Ny prosjektor til gammelt kinorom?

txd1979

Medlem
2 Apr 2008
265
0
16
Jeg tenkte å blåse liv i gamle kinorommet, som har fungert som kontor og kjellerstue etter småbarn kom til verden.
Kjøpte for ikke alt for lenge siden en Yamaha RX-A3080, så tenkte bruke denne, å så bytte ut TV'en som er
en LG OLED 55" B7, med projektor og lerret.
Hadde tidligere en Epson EH-TW9000 (tror jeg det var den het), og var veldig
fornøyd med den, men har etter den ble solgt, ikke fulgt med i det hele tatt på utviklingen.
Hva bør jeg kjøpe i dag hvis jeg ønsker rammelerret og projektor med 4K?
Vil bli brukt til PS4/PS5, Blu-Ray 4K, og Apple TV 4K.
Tenkte å bruke 20-25000 totalt, men er åpen for å "sprenge" denne grensen hvis det er mye å hente på å legge ut litt mer.
Har prøvd å google litt, men finner lite info så jeg prøver meg her.
På forhånd tusen takk for tips og svar :)

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.354
189
63
42
www.avforum.no
4K native projektorer er fremdeles relativt kostbare, Sonys VW270 ligger på rundt 50K, mens JVC sin N5 ligger på rundt 80K. Epsons TW9400, som jo ikke er native 4K, men har et e-shift system som gir deg typisk "nesten" 4K (dog med full støtte for alle 4K- formater på inngangsporten) ligger på rundt 30K.

Du får også tak i DLP projektorer med "E-shift" (de kaller det for XPR) 4K til lavere priser, men problemet med alle disse er kontrastnivå på under 1000:1. Dette har blitt et stadig større issue for DLP, der spesielt den siste generasjonen XPR-chipper har dippet veldig, der mange løsninger havner på type 500:1 on/off, som jo er helt latterlig lavt og på ingen måte noe en kan bruke i en kjellerstue med litt dempet belysning... Eneste håp for DLP slik jeg ser det er enten en langt mer effektiv chip, eventuelt ta i bruk blokkechipper for lyset, men det er patentert av Christie, så blir neppe å se med det første. Epsons TW9400 har typisk 5000:1 kontrast, som i kombinasjon med iris gjør at den fungerer relativt bra. Sonys VW270 ligger på rundt 13.000:1 native, som jo er enda bedre, mens JVC ligger på rundt 20-25.000:1 + en godt fungerende iris, så JVC er fremdeles kongen av sort / dynamikk, men koster jo også deretter... :)

• Like
Reactions: txd1979

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.354
189
63
42
www.avforum.no
https://www.hifiklubben.no/optoma-u...triggered-email&utm_campaign=abandoned-cart-2

Da kan jeg vel bare slå fra meg denne med en gang? Er den fullstendig søppel? Lite reviews også, og Techradar sin opplyste om «judder»-trøbbel (?)
Dette er jo en XPR DLP, så den lider dermed at samme issue som nevnt, svært lav kontrast. Selv Barcos ultra hi-end XPR-baserte DLP-projektorer makter ikke å gjøre noe med denne enorme begrensningen som pt. foreligger på DLP. Her har det jo gått baklengs inni fuglekassa for DLP, DC4 hadde jo native på type 3-5000:1 for 10-12 år siden, men med stadig fokus på lys, har dette gått på bekostning av kontrast. Dette da i strak motsetning til D-ILA, som stadig har forbedret sine kontrastnivåer. LCD har også blitt litt bedre, samme har SXRD (Sony).

Eneste DLP-projektor som har skikkelig - og da snakker vi skikkelig - kontrast er Christies Eclipse, den har 27 millioner til 1, i kombinasjon med opp til 30.000 lumens lys, men koster flere millioner. Dette får de til ved bruk av en ekstra DLP-chip per lysbane som øker kontrasten eksponensielt, f.eks. blir da to brikker på 1000:1 = 1000 x 1000 = 1 mill:1. Dette er nok det som vil være fremtiden til DLP, og vil sikkert dukke opp i normale prisklasser etterhvert, og da gjerne i kombinasjon med kraftige RGB laser lyskilder. Vi snakker imidlertid 10+ år til, da patentet først enten må legges ut på lisens eller gå ut, og teknologien må også modnes.

• Like

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.354
189
63
42
www.avforum.no
DSC_0011.JPG

Her er for øvrig et bilde som sammenligner en XPR DLP (LK790 fra BenQ) med en JVC Z1. Det ser jo nesten ut som det er "fake", men faktum er at et sortnivå på type 500-1000:1 vil se ut som nettopp dette. Helt umulig også å "fikse" ved gammakompensasjon.

Ettersom såpass mye film er mørk, er et tilstrekkelig sortnivå, og da mener jeg personlig at Epsons EH-TW9400 med ca. 5000:1 er såvidt over "threshold" i så måte, utrolig viktig.

• Like

MortenTS

Medlem
28 Nov 2012
324
1
18
4K native projektorer er fremdeles relativt kostbare, Sonys VW270 ligger på rundt 50K, mens JVC sin N5 ligger på rundt 80K. Epsons TW9400, som jo ikke er native 4K, men har et e-shift system som gir deg typisk "nesten" 4K (dog med full støtte for alle 4K- formater på inngangsporten) ligger på rundt 30K.
Hei, prøver å lure meg inn i tråden her istedenfor å lage ny.
Har i dag Epson EH Tw-9100 og vurderer å fornye litt i kinoen. Hvor mye må jeg legge i en prosjektor i dag for å få en stor bedring i bilde og sortnivå fra min snart 10 år gamle Epson. Tenkte jo 4k var ønskelig, men fortsatt dyrt altså?.

