Ny bolig=ny dedikert kino. vurderer valg av Ht


PureHifi

Medlem
15 Aug 2011
1.103
8
38
rommet blir 6x4,5M. blir baffel/falsk vegg full av lyd.
har hatt 9.2 klipsch oppsett med 2 jl fathom f112. må overgå dette flere hakk.
har sett litt på 3stk JBL 3722N ScreenArray, alternativt 3stk JBL-3678THX som fronrekke og 4 stk JBL 8320 som surround i tilegg til 4 atmos i tak.
hvordan vil dette låte mon tro? ikke hørt noe Jbl av denne typen, og noe forslag til sub til dette oppsettet? (mid bass)
andre forslag til noe som vil sette liv i kinoen ala samme prisklasse??


 

Snooky

Medlem
27 Sep 2005
2.134
5
38
Spennende tanker du har. Kan dessverre ikke bidra med noen erfaring med disse modellene, men ser det er noen på avsforum som har lagd kino med disse. Kanskje du kan finne noen verdifulle erfaringer der? Det slo meg at så vide horn kan bli utfordrende i forhold til romstørrelse. Men har som sagt null erfaring med de, så det er bare en innskytelse.
 

Stratosen

Medlem
6 Okt 2015
301
0
16
Bærum
Jeg ville også tatt med et komplett oppsett av Arendal Sound i vurderingen. Jeg vurderer dette selv. Både høyttalere og suber fra dem har fått masse skryt her på forumet. Har i tillegg hørt at de er fleksible i forhold til å gi demo
 

PureHifi

Medlem
15 Aug 2011
1.103
8
38
Arendal blir vel noe i samme sjanger som jeg har?, er ute ette noe brutalt som overgår klipsch/jl fathom oppsette mitt per i dag.
blir baffelvegg så utseende på ht har ingen betydning, derfor jeg har vurdert JBL kino utstyr, ser flere andre har hatt dette i hjemmekino med bra resultat.
subber tenker jeg blir laget selv etter hvert, blir muligens å kjøre fathomene i starten til jeg får anledning til DIY prosjekt.
 

Stratosen

Medlem
6 Okt 2015
301
0
16
Bærum
JBL er veldig bra, men Arendal er også mange hakk opp. Jeg ville tatt meg bryet med å lytte til begge deler før jeg hadde tatt valget
 

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
44.841
63
48
41
www.avforum.no
Som et generelt tips vil jeg si at det på bruk av type PA høyttalere ofte undervurderer betydning av effekttrinnet og signalveien som sådan. Paires disse beistene opp mot type PA effekt, som jo er vanlig, ender en potensielt opp med sus / høyt støygulv og generelt en kvalitet som ikke står helt i stil med systemets potensiale om dette kjøres analogt. Dette gjelder imidlertid ikke nødvendigvis nyere Crown varianter, har selv erfaring først og fremst med Alcons, der systemet virkelig åpnet en helt ny dimensjon når en først fikk ordnet med signalveien fra analog XLR til digital AES / EBU (også via XLR for øvrig, 2 kanaler per kabel). Foreløpig er det kun forforsterkere til 100.000+ som støtter AES, og disse er i tillegg relativt kompliserte å sette opp. Her tror jeg imidlertid det vil skje mye fremover, men kanskje ikke helt med en gang da ingen "hjemmekino" effekttrinn tross alt støtter AES p.t. (med unntak av Hypex sine plateforsterkere, men det er en annen sak, uansett kreves det en pre som også støtter AES...)...

Det jeg prøver å si er vel egentlig det at en bør tenke helhetlig rundt denne type systemer; selv om de "tåler" PA effekt er ikke dette nødvendigvis beste løsning! Disse JBLene funker vel imidlertid også med lavere effekt pga høy følsomhet, og da hadde jeg nok også heller gått veien om "standard" effekttrinn fremfor PA trinn i første omgang og heller sett på et AES / EBU "digitalt" oppsett om / hvis dette blir tilgjengelig ved en senere anledning (som da altså krever både pre og effekt med støtte for AES).

For å illustrere litt hva jeg egentlig snakker om har jeg egentlig i åresvis lett med lys og lykter etter den "snerten" jeg opplever på (visse) kommersielle kinoer. En del av opplevelsen er selvsagt selve salen og størrelsen på systemet, men det viser seg også at AES signalveien de har brukt i kinosammenheng i åresvis har en svært viktig rolle - for det var først da jeg fikk høre denne oppkoblingen også på mindre systemer / rom, først på CEDIA i USA (ca. 50kvm) og senere på ISE i Europa (ca. 40kvm, begge på et Alcons system) jeg virkelig hørte hva dette har å si - for nettopp denne type oppsett vel å merke. Bruker du en "hjemmekino" forforsterker med balansert XLR mot en tilsvarende "hjemmekino" effekt er susen en helt annen enn hva som er tilfelle for de PA effekter jeg har vært borti (som ikke da inkluderer nyere Crown f.eks., så her må gjerne andre skyte inn en kommentar).
 

