NETFLIX.no er ÅPNET - 17.10.12 - Del synspunkter og erfaringer/tips!

Ballis

Medlem
1 Jul 2007
3.997
19
38
Enn så lenge synes jeg Netflix har imponert stort. Kvaliteten er bra, katalogen er stor, og prisen er latterlig lav. Integrasjonen mot diverse bokser, tv´r telefoner og padder, er bra, og funksjonen som lar det stoppe å se på en device og fortsette der du slapp på en annen er svært praktisk.

Anbefalinger via facebook venner, samt deres egen algoritme, gjør det vesentlig lettere å velge en film enn å sitte å bla uten mål og mening i en stor katalog.

Kvaliteten som noen nevner, er kansje ikke helt bluray, men for 79,- pr. mnd. er vel også det en urettferdig målestokk. Men det er rimelig mye mer praktisk å streame filmene enn å måtte gå i videosjappa. Ganske fint å slippe ha hylla full av bluray cover også.

Så lenge ikke prisen endres kommer denne tjenesten til å bli beholdt her i huset. Tror jeg kansje dropper HBO, men vil vurdere Hulu dersom det dukker opp her på berget.

JD

Medlem
10 Apr 2003
7.534
1
38
Ja, det kan man.
Jeg benytter imidlertid Apple TV til Netflix-streaming og for tiden er det dessverre problemer med lav kvalitet også der for mitt vedkommende

Sitter og fikler litt med dette nå, hvordan skifter man enklest? Litt kjedelig hvis guttungen skal se på noe med norsk tale.

GWH

Medlem
6 Sep 2005
2.127
0
0
Kommer uansett til å gi de sjansen frem til jul som spotify bruker, så får vi se etterpå :)

JD

Medlem
10 Apr 2003
7.534
1
38
Sitter og fikler litt med dette nå, hvordan skifter man enklest? Litt kjedelig hvis guttungen skal se på noe med norsk tale.

Hur lett som helst... Bare å logge seg inn på siden til unblock-us og skifte der, eget valg. Funker som juling dette. Er vel verdt 5$ i mnd.

Cappel

Medlem
23 Sep 2004
68
0
0
Er det noen som har fått koblet sin eksisterende U.S Netflix konto mot Spotify Premium så man slipper å betale frem til jul?

Ignite

Medlem
25 Feb 2009
644
0
0
Hur lett som helst... Bare å logge seg inn på siden til unblock-us og skifte der, eget valg. Funker som juling dette. Er vel verdt 5$ i mnd.

Jeg bruker også Unblock-US og har alltid 5.8 Mbit fra hvor det skulle være. Selv Sør-Amerikansk Netflix. Mulig at det er flaks. Vanlig ADSL-linje fra Telenor med i overkant av 11 Mb hastighet. Jeg forstår det slik at Telenor og Netflix har bestemt seg for samarbeide? Da tenker jeg på at det betales og det ikke lenger er nettnøytralitet, men det er en annen diskusjon.
Men det hjelper vel neppe på andre lokasjoner enn norsk Netflix?

Sist redigert:

PureHifi

Medlem
15 Aug 2011
1.179
84
48
hadde igrunnen ikke forventet noe voldsomt utvalg i starten her, og med gratis ut året kan en ikke klage. kvaliteten er grei nåkk den, og kjører det fint fra PS3. regner med det kommer mer å nyere filmer/serier etterhvert.

Ballis

Medlem
1 Jul 2007
3.997
19
38
Supertramp skrev:
Kan du utdype det? Flere her inne mener ikke helt det samme....
Ja... De har en stor katalog, dvs. mye innhold. Eller mao. mange filmer og TV serier. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det anderledes om du sliter med å forstå hva jeg mente.

Du har en mnd. gratis, så du kan jo sjekke selv.
Tror de som hevder noe annet, mener utvalget er dårlig blandt de aller ferskeste titlene. Det er riktig, Netflix har MYE, men det meste er 2 år gammelt eller eldre. Er du ute etter det aller nyeste blir du nok skuffet. Personelig opplever jeg dette som en fantastisk arkiv tjeneste til en latterlig lav pris. Skal jeg ha det aller ferskeste skaffer jeg det på andre måter.

TorTorden

Medlem
21 Jan 2012
12.105
0
36
Ikke at jeg tror telenor ikke ville ha tatt seg ekstra betalt om de kan, men jeg har min egen mistanke at den 'dealen' ikke er så veldig mer ondsinnet enn at telenor hosster de fysiske serverne netflix plasserer rundt om i norge og det er hovedsaklig dette de betaler for.

Når vi bruker andre dns addresser (som unblock us eller andre) så blir vi da sendt til en server mye lenger unna og man er da sårbar for flaske halser ellers på det vide internett. Litt som om når man kjører fra tønsberg til oslo så kan man bli sittende kø i drammen, hjelper lite og mase på oslo kommune om og bygge mer vei da ;)

Loffen68

Medlem
24 Aug 2005
5.558
0
0
avforum.no
Bare ett spørsmål, Hvorfor ?

Gammle filmer og serier, hadde du fått ett fortrinn mot hva som sendes offentlig i Norge kunne jeg ha gått for Netflix men her høres det ut som hovedargumentet er at det kan streames, hvis det er viktig javel men jeg ser fremdeles ikke poenget.

Supertramp

Medlem
24 Jun 2010
14.953
8
38
Ballis skrev:
Ja... De har en stor katalog, dvs. mye innhold. Eller mao. mange filmer og TV serier. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det anderledes om du sliter med å forstå hva jeg mente.