Vurderer også om overgang til 80" Oled eller lignende kan være like lurt?. Slipper da då tenke på nytt lerret, ny hdmi kabel og utfordring med trekking.

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.354
189
63
42
www.avforum.no
Hei, prøver å lure meg inn i tråden her istedenfor å lage ny.
Har i dag Epson EH Tw-9100 og vurderer å fornye litt i kinoen. Hvor mye må jeg legge i en prosjektor i dag for å få en stor bedring i bilde og sortnivå fra min snart 10 år gamle Epson. Tenkte jo 4k var ønskelig, men fortsatt dyrt altså?.

Vurderer også om overgang til 80" Oled eller lignende kan være like lurt?. Slipper da då tenke på nytt lerret, ny hdmi kabel og utfordring med trekking.

Overgang til TV avhenger jo gjerne litt av størrelsen du ønsker bildemessig. Projektor er vel først og fremst noe en bør vurdere om en skal på 100" eller større, og jeg mener jo også at de fleste som har et dedikert opplegg bør vurdere en akustisk transparent lerretsduk slik at en får skjult høyttalerne og gjerne bygget en baffelvegg i samme slengen (som øker lydkvaliteten betraktelig).

Skal du opp i kvalitet på TW9100 funker jo TW9400. Sortnivået er kanskje ikke all verdens mye bedre, men prosessering, lysutbytte og en hel masse annet har blitt forbedret siden 9100en. Ellers er det Sonys 270 til ca. 50k som blir neste steget opp, og da får en native 4K og rundt 3x høyere kontrast. Som nevnt mener jeg at en foreløpig bør se helt bort fra DLP på hjemmekinofronten, og da spesielt disse XPR-løsningene frem til de eventuelt finner på noe som kan forbedre sortnivået som rett og slett er helt drepen for bildedynamikken.

MortenTS

Medlem
28 Nov 2012
324
1
18
Overgang til TV avhenger jo gjerne litt av størrelsen du ønsker bildemessig. Projektor er vel først og fremst noe en bør vurdere om en skal på 100" eller større, og jeg mener jo også at de fleste som har et dedikert opplegg bør vurdere en akustisk transparent lerretsduk slik at en får skjult høyttalerne og gjerne bygget en baffelvegg i samme slengen (som øker lydkvaliteten betraktelig).

Skal du opp i kvalitet på TW9100 funker jo TW9400. Sortnivået er kanskje ikke all verdens mye bedre, men prosessering, lysutbytte og en hel masse annet har blitt forbedret siden 9100en. Ellers er det Sonys 270 til ca. 50k som blir neste steget opp, og da får en native 4K og rundt 3x høyere kontrast. Som nevnt mener jeg at en foreløpig bør se helt bort fra DLP på hjemmekinofronten, og da spesielt disse XPR-løsningene frem til de eventuelt finner på noe som kan forbedre sortnivået som rett og slett er helt drepen for bildedynamikken.
Årsaken til at jeg vurderte tv var at jeg kom over noen tråder der dette ble anbefalt litt på grunnlag av brukervennlighet,sortnivå og enklere oppgraderingsmuligheter 4k/hdmi osv.
Men etter mye søk før svaret ditt landet eg på at eg holder meg itl prosjektor og lerret.
Har 106", dedikert rom, 100% lyskontroll, svart tak og frontvegg, mørke sidevegger.
Epson TW9100 kalibrert av gorm mot grandview 0.8 grå 106" (spekken på rommet var da god lyskontroll men lyse vegger/tak.

Ett av 2 oppfølgingspørsmål, jeg kommer til å oppgradere prosjektor, men venter nok litt da jeg vil se ha native 4k og kan det da også være lurt å vente litt på laser? Eller vil feks ett godt kjøp av sony 270 være noe som kan holde seg i mange år?.

Spørsmål 2, mitt grandview lerret er nok av billigere sort og kosta vel rundt 4k i 2013, har vel denne sparcle effekten.
Kan jeg få noe løft i bildet av å gå for ett nytt lerret og hvilket er da å anbefale, har ikke stort nokk rom til å bygge ut vegg for lydtransparent.? Men dagen ny prosjektor kommer så endrer kanskje kravet til lerret seg også ved å gå fra feks epson til sony?.
Takker for svar på forhånd :).

Mvh Morten Storesund

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.354
189
63
42
www.avforum.no
Fodelen med lampe er jo gjerne at projektoren blir "som ny" når en bytter denne. I tillegg - med normalt bruk - trenger en gjerne å bytte lampe hvert 2-3 år eller noe i den retning, så egentlig er det en begrenset fordel med laser. Husk at laseren reduserer output over hele levetiden og kan ikke byttes ut. Nå holder den imidlertid type 20.000 timer før lyset er halvert, så ingen krise det heller...

Speckle får du nesten på alt av PVC lerreter med unntak av Stewart Studiotek 100, et par andre kostbare varianter. Akustisk transparente lerreter har ofte mindre speckle. Du kan jo bruke et akustisk transparent lerret selv om du ikke har høyttalerne bak i første omgang...

MortenTS

Medlem
28 Nov 2012
324
1
18
Takk, hvilket akustikk lerrett hadde du anbefalt for dagens Epson 9100 og evt oppgradering til sony 270.
Dreamscreen v6 106" Grått/Hvitt?

• Like
Reactions: lygren