Ny Canal Digital HD PVR ADB 5720CDX for Kabel-TV

Rolle

Medlem
22 Sep 2004
3.832
0
36
G0MP skrev:
En ting jeg savner fra sagem, når vi først snakker om kanaler. Er at det ikke går å ha en kanal på 0 plassen..

Når jeg "switcher" gjennom for å se hva som er på i stede for å bruke TvGuide appen på telefon. (Finner ADB sin totalt ubrukelig.) ..så var det så veldig kjekt å bare trykke "00" og så komme på starten av listen.
Er jo bare å trykke "1" så kommer du til starten av listen ;-)

Selv bruker jeg alltid pageview på TvGuiden, syns det går greit og bla seg frem der, spesielt når man har en favorittliste der de mest brukte kanalene ligger i begynnelsen på listen. Uansett er det bare og taste inn nummer så hopper man kjapt frem og tilbake.

Programsøk er også en veldig god funksjon, men jeg oppdaget nettopp at der finnes ikke å æ og ø på tastaturet som kommer frem :mrgreen:

Gorm

Administrator
13 Des 2002
39.972
30
48
51
Jessheim
Fikk melding fra Canal Digital om at de nå har stanset alt salg av ADB dekoderen. Grunnen skal være at første parti på 50 tusen enheter er utsolgt, og at produsenten ikke får tak i harddisker pga flommen i Thailand
Beklager om dette er blitt postet tidligere

Rolle

Medlem
22 Sep 2004
3.832
0
36
Gorm skrev:
Fikk melding fra Canal Digital om at de nå har stanset alt salg av ADB dekoderen. Grunnen skal være at første parti på 50 tusen enheter er utsolgt, og at produsenten ikke får tak i harddisker pga flommen i Thailand
Jeg var klar over at salget var stanset, men ikke at 50000 enheter var solgt, da selger ADB som varmt hvetebrød :mrgreen:

Jamenn godt man var på hugget og sikra seg en til 1490 kroner :D

OleM

Medlem
26 Jul 2003
11.824
0
0
Gorm skrev:
De har lagt ut denne infoen på FB. De opplyser også om at det søkes etter alternativ HDD-produsent.

happymeal

Medlem
17 Okt 2006
384
0
0
Det er jeg klar over, men jeg har plassert forsterkeren så nærme det første vegguttaket som mulig, og der er det minimalt med støy.

G0MP skrev:
Signalforsterker forsterker visst også eventuelt støy.. Så det er en dårlig løsning for min del. (Vert tekniker her fra CD som har sett på det, .. )

passat06

Medlem
30 Jul 2009
51
0
0
happymeal skrev:
Jeg skal sjekke, men jeg benytter den kun til å forsterke signalene på TV og Radio-uttaket fra vegguttaket.

Modemet har jeg, som jeg skrev i post tidligere, plassert rett ved vegguttaket og strukket vanlig nettverkskabel (10 meter) til router i tv-benken.

Edit: Komplett.no - Triax Digital Antenneforsterker IIB 445
Takk! Jeg tenkte evt å plassere forsterker ved inntaket i huset (teknisk rom) der også modemet står.

Har i dag 100% kvalitet, men kun 20-22% styrke (ble dårligere når de oppgraderte nettet) og tidvis fryser/pikselerer bildet eller digitalsignalene forsvinner helt.

Spørs om jeg bare må bite i det sure eplet og kontakte CD.

John P.

Medlem
29 Des 2004
4.836
0
0
Ehm... dette er et flaut spørsmål, som jeg burde vite svaret på, men... :oops:

-Jeg trenger en "boks", så jeg kan fordele bredbåndet fra kabelmodemet (ikke fra Canal Digital), til HD PVRen og eventuelt andre ting som kan trenge nettilgang (BluRay-spiller, musikkstreamer, etc).

Jeg trenger ikke trådløst nett. Holder det da å kjøpe en switch, som f.eks. denne? Eller må jeg kjøpe en (trådløs?) router?

Rolle

Medlem
22 Sep 2004
3.832
0
36
John P. skrev:

-Jeg trenger en "boks", så jeg kan fordele bredbåndet fra kabelmodemet (ikke fra Canal Digital), til HD PVRen og eventuelt andre ting som kan trenge nettilgang (BluRay-spiller, musikkstreamer, etc).

Jeg trenger ikke trådløst nett. Holder det da å kjøpe en switch, som f.eks. denne? Eller må jeg kjøpe en (trådløs?) router?
Ja, en switch vil fungere utmerket. Med så mange dingser som vil ut på nettet i dag, er en switch nærmest uunværlig :-D

G0MP

Medlem
26 Aug 2010
612
0
0
www.facebook.com
Rolle skrev:
Er jo bare å trykke "1" så kommer du til starten av listen ;-)

Selv bruker jeg alltid pageview på TvGuiden, syns det går greit og bla seg frem der, spesielt når man har en favorittliste der de mest brukte kanalene ligger i begynnelsen på listen. Uansett er det bare og taste inn nummer så hopper man kjapt frem og tilbake.

