Noen som har brukt 24" ?

Ostemannen

Medlem
25 Okt 2009
15.748
0
36
Ser PD har Pd2450. sykt element. Simulerte en musikksubb.

Grafene viser jo at subben er en syk subb som har følsomhet på ca 106 db/1m

Stor boks, ja. Men Ytelsen forsvarer kanskje det? :twisted:

Vedlegg

eXa

Medlem
19 Jun 2004
7.272
0
0
35
Gikk ikke så dypt til å være ett så stort element. Falt fort under 40hz.
Maelstrom 21" ser mye mer interresant ut. Dog krever det mye mer effekt.

17 Mar 2010
2.068
0
0
Hvor dypt det går kan man jo bestemme selv med tuningfrekvensen på kassa.

Det eneste som er synd er at PD ikke kan levere sin 24" pga noen problemer med chassiene. Så sier i hvertfall ryktene.

Ostemannen

Medlem
25 Okt 2009
15.748
0
36
tangenAVdesign skrev:
Hvor dypt det går kan man jo bestemme selv med tuningfrekvensen på kassa.

Det eneste som er synd er at PD ikke kan levere sin 24" pga noen problemer med chassiene. Så sier i hvertfall ryktene.
De kan levere. Kontaktet de selv. De sa de kunne levere alt som trengtes.

Gikk ikke så dypt til å være ett så stort element. Falt fort under 40hz.
Maelstrom 21" ser mye mer interresant ut. Dog krever det mye mer effekt.
Den kan tunes til det meste vil jeg tro. Jeg tunet den til musikk, da det er det som er mest interessant for meg.

eXa

Medlem
19 Jun 2004
7.272
0
0
35
Til det ser den jo morsom ut. Men om man er ute etter dyyp bass så er Maelstrom 21" ett bedre valg.

Snickers-is

Medlem
11 Nov 2003
31.260
0
36
44
www.midgardaudio.com
Ulempen med maelstrom er 700 liters kasse. Det er veldig mye, selv for en 21". Den går riktignok veldig dypt, men det går på bekostning av kapasitet. I tillegg blir slike subwoofere med høy Q vanskelige å integrere med middels til høye delefrekvenser. Bass under 20Hz later til å være mer vanlig blant folk enn skikkelig sammenheng fra 30-300Hz.

Reddal

Medlem
14 Des 2007
629
0
0
Det er flere eksempler på folk som har bygget 21" maelstrom med lukkede kasser helt ned til 12kubikk fot, eller ca 330 liter. Dette ofte etter anbefaling fra Kevin Haskins, som har konstruert disse elementene.

De er storfornøyd.:D
.
Her er ett eksempel

-Reddal

flexxo

Medlem
14 Apr 2005
1.040
0
0
Precision Devices kunne ikke levere 24" i fjor høst, fordi de hadde ødelagt formen til å lage chassiset. Men det er godt mulig de kan levere det nå.

Jeg endte opp med PD.2150 isteden, og er godt fornøyd med det. Elementet låter veldig bra. Det ruller av forholdsvis tidlig, og uten store peaks. Se vedlagte målinger. De er uglattede, tatt på 1,5 m avstand litt off axis, uten noen boks eller baffel, kun stående på gulvet.

Når det gjelder Maelstrom 21" så er ikke dette elementet helt sammenlignbart. Dette er et typisk sub-element med stor slaglengde og lav følsomhet.

Vedlegg

Ostemannen

Medlem
25 Okt 2009
15.748
0
36
flexxo skrev:
Precision Devices kunne ikke levere 24" i fjor høst, fordi de hadde ødelagt formen til å lage chassiset. Men det er godt mulig de kan levere det nå.

Jeg endte opp med PD.2150 isteden, og er godt fornøyd med det. Elementet låter veldig bra. Det ruller av forholdsvis tidlig, og uten store peaks. Se vedlagte målinger. De er uglattede, tatt på 1,5 m avstand litt off axis, uten noen boks eller baffel, kun stående på gulvet.

Når det gjelder Maelstrom 21" så er ikke dette elementet helt sammenlignbart. Dette er et typisk sub-element med stor slaglengde og lav følsomhet.
+1. PD elementet kan jo f.eks brukes i hornkonstruksjoner

Snickers-is

Medlem
11 Nov 2003
31.260
0
36
44
www.midgardaudio.com
Ingen av PD sine 21" er spesielt godt egnet til bassrefleks subwoofere. De har relativt lav Mms for størrelsen og høy BxL som fører til lav Q (under 0,2), noe som gjør at man må ha relativt stor kasse og ikke så alt for lav tuning.

flexxo

Medlem
14 Apr 2005
1.040
0
0
Snickers-is skrev:
Ingen av PD sine 21" er spesielt godt egnet til bassrefleks subwoofere. De har relativt lav Mms for størrelsen og høy BxL som fører til lav Q (under 0,2), noe som gjør at man må ha relativt stor kasse og ikke så alt for lav tuning.
Hva ville du anbefalt til fordel for bassrefleks?

flexxo

Medlem
14 Apr 2005
1.040
0
0
Ingen tips? Jeg tenkte å bruke PD.2150 i bassrefleks, men det blir jo ingen subwoofer, heller bass/midbass. Til det formålet fungerer elementet ypperlig.

Horn på disse elementene er egentlig utelukket på grunn av det store membranarealet. Det skal ikke så mye til før membranet revner under påkjenningene.

17 Mar 2010
2.068
0
0
flexxo skrev:
Horn på disse elementene er egentlig utelukket på grunn av det store membranarealet. Det skal ikke så mye til før membranet revner under påkjenningene.
:confused: Hvor har du det fra?

Når det gjelder bassrefleks så kan du jo bare tune lavt og heller bruke litt EQ for å flate ut igjen responsen. Ikke noe problem å nå ned til 20 Hz på den måten.

17 Mar 2010
2.068
0
0
Ostemannen skrev:
Ser PD har Pd2450. sykt element. Simulerte en musikksubb.
Grafene viser jo at subben er en syk subb som har følsomhet på ca 106 db/1m
Hmm.. .vet ikke hvordan de tallene er satt sammen, for mine simuleringer på elementet sier ca. 94 dB følsomhet i free-field. Uansett er det veldig bra!