Native 4K projektor

KristianW

Medlem
15 Feb 2006
448
0
16
37
avforum.no
Har siden 2013, da jeg fikk demo av kinoen til Andreas 21 hatt lyst på projektor med 4K. Tror det var Sony VW1000 han hadde da. Jeg likte så godt Motionflow på Sonyen at jeg byttet ut vår JVC med en Sony HW30.

Prisene på 4K projektorer har nå kommet ned en del, selv om 25k hadde vært å foretrekke fremfor 50k.

-Med Sony sin VW270, vil jeg da få et stort løft i alt i forhold til HW30 og ikke bare oppløsning?

-Regner med VW270 ligger en del under VW1000, eller har VW270 mye ny teknologi som veier opp mellom innstegsmodell og eldre high end?

-Er VW270 bedre på bildeflyt enn JVC N5?

-Kommer Sony med nye versjoner til høsten og lønner det seg å vente på de eller eventuelt rabatt på utgående modell?

-Hvor mye annet utstyr må oppgraderes? UHD 4K Bluray-spiller, 4K HDMI 2.0 kabler, må jeg bytte ut receiver også? Jeg har en Onkyo noen ting og husker ikke om den støtter 4K eller ikke (er ikke hjemme nå). Vår OPPO Blu-ray-spiller er bare 1080, så den må nok byttes ut. Leser at Panasonic UB420 er bra og mye for pengene.

Ballis

Medlem
1 Jul 2007
3.951
8
38
Stort løft vil du ikke få. 4K er vel definisjonen på keiserens nye klær. Den Sonyen du har er jo allerede en god 1080 projektor.

Ballis

Medlem
1 Jul 2007
3.951
8
38
Det er mange her som kan svare bedre enn meg på akkurat det der, men i en batcave vil jeg tro JVC sitt sortnivå vil gi god verdi så jeg ville vel kanskje vurdert et alternativ fra dem.

Uansett hadde jeg ikke putta masse penger i 4K oppløsning. I mine øyne er forskjellen det utgjør svært begrenset.

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.019
55
48
51
Jessheim
Uansett hadde jeg ikke putta masse penger i 4K oppløsning. I mine øyne er forskjellen det utgjør svært begrenset.
Det er fordi du sitter og ser på et lite frimerke (TV) ;).
@KristianW: Jo større bildeflate, desto større utbytte har man av 4K.
Når det er sagt, er 106 tommer også veldig lite i forhold til å oppleve stor forbedring av 4K, så her er jeg langt på vei enig med Ballis. Da ville jeg nok heller kikket mot TW9400.
På 122" 2.40:1 lerret (2,85 meter bildebredde), og ca tre meter sitteavstand oppleves 4K som en gigantisk oppgradering av bildeskarphet og detaljering, gitt samme lysstyrke og dynamikk i projektorene. Men det skal også sies at i et maskert rom, vil en projektor med vesentlig bedre kontrast også gi et solid løft på opplevd skarphet. Så oppløsning alene trenger ikke gi bedre opplevd skarphet om du velger en projektor med dårligere dynamikk (f.eks DLP i det rimelige segmentet)

Reactions: Toroluf

KristianW

Medlem
15 Feb 2006
448
0
16
37
avforum.no
Det er fordi du sitter og ser på et lite frimerke (TV) ;).
@KristianW: Jo større bildeflate, desto større utbytte har man av 4K.
Når det er sagt, er 106 tommer også veldig lite i forhold til å oppleve stor forbedring av 4K, så her er jeg langt på vei enig med Ballis. Da ville jeg nok heller kikket mot TW9400.
På 122" 2.40:1 lerret (2,85 meter bildebredde), og ca tre meter sitteavstand oppleves 4K som en gigantisk oppgradering av bildeskarphet og detaljering, gitt samme lysstyrke og dynamikk i projektorene. Men det skal også sies at i et maskert rom, vil en projektor med vesentlig bedre kontrast også gi et solid løft på opplevd skarphet. Så oppløsning alene trenger ikke gi bedre opplevd skarphet om du velger en projektor med dårligere dynamikk (f.eks DLP i det rimelige segmentet)
Du tenker at Epson TW9400 gir bedre bilde enn Sony VW270 på 106»?

Er det så mye mer lys i Epsonen at den gir mer punch enn Sonyen klarer, særlig med HDR?

classic46

Medlem
27 Aug 2009
6.107
8
38
Stemmer det. Jeg hadde glemt 4K fra LG. Det er som natt og dag
Etter som det er bevist at ingen av oss hører likt, så er det vel slik
at mange også har synsdefekter. Medfødt ofte, som farveblindhet.
Og jeg har brukt briller siden jeg var 9 år, og ser ikke like godt på hvert øye. Men har ingen problem med å se forskjell på SD, og diverse varianter av HD og 4K. På mine plasma flatskjermer før jeg fikk 4K LED. LG. Life is Good.

Sent from my iPad using New Forum mobile app