Ny i gamet, innspill?

9 Jun 2019
467
56
28
Marantz er veldig varm lyden, Denon også. NAD som jeg nevnte er også varm i lyden. Men jeg synes de siste modellene som har kommet er litt mere nøytral enn før men jeg vil si de er nokså safe liker du varm lyd. Nøytral lyd er Hegel som hi fi klubben selger. Varme merker er som regel Marantz, Nad Denon, Rega, Parasound. Nøytral lyd er som regel Hegel, Rotel, Pioner. Husk jeg sier som regel da alle ører er forskjellige. For noen er en lys forsterker varm osv. Så vanskelig og si i lengden. Rommet er viktig osv. Men jeg vil si at varm lyd er til dels korrekt som nevnt ovenfor. Var ihverfall det jeg fant ut når jeg begynte med hifi. Varm lyd er min favoritt.

Sist redigert:

Danke

Aktiv
4 Aug 2007
11.985
104
63
Jo, jeg kjører med Effekt-forsterker.

Jeg har hatt en NAD og to Yamaha Avr.
Jeg ble aldri fornøyd før jeg kjøpte Effekt-forsterker...

Altså til musikk og film.

På film med subwoofer, jo helt klart bra... Men ikke til musikk. Hørt noen på forum mener at det har med Dac eller matching å gjøre. Eldre burr brown vs Ess som vel er populært nå.

Det tror ikke jeg.

Avr er laget for å lyde bra på film og spill, skal det lyde greit i stereo må du betale mer eller huke på effekt..

I en hjemmekino så betaler vi masse for drøssevis av HDMI og funksjoner, noen av de bruker vi aldri eller sjelden. Dacs og innganger og utganger til rekord.

Dette tar opp kroner.

I en Stereo eller pre/effekt stereo så er fokus kun Stereo og funksjoner rundt dette muligens en Dac og sub out. I seriøse Stereo så tester de inn med mye musikk og målinger til musikk.
Avr er først og fremst fokusert på filmlyd.

Det enkleste er ofte det beste.

Men det er klart dødskult både med film og konserter i Surround.

Så pre out og effekt, eller en sterk stereo med Main in, Home Theatre er bra fokus på begge deler.

Nad hjemmekino har greit med effekt da, synd at de ikke skjermer strømmen bra nok til den effekten bare.
BW tror jeg passer bra med NAD. Denon er nok mer valuta og lavere støy.

Danke

Aktiv
4 Aug 2007
11.985
104
63
Jeg er enig i det andre du sier, NAD har bra lyd men vil ikke kalle det varm.

Jeg vil kalle NAD for engasjerende, frempå og spennende.

Bare bruk bra høytalere og det er mulighet for godlyd.

9 Jun 2019
467
56
28
Jo, NAD har blitt mere frempå enn før. Men jeg vil nå si de er litt på den varme siden av nøytral. Men ikke like varm som feks Marantz. Marantz har mye bedre vokaler enn NAD. Tråd starter må se hvilken lyd liker, og hvilken lyd vil han vil ha. Men jeg tror til hans budsjett er de alternativer som er nevnt bra. Jeg ønsker han lykke til😁.

9 Jun 2019
467
56
28
Hei,

Er ganske ny i gamet men tenker å kjøpe et hjemmekino oppsett. Vil starte med forsterker, front- og senterhøytaler, for så å kjøpe bakhøytalere, atmos og sub til slutt. Har vært på hifiklubben og lyttet på disse to oppsettene, men lurer på om noen har tips eller innspill å komme med? Er det noe bedre jeg heller burde gå for eller noe jeg ikke har tenkt på? Takk på forhånd!

Denon AVR-X2600HDAB forsterker

Dali Opticon 6 gulvstående fronthøytalere
Dali Opticon Vocal senterhøytaler

eller

Bowers & Wilkins 603 gulvstående fronthøytalere
Bowers & Wilkings HTM6 senterhøytaler
Kom du noe videre med anlegget? Har du fått deg oppsett?