Programsøk er også en veldig god funksjon, men jeg oppdaget nettopp at der finnes ikke å æ og ø på tastaturet som kommer frem :mrgreen:
Ta å hold fjernkomtrollen i hånden, så skjønner du hvorfor jeg liker å kunne trykke "00" i stede for "01" .. (Spesielt når det er kull mørkt i rommet.)

Trykker en ikke null først, så må jeg vente litt før den bytter kanal.

Trykker en 01.. (Eller 001 om en har 100 kanaler eller mere i lista.) Byttes det nesten øyeblikkelig.

Men smaken er som baken! ;)

G0MP

Medlem
26 Aug 2010
612
0
0
www.facebook.com
happymeal skrev:
Det er jeg klar over, men jeg har plassert forsterkeren så nærme det første vegguttaket som mulig, og der er det minimalt med støy.
Det var ikke dumt! Ikke tenkt på det..

Takker for tipset! Da blir det en signal forsterker neste gang jeg får "lønning" .. :D

G0MP

Medlem
26 Aug 2010
612
0
0
www.facebook.com
John P. skrev:

Hadde kjøpt en med både kabel innganger/utganger og trådløs. Kanskje du ikke trenegr det nå, men veldig kjekt å ha om du skulle f.eks. kjøpe en telefon som støtter WiFi eler en TV eller noe sånt i fremtiden.

Er jo også kjekt å ha trådløs når folk er på besøk. :)

Manny

Medlem
13 Nov 2008
42
0
0
John P. skrev:

Det kan være at du må ha en router. Noen kabelmodem har ikke innebygget routerfunksjon, og gir da ofte ikke ut mer en en IP adresse. I så fall vil ikke en svitsj være nok :cry:

Gorm

Administrator
13 Des 2002
39.972
30
48
51
Jessheim
Siden kablede routere gjerne koster mer enn de trådløse, så er det vel bare å bruke en vanlig trådløs router, og skru av det trådløse nettverket? De fleste trådløse routere har jo fire porter for kablet tilkobling.

HifiCarl

Medlem
26 Jan 2009
281
0
0
Det gjelder å finne riktig switch. Jeg har denne pluss en 8-port i nettverket mitt. Komplett.no - Netgear 5 x Gigabit Unmanaged Switch
Akkurat nå koster den jo bare 195,-! Løp og kjøp, selv om du ikke trenger den akkurat nå :)

Manny: Hva mener du med det? Kobler du modemet over på switchen jeg har linket til så får du 4 porter ut. Switchen styrer ip-adressene.

HifiCarl

Medlem
26 Jan 2009
281
0
0
John P. skrev:

Ja, det holder med en switch, men kjøper heller denne: Komplett.no - Netgear 5 x Gigabit Unmanaged Switch

jalla0998

Medlem
21 Apr 2010
353
0
0
HifiCarl skrev:
Det gjelder å finne riktig switch. Jeg har denne pluss en 8-port i nettverket mitt. Komplett.no - Netgear 5 x Gigabit Unmanaged Switch
Akkurat nå koster den jo bare 195,-! Løp og kjøp, selv om du ikke trenger den akkurat nå :)

Manny: Hva mener du med det? Kobler du modemet over på switchen jeg har linket til så får du 4 porter ut. Switchen styrer ip-adressene.
Switchen styrer ikke ipadresser. Du må ha en ruter for å håntere dette hvis ikke leverandøren tildeler flere IP'er. (CanalDigital deler ut inntil 4 ipadresser via kabelmodem, men det vanlige er bare 1).

HifiCarl

Medlem
26 Jan 2009
281
0
0
jalla0998 skrev:
Switchen styrer ikke ipadresser. Du må ha en ruter for å håntere dette hvis ikke leverandøren tildeler flere IP'er. (CanalDigital deler ut inntil 4 ipadresser via kabelmodem, men det vanlige er bare 1).
Hvordan kan jeg da ha 6 enheter koblet opp samtidig?

Saarg

Medlem
3 Apr 2007
610
5
18
HifiCarl skrev:
En switch har ikke noe med ip-adressene å gjøre.
En switch er kun for å koble flere enheter sammen i ett nettverk.

Edit: Ser jeg ble litt for sein der :)

HifiCarl

Medlem
26 Jan 2009
281
0
0
Saarg skrev:
En switch har ikke noe med ip-adressene å gjøre.
En switch er kun for å koble flere enheter sammen i ett nettverk.

Edit: Ser jeg ble litt for sein der :)
Ok, greit, da forklarte jeg meg feil.

Uansett, John P trenger ikke kjøpe ny router selv om han skal koble på flere enheter. Det holder med en switch!

jalla0998

Medlem
21 Apr 2010
353
0
0
HifiCarl skrev:
Ok, greit, da forklarte jeg meg feil.

Uansett, John P trenger ikke kjøpe ny router selv om han skal koble på flere enheter. Det holder med en switch!
Det gjelder bare lokalt, og han må isåfall konfigurere ipadresser manuellt eller sette opp en lokal DHCP-server.
Hvis enhetene skal kommunisere med omverdenen må han ha en router i en eller anne form (såsant han ikke får tilstrekkelig mange IP'er fra leverandøren)