Du har en mnd. gratis, så du kan jo sjekke selv.
Tror de som hevder noe annet, mener utvalget er dårlig blandt de aller ferskeste titlene. Det er riktig, Netflix har MYE, men det meste er 2 år gammelt eller eldre. Er du ute etter det aller nyeste blir du nok skuffet. Personelig opplever jeg dette som en fantastisk arkiv tjeneste til en latterlig lav pris. Skal jeg ha det aller ferskeste skaffer jeg det på andre måter.

Jeg skjønte godt hva du mente. Men meg og flere herinne mener at katalogen er alt for tynn. Alt for lite nyere filmer. Mye C og D filmer.
TV serier er muligens greit nok.

Ostemannen sier forsåvidt ganske riktig at man kanskje ikke skal forvente alt for mye av en ny tjeneste. Joda, men dette er en betalt tjeneste og koker det ned til å se èn B-film 1x mnd til kr 79 fordi utvalget er såpass "skrinnt", da er det kanskje like greit å leie filmen til kr 39 på Apple TV....

Ingeniør'n

Medlem
26 Jul 2005
11.449
0
36
Har lyden på Netflix blitt bedre ?

Satte meg ned med Netflix i går kveld og der poppet James Bond Skyfall opp - ok tenkte jeg la oss prøve den selv om jeg har sett den før. Ble overrasket over helt grei 5.1 lyd og ganske bra dynamikk. Siden Oppo kom men nytt brukergrensesnitt for litt siden, synes jeg lyden og har blitt bedre. Kjører og Altibox.

Dette liker jeg, eller er det bare jeg som synes det har blitt bedre ?

Ste-Reo.

Medlem
16 Mar 2005
554
0
16
HÆÆ!! Er dette utvalget??? Da er jo gratisutvalget på Voddler like bra/bedre sett i perspektiv at der betaler du ikke ei krone... Vær så snill å si at det kommer større utvalg? Det ironiske med hele greia er at jeg har de fleste av filmene selv på dvd/bd... :)

Galnes

Medlem
30 Apr 2006
3.462
0
36
34
Rolle skrev:
Er der noen som klarer å måle bitraten Netflix streamer?

Jeg vet at de bruker adaptive bitrate streaming, men det burde gå an å finne ut hva den generelt ligger på.

Det jeg har funnet ut indikerer en bitrate på ca. 3 Mbps og det er jo ikke rare greiene.

"Standard-definition Netflix streams can consume up to 2.2 Mbps of bandwidth. Netflix’s 720p HD videos come in at roughly 3.8 Mbps, and 1080p videos go up to 4.8 Mbps."

Usikker på hvor mange kbps lydsporet utgjør av dette men i utgangspunktet skal vel også DD+ være mer effektivt/bedre per kbps enn tradisjonell DD. Har ingen volsom tro på at den overstiger 640 kbps selv ved de høyeste nåværende hastigheter.

Dette gir vel en noenlunde indikasjon på typisk bitrate.

"Normally, the bare minimum bit rate used by broadcasters to deliver Dolby Digital Plus is around 384kbps, but Dolby says that through tweaking the codec it has been able to reduce this down to just 192kbps."

TorTorden

Medlem
21 Jan 2012
12.105
0
36
Begynner og sjøl synes at det blir mer bra på fra netflix jeg og, dog ser stort sett fortsatt bare tv serier.
Men ja, både bilde og lyd ser ut til og oftere og oftere lene seg mot bedre enn før.

Er fortsatt ikke projektor mat i min mening, og med nye appene til netflix skifter jeg ikke bitrate og oppløsning annet hvert minutt, men har ganske stødig 1080p superhd etter 40 sekunder Ca.
Veldig positivt overrasket av den oppgraderingen ja.

Oppoen gjorde også en del for lyden på netflix bare den, men det var rett og slett fordi gamle ps3'n min ikke takler DD+.

PureHifi

Medlem
15 Aug 2011
1.179
84
48
ved søk på HD så får jeg ca 1000 serier og filmer, er ikke så gale det på dag 1.

Ballis

Medlem
1 Jul 2007
3.997
19
38
Supertramp skrev:
Jeg skjønte godt hva du mente. Men meg og flere herinne mener at katalogen er alt for tynn. Alt for lite nyere filmer. Mye C og D filmer.
TV serier er muligens greit nok.

Ostemannen sier forsåvidt ganske riktig at man kanskje ikke skal forvente alt for mye av en ny tjeneste. Joda, men dette er en betalt tjeneste og koker det ned til å se èn B-film 1x mnd til kr 79 fordi utvalget er såpass "skrinnt", da er det kanskje like greit å leie filmen til kr 39 på Apple TV....

Apple TV og å leie via dem er jo ett alternativ. For meg blir det begge deler. Denne boksen har jo kansje den beste netflix klienten, samt gir tilgang til apples film leie der man får nye titler tidlig, så det er jo en kombinasjon som er vanskelig å slå.

Ultima

Medlem
28 Mar 2007
3.504
0
36
Dette liker jeg, eller er det bare jeg som synes det har blitt bedre ?

Synes både lyd og bilde er bedre nå. HD bildet er virkelig bra - på TV iallefall.

Ble lei av Apple TVs stadige feil med lyden (manglende DD 5.1), så kjøpte en billig sak - WD TV live. Liker appen på denne bedre og så har den Dolby Digital Plus. (noe bakstreverske Apple ikke har på sin boks)
Lyden ble en del bedre enn med bare Dolby Digital. Så helt grei lyd nå.