggende downlights i stedet for innfelt i taket.
  • Høyttalere monteres under taket, ikke innfelt (XTZ)
  • Mer egnet isolasjon.
  • Dobbelt lag med plate/gips. (vet ikke hvor nyttig dette er når veggene består av hull til stikkontakter og høyttalerkabler).
Etasjeskille består av bjelker på 30 og ISO på 20.

Av litt mer omfattende kaliber, så tenker jeg på;

  • Få levert et helt tett tak, minus luftkanaler, slik at jeg kan bygge lydhimling. H=2,5m.
  • Gjøre det samme med veggene mot nabo og mot soverommet, men vil dette utgjøre noen forskjell, spesielt i forhold til arbeidet som må nedlegges?
Jeg ønsker ingen DIY-guide, mer noen tips om hva jeg absolutt bør gjøre, hva som ikke er lønnsomt (pris/arbeid i forhold til utbytte) og hva jeg kan stryke med en gang.



Med vennlig hilsen
Preben
 

Vedlegg

be2ng

Medlem
24 Mar 2020
60
15
8
Heisan

Nord for rommet grenser til naboen, sør til et mindre soverom, og gang til vest. Over ligger stuen.

Utbygger skryter av at det blir gjort ekstra tiltak for å unngå lydlekkasje mellom boenhetene, hva dette innebærer kan jeg ikke uttale meg om akkurat nå.
Ekstra tiltak = normale tiltak (antar eg, sånn uten å hvite noe som helst hva de planlegger)
= brann og lydskillevegg - mest sannsynlig to frakoblede vegger, eller en murvegg m litt ekstra tiltak.
Dvs det kan være vanskelig å trekke ut veggen mot naboen siden utbygger må kunne gå god for at denne blir riktig utført ihht brannskille.

Uansett ønsker jeg og gjør en ekstra innsats for å unngå å plage naboen og resten av familien mer enn nødvendig, og jeg vurderer også å trekke ut dette rommet slik at jeg kan styre med dette selv.

Rom i rommet er ikke så aktuelt da det spiser for mye av et allerede lite rom, samt doble dører og vindu virker noe drøyt. Rommet skal kunne gjøres om til et soverom uten for mye styr.
Rom i rom bygger fint like ekstra (men litt) - dvs ca 35mm for vegger/tak mot din del - og ca 50 mm mot naboen. Men dersom huset er tenkt byggd med 50mm påforing av yttervegger (dvs det legges dempsperre så 50mm lekter på innsiden før det platekles) da bygger det 0.

  • Luft/lydtett dør. Legge litt ekstra penger i akkurat den.
  • Til og fra -luft med lydfeller, om det er plass.
  • Underliggende downlights i stedet for innfelt i taket.
  • Høyttalere monteres under taket, ikke innfelt (XTZ)
  • Mer egnet isolasjon.
  • Dobbelt lag med plate/gips. (vet ikke hvor nyttig dette er når veggene består av hull til stikkontakter og høyttalerkabler).
Etasjeskille består av bjelker på 30 og ISO på 20.
Bruk standard isolasjon, lite å hente på annet.
Lytfelle MÅ på plass, ellers blir det...... interessant.
Til og Fra MÅ på plass så lenge det er lufttett rom... ellers blir det dårlig luft og overtrykk.
Dobbel lag med gips - evt enkelt lag Fermacell. I taket Gips+Fermacell.
Utenpåliggende er bra - særlig i taket - men utenpåliggende EL reduserer hulltaking (men ser ikkje like bra ut da...)

Av litt mer omfattende kaliber, så tenker jeg på;
  • Få levert et helt tett tak, minus luftkanaler, slik at jeg kan bygge lydhimling. H=2,5m.
  • Gjøre det samme med veggene mot nabo og mot soverommet, men vil dette utgjøre noen forskjell, spesielt i forhold til arbeidet som må nedlegges?
Best lyddemping blir det ved IKKE å ha to gipslag med avstand mellom - altså dersom det skal legges lydhimling så festet lydbøylene rett i bjelkene. Mere tall og detaljer kan du finne i Byggforsk Byggdetalj 522.511 Lydisolerende etasjeskillere med trebjelkelag i boliger. Eg antar at Utbygges kan bygge på denne måten, mot et moderat tillegg...
 
  • Like
Reactions: The_Newbie

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.742
125
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Du har fått mye bra tips her allerede. Viktig at rommet blir tett ut mot andre rom, og har sin egen inn og utluft. Hvis du skal spille gisehøyt med subber, si over 110dB ned til 25-20Hz, vil bassen lekke ut av rommet uansett hva du gjør. Trevegger vil aldri helt stoppe tung og dyp bass, uansett om du bygger rom-i-rom og har mange lag tunge plater. Bare så det er sagt! ;)
Et tips som funker bra er å legge stikkontakter i en utforet kanal som du bygger selv, for eks 6x12cm, langs gulvet rundt rommet. Da slipper du hull i veggene. I taket funger soffits på samme måte. Da vil du også fint få til akustikktiltak mellom nedforingene, og kan ha innbygde spotter i dem.
 
  • Like
Reactions: The_Newbie