Ny kasse Ultimax 15

Niklasvaag

Medlem
8 Okt 2017
3
0
1
Hei,
Jeg har idag en ultimax 15 i lukket kasse på 125L som drives av en bro koblet Crown xls 1002. Den spiller forsåvidt helt ok, men ønsker å hente litt mer ut av det utstyret jeg har.
Rommet er ikke veldig stort, ca 2,5x3 og det spilles nesten aldri høyt da jeg har en ettåring i hus, men kunne tenke meg at den gikk litt lenger ned i frekvens, dermed tenkte jeg på å bygge en portet kasse. Jeg har prøvd å simulere i winisd, men det er mye å sette seg inn i.

Jeg har kommet fram til følgende for kassen:

Volum kasse: 421 L
Tuning: 16 Hz
Port resonans: 150 Hz
Lufthastighet: 16 m/s

Port: B 0,70 x H 0,07 x D 1,14
Volum port: 55,86 L

Kasse Tot mål: 477 L
Materiale: 25 mm
Mål innvendig: 0,78 x 0,78 x 0,78
Mål utvendig: 0,83 * 0,83 * 0,83

Vil dette fungere?
Jeg har forstått at jeg må få på plass et high pass filter, skal dette da settes til port frekvens? er det evt noe annet spesielt jeg må ta hensyn til?

Zeke1983

Medlem
11 Jan 2007
5.939
19
38
Hei,
Jeg har idag en ultimax 15 i lukket kasse på 125L som drives av en bro koblet Crown xls 1002. Den spiller forsåvidt helt ok, men ønsker å hente litt mer ut av det utstyret jeg har.
Rommet er ikke veldig stort, ca 2,5x3 og det spilles nesten aldri høyt da jeg har en ettåring i hus, men kunne tenke meg at den gikk litt lenger ned i frekvens, dermed tenkte jeg på å bygge en portet kasse. Jeg har prøvd å simulere i winisd, men det er mye å sette seg inn i.

Jeg har kommet fram til følgende for kassen:

Volum kasse: 421 L
Tuning: 16 Hz
Port resonans: 150 Hz
Lufthastighet: 16 m/s

Port: B 0,70 x H 0,07 x D 1,14
Volum port: 55,86 L

Kasse Tot mål: 477 L
Materiale: 25 mm
Mål innvendig: 0,78 x 0,78 x 0,78
Mål utvendig: 0,83 * 0,83 * 0,83

Vil dette fungere?
Jeg har forstått at jeg må få på plass et high pass filter, skal dette da settes til port frekvens? er det evt noe annet spesielt jeg må ta hensyn til?
etter hva jeg ser så vil jo dette gi et dypbassmonster med en snorrett kurve ned til tuning og vel så det..

men en annen ting jeg ville tatt med i beregninen er str på kassa og impulsresponsen.. men er ikke like følsom for dette langt nedi hz men jeg foretrekker selv lyden av lukkede kasser.. spesielt på musikk!
kassa blir jo også et monster i det lille rommet!!
Om ikke dette er noen faktorer så ville jeg sagt bare kjør på!! Husk bare på å hive inn etpar avstivinger!

Niklasvaag

Medlem
8 Okt 2017
3
0
1
Takk for tilbakemelding. ;)
At den blir stor er jo ikke noe pluss, men planen er å flytte om noen år og da har fruen godkjent et større rom.
Rommet et uansett pappa sin "hule" så slipper unna med det.
Det du derimot påpeker om kurven er ikke helt ønskelig, kanskje jeg heller bare skal lage en ekstra lukket til å supplere med.
Forstår ikke hva du mener med impulsrespons, kan jeg spørre om hva impulsrespons vil si? og hvordan det vil påvirke lyden?

Zeke1983

Medlem
11 Jan 2007
5.939
19
38
Takk for tilbakemelding. ;)
At den blir stor er jo ikke noe pluss, men planen er å flytte om noen år og da har fruen godkjent et større rom.
Rommet et uansett pappa sin "hule" så slipper unna med det.
Det du derimot påpeker om kurven er ikke helt ønskelig, kanskje jeg heller bare skal lage en ekstra lukket til å supplere med.
Forstår ikke hva du mener med impulsrespons, kan jeg spørre om hva impulsrespons vil si? og hvordan det vil påvirke lyden?
sånn jeg kan forklare det; i mitt enkle hode; så er det hvor "kjapt" et element reagerer.. I de DYYPE tonene som denne kan produsere får jeg veldig lang impulsrespons og dette kan oppleves som om den er treg. kanskje ikke like merkbart på film og øret er som sagt ikke like følsomt så langt nede..

Men jeg ville UTEN tvil valgt en kasse til identisk til den du har nå med et element til.. de positive tingene du opplever med en lukket sånn som enklere fase, kjappere impulsrespons og mindre kasse er i mine øyne verdt de siste hz !

Du vil også få en jevnere respons og du vil oppleve å integrere subbene bedre med frontene ved å bruke 2..

I tillegg kan du jo også bruke en eq eller en dsp å legge på litt ekstra futt i bunnen om det skulle savnes noe!

jakv

Medlem
10 Des 2004
24.673
0
36
53
Kristiansund
Hva med å bygge en til?
Jeg har fire UM15 i lukkede kasser på ca 105l, og de spiller relativt greit ned til 15Hz med litt DSP.

Niklasvaag

Medlem
8 Okt 2017
3
0
1
Ja det blir nok til å bygge en til, planen er jo å flytte med tiden og nå ser det ut til at det kan bli om ca ett år, så vurderer om det er noe poeng i å endre noe før det. Heller se hva som er igjen etter boligkjøp
Uansett takk for tips og info