Mva og kjøp fra amazon.co.uk

Soundfre@k

Medlem
20 Nov 2003
12.218
0
0
Det er forskjell på å handle innenfor EU og utenfor. Her skiller Norge seg ut fra resten av Europa, ved at man ikke betaler MVA i vertslandet man handler fra, mens man må betale norsk MVA. Sverige, som er med i EU, betaler MVA der man handler fra men ikke i landet.

trondmm

Medlem
2 Mar 2007
8.588
2
38
Amazon er også litt spesiell. Hvis en svenske handler der, blir de belastet svensk moms.

Anyway - sjekk også hva prisen blir med ekspressfrakt. Da betaler du moms direkte til Amazon, og slipper fortollingsgebyr. Postens fortollingsgebyr på varer over 1000 kr. er på tohundreognoe, så det kan faktisk bli billigere med ekspress.

Soundfre@k

Medlem
20 Nov 2003
12.218
0
0
Ja, stort sett er det ikke MVA'en som er problemet, men alle avgiftene som kommer i tillegg.

trondmm

Medlem
2 Mar 2007
8.588
2
38
Hang on...

Jeg har aldri kjøpt elektronikk fra Amazon UK før, så jeg så først nå at den eneste fraktopsjonen er ekspressfrakt. Det betyr at totalprisen for denne spilleren blir £419.51, uten ekstra kostnader når den ankommer Norge.

Order summary
Items: £322.13
Postage & Packing: £12.48
Total before VAT: £334.61
VAT: £0.00
Import Fees Deposit £84.90
Order Total: £419.51

metallsulten

Medlem
25 Mar 2005
1.340
0
0
35
trondmm skrev:
Hang on...

Jeg har aldri kjøpt elektronikk fra Amazon UK før, så jeg så først nå at den eneste fraktopsjonen er ekspressfrakt. Det betyr at totalprisen for denne spilleren blir £419.51, uten ekstra kostnader når den ankommer Norge.

Order summary
Items: £322.13
Postage & Packing: £12.48
Total before VAT: £334.61
VAT: £0.00
Import Fees Deposit £84.90
Order Total: £419.51
Sier du det ja, da kan det jo bli aktuelt. :)

trondmm

Medlem
2 Mar 2007
8.588
2
38
Da kjøper du sikkert fra feil selger. Se under "More Buying Choices", der kan du velge å kjøpe fra Amazon.co.uk, istedet for defaultvalget som er å kjøpe fra "caraudiosecurityuk".

Ulempen er at Amazon ikke har spilleren på lager, men forhåpentligvis får de den inn relativt snart.

J.Haugen

Medlem
26 Okt 2005
7.006
0
0
Trodde inte Amazon sänder elektroniska varor till norge? I vart fall inte amerikanska amazon.
Ja, greit å få en avklaring på dette. jeg har forsøkt å kjøpe elektronikk både fra Amazon US og UK, men det er blitt nektet fordi vi ikke er med i EU (?)..

trondmm

Medlem
2 Mar 2007
8.588
2
38
Hvis Amazon UK ikke hadde shippet til Norge, ville jeg blitt stoppet lenge før dette i prosessen:

mackanzocz

Medlem
11 Sep 2005
3.298
2
38
Har aldrig fungerat för mig, men bra att det gör det för dig :)
Får du elektroniska varor från usa också?

J.Haugen

Medlem
26 Okt 2005
7.006
0
0
OK. Jeg får alltid opplyst at de ikke sender til Norge når jeg kommer så langt i bestillingsprosessen på elektronikk, mens Blu-tay, cd-plater, bøker etc. går som en lek. Det er mulig at vi andre gjør ett eller annet galt i bestillingsprosessen....

trondmm

Medlem
2 Mar 2007
8.588
2
38
J.Haugen skrev:
OK. Jeg får alltid opplyst at de ikke sender til Norge når jeg kommer så langt i bestillingsprosessen på elektronikk, mens Blu-tay, cd-plater, bøker etc. går som en lek. Det er mulig at vi andre gjør ett eller annet galt i bestillingsprosessen....
.co.uk eller .com? Jeg blir alltid avvist på .com også.

Har du passet på at produktet faktisk selges av Amazon, og at det ikke er fra en annen butikk? Dvs. står det "Dispatched from and sold by Amazon." under lagerstatus?

I tillegg varierer det nok litt også innenfor en kategori. Jeg prøvde med en TV nå, og den ville de ikke sende til Norge. Men en annen blu-ray spiller gikk fint.