PureHifi

Medlem
15 Aug 2011
1.103
8
38
Som et generelt tips vil jeg si at det på bruk av type PA høyttalere ofte undervurderer betydning av effekttrinnet og signalveien som sådan. Paires disse beistene opp mot type PA effekt, som jo er vanlig, ender en potensielt opp med sus / høyt støygulv og generelt en kvalitet som ikke står helt i stil med systemets potensiale om dette kjøres analogt. Dette gjelder imidlertid ikke nødvendigvis nyere Crown varianter, har selv erfaring først og fremst med Alcons, der systemet virkelig åpnet en helt ny dimensjon når en først fikk ordnet med signalveien fra analog XLR til digital AES / EBU (også via XLR for øvrig, 2 kanaler per kabel). Foreløpig er det kun forforsterkere til 100.000+ som støtter AES, og disse er i tillegg relativt kompliserte å sette opp. Her tror jeg imidlertid det vil skje mye fremover, men kanskje ikke helt med en gang da ingen "hjemmekino" effekttrinn tross alt støtter AES p.t. (med unntak av Hypex sine plateforsterkere, men det er en annen sak, uansett kreves det en pre som også støtter AES...)...

Det jeg prøver å si er vel egentlig det at en bør tenke helhetlig rundt denne type systemer; selv om de "tåler" PA effekt er ikke dette nødvendigvis beste løsning! Disse JBLene funker vel imidlertid også med lavere effekt pga høy følsomhet, og da hadde jeg nok også heller gått veien om "standard" effekttrinn fremfor PA trinn i første omgang og heller sett på et AES / EBU "digitalt" oppsett om / hvis dette blir tilgjengelig ved en senere anledning (som da altså krever både pre og effekt med støtte for AES).

For å illustrere litt hva jeg egentlig snakker om har jeg egentlig i åresvis lett med lys og lykter etter den "snerten" jeg opplever på (visse) kommersielle kinoer. En del av opplevelsen er selvsagt selve salen og størrelsen på systemet, men det viser seg også at AES signalveien de har brukt i kinosammenheng i åresvis har en svært viktig rolle - for det var først da jeg fikk høre denne oppkoblingen også på mindre systemer / rom, først på CEDIA i USA (ca. 50kvm) og senere på ISE i Europa (ca. 40kvm, begge på et Alcons system) jeg virkelig hørte hva dette har å si - for nettopp denne type oppsett vel å merke. Bruker du en "hjemmekino" forforsterker med balansert XLR mot en tilsvarende "hjemmekino" effekt er susen en helt annen enn hva som er tilfelle for de PA effekter jeg har vært borti (som ikke da inkluderer nyere Crown f.eks., så her må gjerne andre skyte inn en kommentar).
takker for tilbakemelding, i utgangspunktet hadde jeg tenkt å bruke Adcom 7805 som jeg har liggende , prosessor blir mest sannsynlig Yamaha CX-A5100. liker godt horn til film så tenkte jbl kunne bli en god kadidat , men har også vurdert MK-SOUND, Klipsch THX ultra 2, Adam og knaskje også AS. skulle svært gjerne hørt noen av disse oppsettene før jeg bestemte meg:) noen synspunkt her i hvilken retning jeg bør gå? Arbeidstegninger på huset er like rundt hjørnet så har tatt noen bestemmelser på rommet, blir egen ventilasjon samt 2 kurser med mulighet for 3 senere om det trengst. lengden er fast på 6M, men bredden kan jeg endre fra 4,5 om det skulle være hensiktsmessig? usikker på om det blir et lite teknisk rom ved siden av kino eller om jeg bare har det bak baffel. prosjektor for stjernehimmel blir plassert på naborommet eller bak baffel. blir bygd ned med kasse rundt for spot, muligens systemhimling her med buet stjernehimmel i senter. 2 rader med seter(mest sannsynlig avshop sine) gode tips mtp. rommet i denne fasen taes imot med stor takk
 

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
44.841
63
48
41
www.avforum.no
Yamaha og Adcom funker sikkert bra... Når det gjelder valg av system avhenger det av budsjett og størrelse på rommet, samt ikke minst utformingen av akustikkløsningen i rommet. Demper du mye krever det også mer headroom for å kompensere f.eks... Utover det er jeg selv tilhenger av ribbon - og da så langt ned det lar seg gjøre i frekvens egentlig - Beyma og Alcons er jo nede i type 1000Hz på sine varianter, dog er det verdt å merke seg at Alcons sin pro ribbon er noe helt spesielt; en dobbel ribbon med voicecoil for maksimal spredning + ekstrem effekt, men krever bl.a. proprietær effektdrift samt AES signal så prismessig ligger disse høyt... JBLs proffdiskanter tåler jo også mye juling, så der sitter du jo også på et godt utgangspunkt mtp dynamisk tåleranse. Tradisjonelle domer og hornløsninger generelt som presses utover hva de egentlig klarer å levere av effekt har jeg liten sans for, men hvorvidt dette potensielt forekommer i større eller mindre grad avhenger jo av romstørrelse, SPL osv... ;)
 

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
44.841
63
48
41
www.avforum.no
...og selv om du sikkert har lest mange råd både her og der synes jeg denne artikkelen fra Widescreen Review, kanskje med unntak av at forfatteren mener bildet kan bli FOR stort (whaaat?? :)) hadde en del gode poeng mtp kinodesign rent generelt...

reinforcement for 1 seat design.jpegone center seat -9.jpegseminal article on low back chairs.jpeg