Noob, trenger hjelp.

Psychick

Medlem
14 Mar 2019
1
0
1
Hei hei,

Jeg har akkurat kjøpt meg hus og vil lage til en skikkelig hjemmekino i kjelleren, problemet er at jeg kan veldig lite når det kommer til lyd og trenger litt hjelp til valg av del(er).

Jeg har kjøpt en PX272 og har lerret fra tidligere projektor, men mitt gamle lyd anlegg er, fint sakt, helt grusomt, det er ett eldre LG hjemmekino system, høytalerene er ikke aller verst når de eg koblet rett i boksen, men bak høytalerene har kun trådløs tilkobling.

Jeg har ett forholdsvis stramt budsjett, med nytt hus og alt, men jeg vil ikke har helt skvip kvalitet heller, det jeg ønsker i første omgang er en "hoved del" (forsterker?) som har støtte for Plex og 5.1 anlegg, høytalerene er ikke store så tror ikke de tar mye W å drive, men gjerne ha litt kraft i forsterkeren til senere oppgradering av høytalere.

Kan noen hjelpe meg med dette? Først å fremst må jeg vite akkurat hva det er jeg ser etter, de fleste forsterkere har vel ikke innebygget støtte for ting som Plex? Og så gjerne også forslag til hva som hadde passet, jjeg håper på noen under 3000,- men kan strekke meg til 5000,-

Takk på forhånd
Magnus

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.161
94
48
41
www.avforum.no
Hei @Psychick og velkommen til forumet! 3-5000 for en receiver gjør at du nok bør se sjekke brukten fremfor nytt og du vil ha maksimalt for pengene. Yamaha er f.eks. gode på kvalitet, og bør ikke være noe problem om har noen år på baken... Plex må du nok til med en mediaplayer for å benytte, men de trenger heller ikke koste mye, eventuelt bare kjøre rett fra en bærbar PC. Lykke til!

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.318
9
38
Høytalere kan du fint kjøpe brukt.

En kraftig hjemmekino er ofte på nett for en lav pris. 4k er ikke problem, da de fleste 4k Blu-ray løser dette med to Hdmi en til lyd og en til 4k.

Sist jeg merket meg var noen topp Onkyo for 3500-4500.
Men undersøk først, selvom det er noen kupp, så er det mye lureri og blodpriser også.

Yamaha og Denon, Pioneer eller feks Onkyo med Hdmi er anbefalt. Har de pre out så er det pluss i tilfelle du trenger det fremover.

Dersom du velger lettdrevne høytalere så kan du velge litt rimeligere forsterkere.

Klipsch og Dynavoice er meget lette å drive feks.