Nå har jeg fått mulighet til og lage meg en liten kino / film rom. Er rommet for lite?

knutarn

Medlem
30 Sep 2010
143
9
18
Hei! :) Nå har jeg fått mulighet til og lage meg en liten kino / film rom.

Er det håp for meg og? ang størrelse?

Bredde 3.20
Lengde: 3.60
Høyde: 2m
3 seter kinosofa
System: 7.1
Utstyr jeg har Klipsch 7.1 , rotel og yama reci

Hvor stor projektor kan jeg ha her? hvor stort lerret?
Hvor mange cm må jeg sitte unna lerretet?

Vedlegg

• Like
Reactions: ysoligard

sirant

Medlem
24 Jan 2010
6.966
14
38
Avshop har ett demorom på ca 12m2, kanskje noe inspirasjon å hente der!

knutarn

Medlem
30 Sep 2010
143
9
18
Avshop har ett demorom på ca 12m2, kanskje noe inspirasjon å hente der!
Satt og så på det, ellers så var det en anen bruker her som hadde noe lignende som mitt, bare større takhøyde.

Trenger egentlig hjelp med valg av projektor og lerret og størrelser fra lerret til (sitte punkt)

christr

Medlem
6 Jul 2011
115
5
18
Hei!

Dette rommet kan du få mye bra utav! Ikke la størrelse hindre deg, men gjør heller det du kan ut av det du har:)

Har laget en kjapp tegning på sånn omtrent hvordan jeg ville gjort det med ditt rom og utstyr. Kjenner ikke til dørplassering eller om det finnes andre hindringer/restriksjoner, så kan evt. justere etter dette.

På tegning er det lagt inn rom på 3.60 x 3.20. Sofa er flyttet noe frem fra bakvegg. Øre er da plassert ca. 80% av lengden fra frontvegg (2.88 meter), noe som skal være relativt gunstig ift. romnoder. 55% og 67% er også bra. Sistnevnte kan vurderes (øre ca. 2.4 fra frontvegg), hvis du er ekstra glad i stort bilde. Dette er naturligvis utgangspunkt for plasseringer (for å unngå de verste dipper og peaker), og kan finjusteres når rommet begynner å komme på plass. Jeg vil fraråde sofa helt oppi bakvegg.

De grå feltene viser anbefalte plasseringer av høyttalere. Rød, stiplede linjer viser ca. vinkler for diskant-plassering. Mange meninger om dette, spesielt bak- og surroundhøyttalere, så juster gjerne på disse.

Har lagt inn Epson TW9400 som eksempel. Da kan du få bilde på ca. 2.20 i bredde på maks zoom og vist plassering på tegning. Det er det som viser på vedlagt bilde. Du kan vurdere 2.35:1 lerret opp mot lerret på 16:9 ift. hva du ser/spiller mest. Synsvinkel horisontalt i vist sofaplassering er rundt 44 grader. Dette er gjerne noe stort (for noen) for 16:9, men bra for 2.35:1 (men noen foretrekker også større bilde for 2.35:1 (inkludert meg)). Hvis du ser for deg 2.35:1 lerret og er veldig glad i stort bilde kan du vurdere sofa lenger frem, alternativt anamorfisk linse - som vil gi et bredere bilde enn 2.20. Har ikke erfaring med dette selv, så andre kan gjerne slenge seg på her. Andre projektører enn TW9400 kan gi mindre bilde, så sjekk aktuell projektor før kjøp (!). Epson er vel generelt gode på zoom - noe du trenger i ditt rom. Prosjektor er ikke min sterke side, så her kan andre mye mer enn meg. Projectorcentral.com sin kalkulator er en god hjelp:)

Vedlegg

Sist redigert:
  • Like
Reactions: oes and lygren

knutarn

Medlem
30 Sep 2010
143
9
18
Hei!

