Ny TV - valgets kvaler

JAA

Medlem
3 Jun 2005
258
0
16
Hei.
Lenge siden sist jeg var her inne, men jeg er så i tvil om hvilken ny TV jeg skal kjøpe at jeg bare må prøve å få noen gode råd.
Nå har jeg hatt en 50" Panasonic VT60 plasma i over fem år og har i lengre tid ønsket å skifte til 65" 4k og OLED. Nå har jo 2018 modellene til LG etc. sunket til "anstendige" nivåer, så det burde være en grei sak å finn et godt tilbud.
Problemet er at jeg oppdaget i fyr på YouTube som virkelig ikke liker OLED og gjør sitt ytterste for å overbevise folk om at backlit LCD er bedre. Derer kjenner kanskje til kanalen hans QuantumTV? Han har mange overbevisende argumenter (dog virker han litt rar og paranoid?) og fikk meg til å vurdere Samsungs backlit local dimming TVer for færste gang. Før var jeg veldig skeptisk til QLED og følte at det var et desperat forsøk på å ta opp kampem mot OLED med en "gammeldags" teknologi.
Nå står valget mellom LG C8 og Samsung Q9 - OLED mot LCD. Begge har fordeler og ulemper, og jeg vet ikke hva jeg skal gå for. Siden jeg er vant med plasma burde vel C8 være et naturlig valg, men Q9 er jo (visstnok) bedre på farger, lyse scener og kontrast. Dessuten slipper jeg å tenke på innbrenning. Et stort minus er vel sjansen for å få et panel med flashlighting og clouding.
Det hadde vært vedig hyggelig å få høre fra noen som har disse modellene og få deres mening. :)

BjørnK

Medlem
2 Jan 2013
78
2
8
Hei!
Jeg hadde neste det samme utgangspunktet.
Hadde lyst å bytte ut min Panasonic VT50 65" plasma med en større 4K TV.
Trålet da Youtube for tips, jeg fikk størst utbytte av HDTVTest og Rtings.com.
Med ok lyskontroll, så var de fleste seriøse testerne enige om at OLED gav det beste bildet.
Men med tre små barn som bruker TVen uten oppsyn, så var jeg litt usikker på om jeg skulle ta sjansen pga faren med innbrenning.
For meg så ser det ut som om Samsung fokuserer mere på at deres TVer ikke har problemer med innbrenning i deres markedsføring nå, enn at de gir et bedre bilde enn OLED.
Jeg elsker Sci-Fi filmer og tv-serier, da jeg så eksempler på at mange stjerner som ble slukt av Samsung sin lokale dimming, i motsetting til LG sin C8 som viste hver eneste stjerne helt superklart, så var valget for meg enkelt.
Jeg endte med å kjøpe en Q9 til den veldig lyse stua (kone-TV), og en LG C8 77" til kjellerstua som har god lyskontroll (man-cave).