Ny pc for Altibox og Netflix i 4K HDR

x4000

Medlem
18 Mai 2014
8
0
1
Hei,

Har idag en minipc som er fra 2015 med Windows 10 koblet til TV, den har Intel HD 530 grafikk som ikke klarer å gi ut 4096*2160 60hz HDR på hdmi, bruker en overgang fra displayport 1.2 til HDMI, TV jeg har er en 55" Samsung 4k HDR.

For å få best mulig bilde som må jeg bruke Samsung smart appen til Netflix og så har jeg Q22 fra Altibox som da dekker vanlig TV og HBO.

Stort sett blir tv stående med windows på skjermen, defor blir det også til at jeg bruker Altibox overalt i nettleser og mister dermed det gode bildet som Q22 gir. Netflix smart appen som Samsung har oppleves som treg å starte så ofte blir det til at også Netflix blir kjørt i Windows.

Som en konsekvens av dette fant jeg ut at jeg ville kjøpe meg en PC med mer grafikkmuskler så nå har jeg bestilt meg en pc med Geforce RTX 2060 skjermkort. Dette har 3 stk displayport 1.4 som gir ut 8k i 60hz men har også HDMI 2.0b med hdcp 2.2 som gir ut 4k 60hz HDR så jeg vet ikke om det lønner seg å bruke HDMI her eller Displayport med overgang?

Så da kommer egentlig mitt spørsmål, hva gjør man i Windows 10 for å få best mulig bilde på TV og streaming?

Jeg kommer til å bruke Windows appen for Netflix, antar denne gir 4k HDR så lenge hardwaren støtter dette?
Altibox har såvidt jeg kan se ingen egen Windows app, får man like godt bilde i nettleser som q22 gir hvis hardwaren støtter dette? Isåfall hvilken nettleser må man bruke for å få 4k HDR i windows?

Mvh

x4000

Medlem
18 Mai 2014
8
0
1
Det ble en Nvidia Shield i tillegg til ny PC, Shield gir et strålende bilde på streaming, den gjør også en god jobb med å oppskalere de kanalene som ikke er 4K, Prime Video som har endel innhold i 4K UHD gir nydelig bilde. Så sender jeg bildet fra ny pc via Nvidia gamestream til Shield.
PC til 4k sreaming er ikke mulig pr idag på samme måte som Shield ser jeg nå, leverandørene støtter det ikke fullt ut hverken i nettleser eller apper selv om hardwaren klarer det, dette handler i stor grad om å hindre piratkopiering av 4K innhold i Windows.

Med Shield har jeg nå samlet alt i en boks, bilde fra PC, Prime Video, Netflix og Altibox med HBO. Strålende fornøyd

KristianW

Medlem
15 Feb 2006
474
5
18
37
avforum.no
Jeg kjøpte også nylig en Shield. Synes den den fungerer meget bra.
Hvilken innstilling gjør du for oppskalering fra 720/1080 mot 4K fra TV-kanaler som f.eks. NRK?

Hvilken app i Shield bruker du til å streame fra PC (Mac for meg)? Jeg har ikke prøvd det enda.

Jeg synes Shield fungerer veldig raskt/snappy. Panasonic blu ray 4K spilleren er veldig treg sammenlignet og den henger seg veldig raskt ved bytte mellom apper. Har også noe tull i den som stiller Netflix automatisk i HDR eller til blass og lavere kvalitet. Enten helt fra menyen i Netflix eller når jeg går inn i en film/serie. Vet ikke hva jeg skal gjøre for at det skal fungere riktig. Fra Shield har jeg ikke noe problem, men har lyst til å sammenligne bildekvalitet med Panasonic UB-420 som også kan tone mappe HDR til projektoren.