Dette rommet kan du få mye bra utav! Ikke la størrelse hindre deg, men gjør heller det du kan ut av det du har:)

Har laget en kjapp tegning på sånn omtrent hvordan jeg ville gjort det med ditt rom og utstyr. Kjenner ikke til dørplassering eller om det finnes andre hindringer/restriksjoner, så kan evt. justere etter dette.

På tegning er det lagt inn rom på 3.60 x 3.20. Sofa er flyttet noe frem fra bakvegg. Øre er da plassert ca. 80% av lengden fra frontvegg (2.88 meter), noe som skal være relativt gunstig ift. romnoder. 55% og 67% er også bra. Sistnevnte kan vurderes (øre ca. 2.4 fra frontvegg), hvis du er ekstra glad i stort bilde. Dette er naturligvis utgangspunkt for plasseringer (for å unngå de verste dipper og peaker), og kan finjusteres når rommet begynner å komme på plass. Jeg vil fraråde sofa helt oppi bakvegg.

De grå feltene viser anbefalte plasseringer av høyttalere. Rød, stiplede linjer viser ca. vinkler for diskant-plassering. Mange meninger om dette, spesielt bak- og surroundhøyttalere, så juster gjerne på disse.

Har lagt inn Epson TW9400 som eksempel. Da kan du få bilde på ca. 2.20 i bredde på maks zoom og vist plassering på tegning. Det er det som viser på vedlagt bilde. Du kan vurdere 2.35:1 lerret opp mot lerret på 16:9 ift. hva du ser/spiller mest. Synsvinkel horisontalt i vist sofaplassering er rundt 44 grader. Dette er gjerne noe stort (for noen) for 16:9, men bra for 2.35:1 (men noen foretrekker også større bilde for 2.35:1 (inkludert meg)). Hvis du ser for deg 2.35:1 lerret og er veldig glad i stort bilde kan du vurdere sofa lenger frem, alternativt anamorfisk linse - som vil gi et bredere bilde enn 2.20. Har ikke erfaring med dette selv, så andre kan gjerne slenge seg på her. Andre projektører enn TW9400 kan gi mindre bilde, så sjekk aktuell projektor før kjøp (!). Epson er vel generelt gode på zoom - noe du trenger i ditt rom. Prosjektor er ikke min sterke side, så her kan andre mye mer enn meg. Projectorcentral.com sin kalkulator er en god hjelp:)
Takker! :D Har kjøpt Epson TW9400 ja :)

Hvor vil du plassert atmos høyttalere i tak?

christr

Medlem
6 Jul 2011
115
5
18
Hei!

Atmos ville jeg kanskje plassert som på vedlagte bilder. Har en tegning for 7.1.2, og en for 7.1.4. Plassering har også en del med type høyttaler å gjøre (spredning/vinkling/in-ceiling/on-ceiling osv.), samt preferanser. Finnes mange meninger om hvor en bør plassere dem... Et greit utgangspunkt er å ha dem på linje med fronthøyttalerne (dvs. like langt ut fra sidevegg), men også dette kan justeres.

Vedlegg

knutarn

Medlem
30 Sep 2010
143
9
18
Hei folkens! :)

Da begynner jeg og se slutten av kinoen/mancave/gaming/jobbrom xD

Har mye igjen, men det begynner og bli veldig bra :D

Dette rommet er laget sånn at alt kan fjernes og det vil bli en normal kjeller rom med parkett og umarte gips plater xD

Venter nå på MARANTZ MM8077 og 4stk AVshops KEF Ci 200QR THX høyttalere (til atmos og sidene)

Venter også på 2 matrix filmer og matrix figur!

De som ønsker og se alle bildene kan se her
Bilde/byggtrådenbilder: https://photos.app.goo.gl/sNXDSwJWQZ6RBHj76

Vil også gi Gorm en stor takk ved AVshop med alt av hjelp, kalib og produkter! Helt topp service! :D

OG så ønsker jeg og takke Shallow_ for hjelp ang rotel for 4-5 årsiden xD :D

Vedlegg

Sist redigert: