Ny i gamet, innspill?

guttormsen

Medlem
9 Jan 2020
7
1
3
Hei,

Er ganske ny i gamet men tenker å kjøpe et hjemmekino oppsett. Vil starte med forsterker, front- og senterhøytaler, for så å kjøpe bakhøytalere, atmos og sub til slutt. Har vært på hifiklubben og lyttet på disse to oppsettene, men lurer på om noen har tips eller innspill å komme med? Er det noe bedre jeg heller burde gå for eller noe jeg ikke har tenkt på? Takk på forhånd!

Denon AVR-X2600HDAB forsterker

Dali Opticon 6 gulvstående fronthøytalere
Dali Opticon Vocal senterhøytaler

eller

Bowers & Wilkins 603 gulvstående fronthøytalere
Bowers & Wilkings HTM6 senterhøytaler

Danke

Aktiv
4 Aug 2007
12.016
109
63
Hei,

Er ganske ny i gamet men tenker å kjøpe et hjemmekino oppsett. Vil starte med forsterker, front- og senterhøytaler, for så å kjøpe bakhøytalere, atmos og sub til slutt. Har vært på hifiklubben og lyttet på disse to oppsettene, men lurer på om noen har tips eller innspill å komme med? Er det noe bedre jeg heller burde gå for eller noe jeg ikke har tenkt på? Takk på forhånd!

eller

Tror Dali er best med den Receiveren.

Bw er ganske tunge å drive på en bra måte.

Jeg hadde valgt en hjemmekino med pre out til effekt, og hengt på en stereo effekt.

Men det bestemmer du selv..

Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk

guttormsen

Medlem
9 Jan 2020
7
1
3
Tror Dali er best med den Receiveren.

Bw er ganske tunge å drive på en bra måte.

Jeg hadde valgt en hjemmekino med pre out til effekt, og hengt på en stereo effekt.

Men det bestemmer du selv..

Hva bør jeg ha for å drive bw? Har du et forslag på hjemmekino med preout til effekt, og effekt?

Danke

Aktiv
4 Aug 2007
12.016
109
63
Hva bør jeg ha for å drive bw? Har du et forslag på hjemmekino med preout til effekt, og effekt?
Av Denon så har du en over den du vurderer Pre out.. 3600?

Ellers har Yamaha rimeligere med pre out.
Om du vill ha BW I Surround også så trenger du nok en sterkere Amp feks 3600.

En rimelig god effekt er feks den jeg har selv. Xtz A2300 Edge.
150watt 8ohm.

9 Jun 2019
481
58
28
Hei,

eller

Det er mange andre høyttallere og utstyr og velge mellom. Men nå det er sagt så synes jeg ikke Bowers & Wilkins ikke er like tunge og drive som før, men alltid bra med mere futt. Du må nesten vurdere selv. Men Dali, og Denon er jo en klassiker da.

Danke

Aktiv
4 Aug 2007
12.016
109
63
Tror han har lyst på BW.
Flotte høytalere særlig om de har nok krutt.

Xtz er en rimelig vei til godlyd med effekt.

9 Jun 2019
481
58
28
Ja, skjønner. Yahama og Rotel bør også være med. Så spørs om han vil ha pre out som tillegg. Hvis han liker varm lyd er Denon, Yamaha bra med både Dali og Bowers.

Danke

Aktiv
4 Aug 2007
12.016
109
63
Rotel var jo ampen BW testet høytalere med... Så er sikkert bra som effekt, men koster litt mer.

9 Jun 2019
481
58
28
Har hadd en god del Dali og Bowers for og si det sånn. Det er sant at Bowers trenger mere krefter enn Dali, men jeg synes bestandig at det med watt og Bowers er en litt myte også... Jeg har brukt alt fra Arcam A80 på store Bowers før i tiden. Spillte som en kule! Men det kommer helt ann på lytteren, er det trykk, trykk så skjønner jeg også det. Men nå det er sagt er 20 000kr grensen til Bowers vanskelig og matche. De trenger mye watt. Min mening. Jeg ser at Dali er mere vennlig på spechs enn de Bowers han tenker på. Men lyd vil ha få unsett hva velger og bra trykk også. Men synes at det er god ide og matche det alternativet du nevnte til han danke. Supplerer med stereo som kobles til pre out på surrund reciveren, da kan han få billig og mye kvalitet watt hvis han vil skille stereo og 7.1 fra 2.0. fra hverandre. Hvis han kun vil spille stereo fra Denon så går det også. Surround reciveren har jo blitt mye bedre enn de var. Men ekte 2 kanal stereo er best for det, så fremst han ikke har råd til en Arcam i 15000kr klassen. Men jeg synes han nesten må bare prøve det i praksis og se hva slags lyd han liker. Bowers med Rotel, veldig nøytral.Denon med Bowers varm fin lyd. Ikke minst med Arcam. Men hvis han har ett pris budsjett er nok Denon og XTC bra. Puh, lang post...

Sist redigert:
9 Jun 2019
481
58
28
Hei,

eller

Har du fått hørt de Bowers på Nad modellene til klubben? Ikke for og forvirre mere. Men liker du Bowers lyden så kan Nad være være safe watt messing. Men liker Dali kan du trygt bruke Denon reciveren du nevnte. Men prøv og hør på flere høyttallere Monitor Audio, System Audio også. Er vel også et norsk merke som heter pathos tror jeg? Husk det er dine ører!

Retep

Aktiv
7 Feb 2005
3.538
407
83
Ullensaker
Vil også slå et slag for entusiast butikkene rundt om. Det er mye spennende i flere butikker enn hifi klubben og Soundgarden.

guttormsen

Medlem
9 Jan 2020
7
1
3
Her var det mye å tenke på.

Jeg har vel satt meg et budsjett på 25-30k for receiver, senter og fronthøyttalere. Ser ut til at Nad er en del over budsjett der, eller bør jeg velge billigere høyttalere og dyrere forsterker? Har forsterkeren noe å si hvis jeg bruker pre out og effekt?

PINK FLOYD DSOTM hva menes med varm lyd?

Kjenner dere til noen butikker i Trondheimsområdet utover Hifiklubben og soundgarden som jeg bør besøke?

Danke

Aktiv
4 Aug 2007
12.016
109
63

Jeg har vel satt meg et budsjett på 25-30k for receiver, senter og fronthøyttalere. Ser ut til at Nad er en del over budsjett der, eller bør jeg velge billigere høyttalere og dyrere forsterker? Har forsterkeren noe å si hvis jeg bruker pre out og effekt?

Kjenner dere til noen butikker i Trondheimsområdet utover Hifiklubben og soundgarden som jeg bør besøke?
Jeg anbefaler helst ikke NAD hjemmekino. Jeg liker NAD men hjemmekino deres er plaget av støy, og at de ikke har seneste nytt. Topp prosessoren og M serien er nok bra.

Men er så dyrt og hi-end at man bør være millionær ellns dessuten får du mer valuta hos konkurrentene til lavere pris.

Varm er motsatte av skarp og spiss lyd tenker da på diskant. En mellomting er ofte bra, kommer mye an på høytalere og oppsett.

Jeg vet ikke hvor mye watt Surround-Høytalerne dine trenger. Ellers har Marantz en rimelig moderne Amp med pre out for front. Og to sub out.

Men den har kun 50watt. 15XX heter de, det er to modeller ute nå gammel og ny, der siste siffer er forskjellig X.

Ellers er Yamaha et rimelig alternativ med ok watt og Pre out.

Yamaha som begynner på rxv 7xx eller rxv 8xx serie kanskje? Xx er siste siffer fordi jeg ikke husker modellen som er ute nå.

Disse er ikke så dyre, og har litt mer watt, og de fleste ting man trenger.

Sent fra min AGS-W09 via Tapatalk

Sist redigert:

BullFire

Medlem
24 Apr 2003
2.475
16
38
Vurdert å handle brukt? Spesielt høytallere er det mye å spare på. Det er greit å legge litt mer i receiver, så man kan gå opp til mellomklasse der.
Klipsch er kanskje også noe å vurdere, de er ganske lette å drive og morsomt til hjemmekino.

• Like
Reactions: Tim90

BullFire

Medlem
24 Apr 2003
2.475
16
38
Kanskje de PureHifi linker til + en Denon AVR-X4500 så blir det litt under 25000kr. Et alternativ hvis man ønsker Yamaha er RX-A1080 eller RX-A2080.
En kamerat har Klipsch på på en Denon AVR-X4400 og det låter veldig bra.

Danke

Aktiv
4 Aug 2007
12.016
109
63
Drømmen min er 4500, men blir nok 3500 jeg får råd til....
Eventuelt Marantz mindre...

9 Jun 2019
481
58
28

Varm lyd er etter min menig litt mot den fylde siden av nøytral lyd. Så lyden vil oppfattes mere behagelig på øret. Diskanten vil ikke bli skarp. Mellom tonen vil være veldig åpen og detaljert. Vokaler blir favorisert i forhold til en super nøytral lyd som trykker frem alle detaljene, så vil en varm forsterker ha mere luft rundt hvert instrument. Og være like detaljert på sin måte. Bassen er presis, men også litt snill. Men bassen trykker bra for det. Til det budsjettet der ville jeg ha gått for de alternative som er nevnt. Men er enig med Danke NAD er ikke stabile, men låter flott. Jeg skulle jeg handlet idag har det nok blitt Denon sin surround reciver modeller til 15000kr, og litt dyrere. De vil drive Bowers du nevnte utmerket. Også kan du heller begynne med litt billigere Dali høyttallere. Men husk det dyreste er ikke alltid best! PS. Danke er flinkere på pre out en meg. Med kort fortalt så er det slikt at surround reciveren beststandig har lått litt ullen og innestengt vs en steroe forsterker som er en ekte blodtrimmet stereo forsterker. Så og kjøpe en surround reciver med pre out utganger er kanskje ikke dumt for da kan du koble på en effekt forsterker som du kjører stereo på ditt hjemme kino anlegg ved taste trykk på fjern kontrollen. Men det blir helt opp til deg om du vil ha pre out utganger tilgjenlig på din surrund reciver. Jeg tror nok en Denon til mellom 7000kr og oppover vil låte helt ok på steroe bruk. Spørs hvor kresen du er? Jeg ikke konkret helt sikker på hvilke Denon surrund reciver som har pre out utganger, men kan være lurt og finne ut? Men en Denon med pre out la oss si til 7000kr og en XTC effekt forsterker kan være en god ide. Og det blir cirka like dyrt som de modellene jeg nevnte. Men hør med Danke han kjører Pre Out og surround reciver anlegg😊👍 Hvis jeg ikke tar helt feil, da.

Sist redigert: